Nieuws E-commerce

Sinterklaas geeft 358 miljoen uit in webwinkels

Ook dit jaar heeft Sinterklaas de weg naar de Nederlandse webwinkels weer gevonden. In de vijf weken voorafgaand aan pakjesavond besteedt de goedheiligman € 358 miljoen online aan sinterklaasproducten. Dit blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie en PostNL.

De Ondernemer 4 december 2017

Sinterklaas2

De nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor (tot en met september) laten zien dat Nederlandse consumenten in een reguliere week in 2017 € 231,0 miljoen online uitgeven aan producten. Tussen 1 november en 5 december ligt de gemiddelde weekomzet mede dankzij Sinterklaas 31% hoger, op € 302,6 miljoen. De bestedingen van Sinterklaas bedragen daarmee € 358,1 miljoen, een stijging van 26% ten opzichte van vorig jaar. De totale online omzet groeide 19% ten opzichte van vorig jaar, naar € 1,51 miljard.

Koopevents

De trend dat Nederlandse consumenten steeds eerder hun feestdagenaankopen doen, zet zich ook dit jaar voort. Belangrijk daarin zijn de relatief nieuwe koopevents die vanaf half november de aankopen voor de feestdagen stimuleren. Steeds meer (web)winkels spelen in op Black Friday en Cyber Monday eind november. Nieuw dit jaar was het uit China overgewaaide Singles Day op 11 november. Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Voor veel consumenten heeft de publiciteit rond deze dagen hen eraan herinnerd om tijdig hun sinterklaasaankopen te doen. Gekoppeld aan leuke acties en voordelen heeft deze publiciteit gezorgd voor een betere spreiding van de feestdagendrukte. Dat is goed voor (web)winkels, maar natuurlijk ook voor Sinterklaas, die zijn pakketjes graag op tijd wil bezorgen.”

https://www.youtube.com/watch?v=dHFj-AhE39I

Bezorging

PostNL verwerkt deze dagen recordaantallen pakketten. De inspanningen van de e-commercesector zijn erg succesvol; de Nederlandse consument bestelt steeds meer online. Leendert-Jan Plaisier, directeur operations bij PostNL Pakketten: “Bij PostNL hebben wij ons in de afgelopen maanden goed voorbereid om alle pakketten in deze drukke dagen op tijd te bezorgen. Zo zetten wij in deze periode meer mensen en materieel in. Ook zien wij dat consumenten steeds meer zelf het bezorgmoment of -locatie kiezen met bijvoorbeeld bezorging in de avond of direct naar een PostNL-locatie. Wij vinden het mooi om te zien dat de consumenten onze bezorgers graag zien komen met alle bestellingen en cadeautjes.”

Thuiswinkel infographic Sint 2017