Podcast Sleutel tot Succes

Sieradentweeling Vedder & Vedder: 'Duizend keer tegen elkaar gezegd: we kappen ermee'

Waar het begon met workshops sieraden maken op vrijgezellenfeesten, moeder-dochter-dagen en in studentenhuizen, staat er zes jaar later een online sieradenimperium. En dat met meer dan 70 werknemers, een eigen atelier, tv-serie en internationale marketingcampagnes. Sieradentweeling Anne en Esther Vedder over hun 'Sleutel tot Succes'.

Presentatie Hannelore Zwitserlood 11 januari 2022

Van de eerste stappen tot het internationale succes van nu, over onder meer de factor geluk en ‘beren op de weg’. Topondernemers vertellen in Sleutel tot Succes over de lang niet altijd geplaveide weg van startup naar scale-up en daarna, doen uit de doeken hoe de toekomst van hun bedrijf en de branche er uit zou moeten komen te zien en hoe zij de economie zien veranderen. Hannelore Zwitserlood, als stem bekend van onder meer Sky Radio, Radio Veronica en Radio 538, neemt je met topondernemers in Sleutel tot Succes mee naar de geschiedenis van de meest succesvolle bedrijven van ons land, zoals Vedder & Vedder.

"Toen onze e-mailadressen een voor- én achternaam moesten krijgen, dachten we: we zijn echt een groot bedrijf aan het worden"

Esther en Anne Vedder, 32 jaar, de succesvolle sieradentweeling van Nederland. In de podcast vertellen zij openhartig over het - vanaf moment één - heilige geloof in hun idee, hun bedrijf, de snelle groei en de kansen die zij beiden nog altijd zien.

Geld geleend van een kennis, verder studiefinanciering en spaargeld

Na hun studententijd ontstond het idee zelf gepersonaliseerde sieraden te gaan maken. ,,We mochten sieraden uitkiezen van mijn moeder, omdat we afgestudeerd waren. Toen dachten we: hoe gaaf zou het zijn als we daar haar handschrift in zouden kunnen hebben. In die tijd maakten we zelf sieraden, net als onze moeder en oma dat vroeger overigens ook deden. Alles online afgezocht, nergens te vinden. Toen zeiden we tegen elkaar: weet je wat, we gaan het zelf doen." Met al snel succes. ,,Er kwamen zoveel spontane reacties op, misschien is dit wel het gat in de markt. We waren net afgestudeerd, het was of dat gaan doen of een baan gaan zoeken. We wisten gewoon dat het ons zou gaan lukken." Er werd geld geleend van een goede kennis voor machines en materialen, zelf stopten Esther en Anne hun laatste studiefinanciering en spaargeld in het idee.

Over hun allereerste collega: "Ik had in het begin echt het gevoel van: ik ben de stagiaire van de mensen die ik aanneem. Voelde mij bezwaard dat iemand voor ons werkte."

Maar toch, we horen Esther en Anne ook zeggen: ,,We hebben duizend keer tegen elkaar gezegd: we kappen ermee. Maar toch, toch gingen we weer door, overtuigden we elkaar." En: ,,We hebben nachten doorgehaald om alles zelf te kunnen met edelsmeden, wat heel vaak en heel lang mis gaan trouwens, en dat alles in een kantoortje van 4 vierkante meter. Later met een stagiaire, van wie we niet eens de lunch konden betalen."

Nu wel. Sterker nog, Vedder & Vedder telt inmiddels ruim 70 werknemers Over de allereerste collega: ,,Ik had in het begin echt het gevoel van: ik ben de stagiaire van de mensen die ik aanneem. Voelde mij bezwaard dat iemand voor ons werkte." Anno nu is er een HR-afdeling, een marketingteam, klantenservice, productie, logistiek; het is er allemaal. Over de groei zeggen ze lachend: ,,Toen onze e-mailadressen een voor- én achternaam moesten krijgen, dachten we: we zijn echt een groot bedrijf aan het worden."

Videoland: eigen tv-serie

Ook over Instagram en influencers, de stap naar Duitsland, België en Engeland, hoe de Verenigde Staten lonkt, hun tv-serie op Videoland en waarom e-commerce prioriteit is en blijft, horen we Esther en Anne uitgebreid in hun Sleutel tot Succes. Bovendien: tot en met 14 januari kan er op hen gestemd worden als Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar. Dat kan via deze link.

En voor wie die duidelijkheid nog nodig heeft: ,,Vedder & Vedder blijft voor altijd. We zijn niet van plan om te verkopen."

