Nieuws E-commerce
Startup HeyHo regelt het: postbezorger levert je gehuurde gereedschap
Niet in de rij bij de bouwmarkt, maar je gehuurde boor of zaag in een doos aan de deur. En als de klus af is, breng je het apparaat terug naar een pakketpunt. Dat is idee van startup HeyHo uit het Noord-Brabantse Hilvarenbeek, dat online verhuur ziet als een gat in de markt.

De ondernemers achter HeyHo: (v.l.n.r.): Sander Hoogers, Femke Bertens, Bram Mutsaers en Chris Traxel. Foto: Jules van Iperen
Rik Swertz heeft een trap gekocht en wilde de hardhouten traptreden schuren. ,,Bij Boels was er geen schuurmachine op korte termijn beschikbaar, ben ik op internet gaan zoeken en kwam ik bij HeyHo uit.”
Voor Swertz, die regelmatig klust, blijkt het online bestellen een uitkomst, zo valt in het Brabants Dagblad te lezen. ,,Het was snel geregeld en zeker als je een apparaat voor meerdere dagen huurt, is het een leuke prijs.” Hij maakte zich nog wel even ongerust: ,,Want ik had hem zaterdag nodig en wanneer komt PostNL dan langs? Ik heb ze gebeld en ik kon voor een paar euro een dag eerder boeken. En als dat een probleem was, zouden ze dat niet in rekening brengen. Zo coulant had ik het nog niet eerder gezien.”
''Op een gegeven moment moet je gewoon de stap zetten. Online met die handel. En overal bovenop zitten''
Hij huurt vaker gereedschap, al was dit de eerste keer online. Swertz: ,,Kijk, die trap hoef ik de komende jaren niet te schuren. Dus als je er dan al een koopt, ga je voor een goedkopere. En dan ben je twee keer zo lang bezig dan met echt goed materiaal.”
Gat in de gereedschapmarkt
Swertz is een van de eerste honderd klanten van HeyHo, de startup die gereedschap verhuurt en per post verstuurt. En waarom ook niet? Een wasmachine of koelkast kopen de meeste mensen niet meer in de winkel maar online. En wat te denken van een camera, een espressomachine of speelgoed? Ook online gereedschap kopen nam een vlucht via Gereedschapcentrum.nl.
Daar weet Bram Musaers uit Hilvarenbeek alles van, want hij is een van de oprichters. Hij zag daarbij een gat in de markt, het verhuren van datzelfde gereedschap. ,,Ik wist al jaren dat daar een gigantische potentie ligt, maar doordat Gereedschapcentrum.nl zo geweldig liep, kwam ik daar nooit aan toe.”
Lees ook: 'Natuurlijk is er toekomst voor de fysieke retail, alleen anders dan wij denken'
Feedback helpt om verbeteringen door te voeren
Inmiddels dus wel. Samen met Martijn Vervoordeldonk en Johan van de Pol begon hij met het uitwerken van plan online gereedschap te verhuren. De startup HeyHo bestaat anderhalf jaar later uit drie medewerkers, waarvan Chris Traxel (36) uit Rosmalen meewerkte aan het concept. Ook Tilburgers Femke Bertens (26) en Sander Hoogers (29) werken bij het bedrijf. Zij draaien HeyHo vanuit een bijzondere locatie: achterin restaurant Roots in hartje Hilvarenbeek. Zij zijn verantwoordelijk voor de marketing, it, producten, logistiek, hr en klantenservice. Het is druk en ze kunnen wel wat steun gebruiken, getuige de vijf vacatures die momenteel op het bord staan.
HeyHo verhuurt inmiddels een kleine twee maanden en deze week hopen ze over de eerste honderd orders heen te gaan. En dan worden de vrienden en familie waarop het concept is uitgetest niet meegeteld. ,,Hun feedback hielp ons wel enorm om verbeteringen door te voeren”, zegt Hoogers. ,,Je wilt beginnen met een perfect product, maar perfect bestaat niet. Op een gegeven moment moet je gewoon de stap zetten. Online met die handel. En overal bovenop zitten.”
