Nieuws E-commerce

The Kids Republic: fysieke versie van succesvolle webshop in Bilthoven

De grootste kinderkledingzaak van Nederland opent 1 september zijn deuren in Bilthoven. In het voormalige pand van winkelketen Charles Vögele komt 1.100 vierkante meter aan louter kinderkleding, schrijft het AD.

Indra Jager 31 augustus 2017

Erik Mulder The Kids Republic

Erik Mulder is geen vreemde in de branche. Zijn webwinkels, die vallen onder de Kinder Kledinggroep, behoren volgens de top 100 van e-commerce magazine Twinkle tot de honderd grootste webwinkels van Nederland. Daar wilde hij het echter niet bij laten, dus opent hij op 1 september zijn eerste fysieke kinderkledingwinkel: The Kids Republic.

Grootste kinderkledingwinkel van het land

,,Onze winkel is wel tien keer zo groot als een traditionele winkel", zegt Mulder trots. ,,Volgens onze informatie - en die is redelijk accuraat - is er geen heel grote kinderkledingwinkel in Nederland. Je hebt babywinkels, maar die verkopen ook bedjes en maxi-cosi's. Wij zijn qua collectie, oppervlakte en kleding vanaf september toch echt wel de grootste kinderkledingwinkel van ons land."

De van oorsprong online-ondernemer koos voor Bilthoven, zodat ouders zich niet 'bedreigd' voelen door de 'grote stad'. ,,Met ons eerste filiaal wilden we wel graag in de buurt van Utrecht zitten vanwege de centrale ligging, dat zie je andere merken zoals Cool Blue bijvoorbeeld ook doen. Maar je ziet toch dat er een drempel is om met kinderen de stad Utrecht in te gaan."

Erik koos daarom voor een dorp in de buurt. Het werd zijn woonplaats Bilthoven. ,,Toevallig komen mijn compagnon en ik uit Bilthoven en kennen we de markt dus goed. Charles Vögele zat hier eerst en zodra die winkel failliet ging, konden wij heel snel in contact komen met de eigenaar van het pand en een deal sluiten. Hier kun je gratis parkeren, de auto voor de deur zetten en met drie kinderen naar binnen gaan."

Online groei

Een fysieke winkel starten in tijden waarin de online-verkoop de overhand heeft, lijkt misschien geen slim idee, maar Mulder is niet over één nacht ijs gegaan. ,,Ik weet uit onderzoeken dat je online groeit als je ook een fysieke winkel hebt. Daarnaast hebben wij de middelen om een winkel te beginnen; wij hebben online al een behoorlijke verkoopbasis. Wij hoeven de winkel daarom niet leeg te verkopen, want alles wat niet wordt verkocht, gooien we online. Daarnaast zijn we niet afhankelijk van het filiaal omdat onze inkomsten voor 98 procent van onze online-verkoop komen.''

,,Als je als winkelier van een fysieke winkel nu nog een webshop wilt starten, heb je volgens mij wel compleet de boot gemist. Dan moet je het opnemen tegen de groten, zoals wij, en kun je nog geen deuk in een pakje boter slaan.''

A-merken

De winkel zit 'hartje centrum' aan de Vinkenlaan 33 en verkoopt alle maten, van new born (52) tot en met tienermode (188). ,,Wij doen zaken met nagenoeg alle A-merken die in Nederland worden verkocht; van Vingino tot Retour. Ongeveer honderd merken daarvan liggen in The Kids Republic, maar heb je daar niet genoeg aan, dan kun je vanuit huis én vanuit onze nieuwe winkel ook onze online-collectie bestellen."

Onze winkel is wel tien keer zo groot als een traditionele winkel

Erik Mulder, CEO The Kids Republic