Beluister hier een van de eerdere aflevering van Sleutel tot Succes: Henk Jan Beltman (Tony's Chocolonely): 'Sta op. Probeer. Zorg dat je uiteindelijk trots kan zijn'

De Ondernemer en Topcast lanceren podcastserie ‘Sleutel tot Succes’

Robert van den Ham, content director bij De Ondernemer, over Sleutel tot Succes: ,,Verwacht in deze podcast serie nu eens vooral geen vraag-antwoord-gesprekken, we hebben met Topcast Media gekozen voor een verhalende, vertellende vorm. Het resultaat: topondernemers met boeiende praktijkverhalen, en Hannelore Zwitserlood, bekend van onder meer 538 en Radio Veronica, die dat professioneel verpakt in het complete geschiedenis van het bedrijf.”

Freek Heinen, managing director bij Topcast Media: ,,Als jong ondernemend podcastbedrijf twijfelden we uiteraard geen moment om de samenwerking met De Ondernemer aan te gaan voor een ambitieuze nieuwe podcast. Erg waardevol om de verhalen van Nederlandse topondernemers en -ondernemingen in deze vorm te kunnen vertellen. Hopelijk een inspiratie voor de (ondernemende) luisteraar".

De podcastserie wordt erg goed beluisterd en heeft inmiddels topnoteringen op iTunes en Spotify; bij de iTunes Business-ranking staat Sleutel tot Succes op de eerste plaats.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Aandachtstrekkers

Snelle, mooie en betrouwbare website? Zorg voor een optimaal halo-effect

Ook in dit nieuwe jaar werpen Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels regelmatig hun licht op alles dat met (neuro-)marketing te maken heeft. In 2022 gaat het duo gestaag door met hun uiterst informatieve en amusante podcastserie. In deze aflevering: hoe maak je jouw website als ondernemer zo betrouwbaar mogelijk en laat je de consument steeds weer met een goed gevoel op de site terugkomen?

Details
Sleutel tot Succes

Van shoarmazaak naar vakantiereizen, hotels en vliegtuigen: zo groeide Atilay Uslu met Corendon

Ook de vierde aflevering van de podcastserie Sleutel tot Succes is er eentje die je niet mag missen. Neem een blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land. Na Michiel Muller van Picnic, Taco Carlier van VanMoof en Henk Jan Beltman van Tony's Chocolonely is de hoofdrol nu voor de topman van Corendon: Atilay Uslu.

Details
De Ondernemer

Angelique Kunst over Dossier Sanderink: ‘Bij iedere onthulling denk ik: het kan dus nóg erger’

Het heeft veel weg van een soap. Sterker nog: misschien ís het wel een soap. De onthullingen in de zaak Gerard Sanderink volgen elkaar in rap tempo op. Dat ziet ook Angelique Kunst, die namens Tubantia bovenop de zaak zit. „Bij iedere onthulling denk ik: het kan dus nóg erger.”

Details
Sleutel tot Succes

Tony's - Henk Jan - Chocolonely: 'Sta op. Probeer. Zorg dat je trots kan zijn'

Luister mee en neem een niet te willen missen blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land, bij monde van de topondernemers zelf. Na Michiel Muller (Picnic) en Taco Carlier (VanMoof) is de hoofdrol in deze aflevering van de podcastserie Sleutel tot Succes voor Henk Jan Beltman, de man die van de bijna slaafvrije Tony's Chocolonely-chocolade een wereldhit maakte.

Details
De Ondernemer

Jouw merk ook echt merkwaardig? Strateeg Niels Vrijhoeven vertelt hoe

Te gast in de podcastserie Namarama van host Floris Hülsmann is ditmaal Niels Vrijhoeven. Hij is freelance strateeg en heeft een zeer breed en interessant carrièrepad afgelegd. De reclamewereld is zijn basis, maar Vrijhoeven was ook nauw betrokken bij de oprichting van de aandelenapp BUX. Met die ervaring weet de strateeg alles over het 'merkwaardig krijgen van jouw merk'. Laat je inspireren en wie weet helpt het je verder als ondernemer.

Details
Aandachtstrekkers

Flitsbezorging: zo speel je als ondernemer in op bezorging in 10 minuten

Hoe zijn we eigenlijk beland van het wekelijkse rondje boodschappen in de supermarkt, naar thuisbezorging binnen tien minuten? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels hebben het in deze aflevering van Aandachtstrekkers over flitsbezorging. Welke kant gaan we op, hoe ziet die toekomst eruit en hoe kun je daar als ondernemer op inspelen?

Details