Nieuws E-commerce

Jeffcommerce van ondernemer Rishi Kartaram groeit als leverancier van bol.com en Amazon

Het begon met het importeren van games, via Rishi Kartarams bedrijf Gameworld. Maar inmiddels is er Jeffcommerce, geïnspireerd door Rishis grote voorbeeld Jeff Bezos, dat 3 miljoen producten in voorraad houdt voor 7.000 merken. Volgende stap is de Indiase markt van webwinkels, want daar is zich een ‘economisch mirakel’ aan het voltrekken.

Jonathan Witteman (de Volkskrant) | Foto's: Eva Faché 24 augustus 2020

Rishi kartaram jeffcommerce bol com

Zoals de baron Von Münchhausen zich in het beroemde verhaal van de verdrinkingsdood redde door zich aan zijn eigen haren uit het moeras te trekken, zo haalde computerspelletjesmiljonair Rishi Kartaram (1973) begin jaren negentig een vergelijkbare truc uit om zijn zakencarrière te beginnen, schrijft de Volkskrant.

Voor zijn eerste winkel aan de Rotterdamse West Kruiskade, pal naast de Kentucky Fried Chicken, had hij startkapitaal nodig, maar de Postbank wilde hem geen cent lenen. De economiestudent kon namelijk geen borgstelling garanderen, en de bank was bang naar haar geld te kunnen fluiten als Kartarams handel in Super Mario, Sonic the Hedgehog en andere spelletjes op de fles zou gaan.

Lees ook: Niels Meijssen zet plan door: er komt alternatief voor Booking.com

Dus bedacht Kartaram een list. Als student kreeg je begin jaren negentig vijf betaalkaarten als je bij de giro een studentenrekening opende, en op elke betaalkaart kon je 300 gulden rood staan, vertelt hij. Je kon ook nog een tweede rekening openen, opnieuw met vijf betaalkaarten met elk een roodstandlimiet van 300 gulden. ,,Toen kwam ik er achter dat je ook een studentencreditcard kon nemen, waarmee je 1.500 gulden rood kon staan. Op die manier had ik dus een startkapitaal van 4.500 gulden." Zo kon Kartaram zijn computerspelletjes inkopen, en met de opbrengst weer zijn rekeningen aanvullen. ,,Ik was dus in feite mijn eigen kredietverstrekker", lacht hij.

Populairste games 70 gulden goedkoper in Engeland

De in Paramaribo geboren en in de Maasstad getogen Kartaram was al op zijn 17de begonnen met het verkopen van computerspelletjes. Het was de Donkey Kong-fanaat opgevallen dat de populairste games in Engeland al gauw 70 gulden goedkoper waren dan in Nederland. Hij bestelde de spelletjes door de Londense distributeurs te faxen die in de door hem verslonden gametijdschriften stonden, en zijn eerste klanten wierf hij via advertenties in huis-aan-huisbladen.

,,Op een gegeven moment kreeg ik meer dan dertig belletjes per dag. Hier zit handel in, dacht ik." Al snel besloot hij de spelletjes nog goedkoper te importeren via Hongkong en Japan, bakermat van Nintendo, Sega en de Sony Playstation. ,,Zo kon ik spelletjes als Street Fighter en Mortal Kombat net iets eerder hebben dan de concurrentie. Dan was je echt spekkoper."

Lees ook: Steeds meer distributiecentra door extreme honger naar onlinebestellingen

Zijn moeder werd op zeker moment zo gek van alle klandizie aan de deur dat ze haar zoon te verstaan gaf: ‘Rishi, het is hier geen winkel’. En zo werd Kartarams bedrijf Gameworld geboren, dat via zijn eigen winkel in Rotterdam en distributiecentrum in Capelle aan den IJssel zou uitgroeien tot een van de grootste gamingbedrijven van Nederland.

Toegelegd op de grote achilleshiel van het webwinkeltijdperk

Anno 2020 is Gamesworld slechts een van de onderdelen van Kartarams bedrijf Jeffcommerce. Vanuit zijn met Lara Croft- en Sonic the Hedgehog-poppen gevulde kantoor in Capelle aan den IJssel heeft Kartaram zich toegelegd op de grote achilleshiel van het webwinkeltijdperk: de voorraad. Het lijkt zo makkelijk, spullen online verkopen, maar schijn bedriegt, zegt Kartaram.

Hartstikke mooi natuurlijk dat je als klant tegenwoordig makkelijker dan ooit de obscuurste spullen kunt kopen, helemaal in het uiterste puntje van de ‘long tail’, oftewel de dikke staart van de webwinkel-assortimenten, zoals Wired-journalist Chris Anderson het ooit formuleerde. Al decennia niet meer herdrukte handleidingen kantklossen bijvoorbeeld, Toetanchamon-zakdoekjeshouders, opblaasbare pizzapunten en ga zo maar door.