''Bij ons hoef je dus niet meer in de rij bij de bouwmarkt, waar je een stevige borg moet aftikken voordat je het apparaat meekrijgt''
Het idee is eenvoudig: neem een behangafstomer. Dat apparaat gebruik je bijvoorbeeld bij een verbouwing of make-over. Daarna verstoft het waarschijnlijk op zolder of in de schuur. Verhuur is dan een goede optie. ,,Commercieel interessant, maar ook vriendelijker voor het milieu”, geeft Traxel aan.
‘Verbazing en frustratie bij huur gereedschap’
Verhuren kan natuurlijk al, met Boels Verhuur als grote speler, maar bij HeyHo kan het online en betaal je geen borg. Traxel: ,,Het idee komt voort uit de verbazing en frustratie die het huren van gereedschap met zich meebrengt. De lange wachtrij, het betalen van borg, terwijl alles thuisbezorgd kan worden. Bij ons hoef je dus niet meer in de rij bij de bouwmarkt, waar je een stevige borg moet aftikken voordat je het apparaat meekrijgt. Je krijgt het thuisgestuurd, kunt per dag huren en verlengen en brengt het naar een pakketpunt als je klaar bent.”
Alles wat HeyHo tot nu toe verhuurt past in boxen die mensen thuisgestuurd krijgen. Hoogers moet zorgen voor voldoende materieel en de logistiek. ,,We hebben met Claassen een logistieke partner in Tilburg. Zij zorgen voor het vullen van de boxen en de opslag. Ik struin de markt af naar goede producten. We kopen alles nieuw, ons materiaal moet nieuw en betrouwbaar zijn, we willen wel een bepaalde uitstraling.”
Lees ook: Met dit online platform willen ondernemers Sophie en Nina lokale retailers helpen
Klant HeyHo hoeft geen borg te betalen
Opvallend is het niet vragen van borg. ,,Wij zien dat betalen van borg als een frustratie van mensen. Wij werken vanuit vertrouwen”, zegt Traxel. En hoe groot is dat vertrouwen? ,,In principe eindeloos, of het moet iedere keer misgaan. We hebben natuurlijk wel gegevens van onze huurders. Maar als er ooit wat aan de hand is, komen we daar onderling en realistisch wel uit.”
De ambities van de startup zijn groot, maar de potentie is dan ook gigantisch. De markt voor onbemand gereedschap in Nederland is volgens onderzoek van de European Rental Association 1,1 miljard euro per jaar. Doel van HeyHo is een stevig marktaandeel te pakken. Binnen een jaar wil het bedrijf doorgroeien naar minstens vijftien werknemers en die honderd orders die binnen zijn gekomen in een dag verwerkt.
Lees ook: Brabantse whisky? Zeker! Startup Bus Whisky stookt het duurzaam
Belangrijke afweging bij ondernemers
Mutsaers weet dat het kan. Gereedschapscentrum.nl groeide uit tot een bedrijf met bijna 300 werknemers en is nu een van Europa’s grootste spelers op het gebied van online verkoop van gereedschap. Voor HeyHo hoopt hij op een vergelijkbaar verhaal. HeyHo staat volgens hem voor een belangrijke afweging. ,,Zetten we vol in op de bakken met powertools die we nu leveren en rollen we dat uit over heel Europa of breiden we het assortiment in Nederland uit met groot materieel als steigers en betonmolens?’’ De vraag is of Europa klaar is voor HeyHo. ,,Nederland is al een voorloper op het online kopen en huren van producten en wij zijn hier weer voorloper.”
Grootse plannen, maar voorlopig moet HeyHo zich eerst maar eens bewijzen en naam maken. Juist dat vindt Mutsaers een mooie uitdaging. Hij heeft een stap terug gedaan bij Gereedschapscentrum.nl. ,,Het bouwen van een nieuw bedrijf past veel beter bij mij.”