Nieuws E-commerce
Voorspelling Sendcloud: komende feestdagen bijna kwart meer pakketten verzonden
Hoe Black Friday er dit jaar uitziet is onduidelijk, maar zeker is dat de feestdagenperiode zich meer dan ooit online zal afspelen. Sendcloud voorspelt dat het aantal pakketten tijdens de piekperiode met zeker 22 procent groeit ten opzichte van 2019. Het verzendplatform doet deze voorspelling op basis van historische data en trends dit jaar.

Drukte in het distributiecentrum van DHL in Zaltbommel. Foto: ANP
De maatregelen tegen het coronavirus leidden in april al tot een explosie van online orders. In Nederland resulteerde dit in weken met +175 procent meer pakketten dan gebruikelijk. Hoewel deze groei is afgezwakt, ligt het aantal pakketten nog altijd 22 procent boven verwachting. Dit zogenaamde ‘corona-effect’ resulteert waarschijnlijk in de grootste piek ooit.
Lees ook: Sendcloud naar Verenigd Koninkrijk: 'Uitbreiding door Brexit urgenter geworden'
Hoogtepunt rond Cyber Monday en Sinterklaas
Weliswaar ligt het aantal orders dit jaar aanzienlijk hoger, de wekelijkse groei van het aantal pakketten toont een vergelijkbaar patroon als in 2019. Hoewel de traditionele feestdagen pas in december plaatsvinden, neemt het pakketvolume al vanaf november gestaag toe.
De drukste week vindt plaats in de week van Cyber Monday en Sinterklaas, met gemiddeld 83 procent meer pakketten vergeleken met een gemiddelde week. Daarna neemt het pakketvolume licht af, waarna het in aanloop naar kerst weer een vlucht neemt. In de week van Kerstmis moet rekening worden gehouden met zo’n 58 procent meer pakketten dan gebruikelijk.
''Doordat een gezellig dagje shoppen er momenteel helaas niet in zit, zullen consumenten hun Sint- en kerstcadeaus meer dan ooit online bestellen''
,,De periode rond de feestdagen is altijd druk voor webwinkels, maar dit jaar verwachten we de grootste piek ooit. Doordat een gezellig dagje shoppen er momenteel helaas niet in zit, zullen consumenten hun Sint- en kerstcadeaus meer dan ooit online bestellen,” aldus Rob van den Heuvel, ceo en medeoprichter van Sendcloud.
Samenwerking met online retailers
,,Om de drukte op te vangen adviseren we online retailers met meerdere vervoerders samen te werken. Op die manier kunnen ze eenvoudig uitwijken naar een alternatieve bezorgdienst, wanneer een pakketnetwerk volloopt. Daarnaast is het van belang klanten via track & trace goed te informeren over de verwachte levertijd. Wanneer klanten weten wat ze kunnen verwachten, vergroten we de kans dat een pakket tijdens de eerste levering wordt aangenomen en voorkomen we onnodige drukte bij pakketpunten.”
Lees ook: Startup Packaly bezorgt binnen een uur: ‘Nog nooit zo gegroeid als afgelopen halfjaar'