"Mensen denken dat grote merken allemaal rechtstreeks zaken doen met Bol.com en andere grote webwinkels, maar dat valt hartstikke mee, veruit het meeste gaat indirect"

Rishi Kartaram, oprichter Jeffcommerce

Maar ga dat soort producten maar eens in een magazijn bewaren, wachtend tot de dag dat ergens in pak ‘m beet Trutjeshoek of Jipsingboermussel iemand ze misschien bestelt. ,,Iedereen wil de allerobscuurste producten, maar niemand wil die voorraad aanhouden", zegt Kartaram. ,,Daarom is de voorraad altijd het grootste probleem. Je hebt nooit de juiste voorraad: je hebt altijd te veel of te weinig van iets. Ondertussen verwacht de consument wel gewoon dat-ie z’n bestelling binnen 24 uur geleverd krijgt."

Jeffcommerce als de Bol van Bol

Daar helpt Jeffcommerce bij, vernoemd naar Kartarams held, Amazon-baas Jeff Bezos, tevens afkorting voor ‘Just Easy Forecasting Fulfillment’. Jeffcommerce is als het ware de Bol van Bol: niet alle spullen die de klant bij Amazon, bol.com of andere webwinkels bestelt, hebben ze op voorraad. En dus bestelt bijvoorbeeld Amazon veel spullen weer bij het bedrijf van Kartaram. Zijn magazijn in Capelle aan den IJssel puilt uit van de psychedelische pruiken, Calabrische snoepjes, frituurpannen, Legend of Zelda-spellen, speelgoed-Aston Martins, heliumballonnen, Star Wars-lampen en ga zo maar door. Een vorkheftruck baant zich al snorrend een weg door het labyrint van dozen.

Kartaram niet bang dat Playmobil of Lego hem 'in de steek laat'

Is Kartaram nooit bang dat Playmobil, Lego en andere klanten op een dag zullen zeggen: we hebben jou niet meer nodig, we doen het zelf wel? ,,Nee, want hoe raar het ook klinkt, daar hebben veel bedrijven de technische resources niet voor, en vaak willen ze het ook helemaal niet zelf doen. Mensen denken dat grote merken allemaal rechtstreeks zaken doen met bol.com en andere grote webwinkels, maar dat valt hartstikke mee, veruit het meeste gaat indirect. Ja, de triple A-merken zoals Apple of Sony kunnen het allemaal zelf, maar zelfs zij gebruiken soms aangewezen distributeurs."

Lees ook: Dit gebeurt er met het kantoorpand waar het voor bol.com allemaal begon

In totaal heeft Jeffcommerce inmiddels bijna 3 miljoen producten op voorraad voor de meer dan 7.000 merken in zijn klantenportefeuille, verspreid over vijf magazijnen: twee in Nederland – in Capelle aan den IJssel en Tilburg – twee in Dubai en sinds kort een vijfde in India. Bij het woord India beginnen Kartarams ogen te glimmen.

Achter Kartarams bureau prijkt een beeldje van Amitabh ‘Big B’ Bachchan, de Bollywood-megaster voor wiens verjaardag Kartaram en zijn kompaan Richard Singh van Jeffcommerce-dochter Ricatech enkele jaren geleden een speciaal voor hem gemaakte, 20 duizend dollar kostende jukebox met liedjes uit zijn vijftigjarige carrière cadeau gaven.

Tekst gaat verder onder de foto.

Het magazijn van Kartaram in Capelle aan den IJssel.

Nederlandse onderschatting van één van 's werelds grootste groeimarkten

Nederlanders onderschatten wat voor een economisch mirakel zich aan het voltrekken is op het subcontinent, vertelt hij. Tegen 2030 zal de helft van het nu 1,3 miljard inwoners tellende land tot de middenklasse gaan behoren. Hoe is het mogelijk dat zo weinig Nederlandse bedrijven – hooguit een paar honderd, schat Kartaram – zaken doen in een van de grootste groeimarkten ter wereld, vraagt hij zich af.

Jeffcommerce heeft inmiddels z’n eerste contracten getekend met grote webwinkels in India, waar Amazon, de Indiase Walmart-dochter Flipkart en JioMart van ’s werelds op vijf na rijkste mens op aarde, Mukesh Ambani, de dienst uitmaken.

Vraag naar westerse consumentenproducten 'immens'

,,We gaan Nederlandse en Europese bedrijven de komende jaren helpen om de Indiase markt te veroveren." In India en China, waar Kartaram onlangs een contract afsloot met webwinkelgigant Alibaba, is de vraag naar westerse consumentenproducten immens, constateert hij. ,,Chinezen willen allemaal Tesla’s rijden. Ze kunnen ook een Chinese elektrische auto kopen, maar ze willen toch iets westers – het is eigenlijk te gek voor woorden."

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.