Blog E-commerce
Thijs van Dijk over komst Amazon: 'Hallo Jumbo, kansen!'
Het is zo ver. Amazon opent haar deuren in Nederland en heeft vanaf nu een volledige webwinkel tot haar beschikking. Wordt Amazon ook in Nederland de nummer 1-webshop? Marcom-strateeg Thijs van Dijk denkt er het zijne van in zijn nieuwe blog.

Bol.com en Coolblue treffen inmiddels hun maatregelen en ook Wehkamp.nl gaf al aan klaar te zijn voor de strijd. Hebben zij überhaupt kans? Of staan er straks onverwachte concurrenten op die de strijd daadwerkelijk aankunnen? Er liggen zeker kansen. Want aan de overzijde van de oceaan heeft Amazon in haar thuisland voor het eerst te kampen met echte uitdagingen.
Extreme service Amazon
Door de extreme service die Amazon biedt aan haar Amazon prime-gebruikers rijzen de leveringskosten de pan uit. Sinds 2015 zijn de kosten met 710 procent gestegen. Dit model, waarbij Amazon op dezelfde dag of zelfs binnen een paar uur levert, is steeds minder levensvatbaar. Daarbij komt dat Amazon weliswaar 110 warenhuizen heeft in de VS, maar daarmee lang niet altijd kan voldoen aan de enorme klantvraag.
''Lang was Amazon op elke markt waarin ze meededen koning van e-commerce, maar die tijd lijkt voorbij''
Een bron van het Amerikaanse mediabedrijf Forbes meldt dat de klantenservice van Amazon zelfs aan haar klanten vraagt producten alsjeblieft niet te retourneren omdat dit te duur zou zijn. Het lijkt mij een curieuze en vooral zorgwekkende ontwikkeling in de groeicurve van Amazon.
Strijd tussen Amazon en Walmart
Walmart, één van de grote supermarktketens in de VS, gaat ondertussen volop de strijd aan met Amazon. Lang was Amazon op elke markt waarin ze meededen koning van e-commerce, maar die tijd lijkt voorbij. Walmart maakt slim gebruik van haar indrukwekkende stenen aanwezigheid in de VS door meer dan 1.600 supermarktketens als distributiecentra te gebruiken.
Op elke hoek van de straat is wel een Walmart te vinden en daarmee zijn zij in staat producten extra snel te leveren. Stoer en inventief bedacht van een traditionele retailer. Het levert succes op: het aandeel van Walmart is ten opzichte van Amazon gestegen met meer dan 30 procent en het lijkt een kwestie van tijd voordat de koploper voorbij wordt gestreefd. Dat is een flinke slag in de retailoorlog en de vraag is wat dit op de lange termijn voor effect zal hebben.
Jumbo city
In Nederland zie ik kansen voor Jumbo. Onlangs maakte de innovatieve keten al bekend te gaan samenwerken met HEMA en er komen steeds meer Jumbo city-vestigingen. Die sterke aanwezigheid in het Nederlandse straatbeeld maakt het niet alleen mogelijk de strijd aan te gaan met Ahold en bol.com, maar juist ook met Amazon. Zoals Walmart in de VS, maar dan lekker Hollands met een dosis bluf en een portie lef. Hallo Jumbo!
Lees ook: Bakkie Media: waarom helden, of juist antihelden interessant zijn
Thijs van Dijk
Marcom-strateeg
Thijs van Dijk is marcom-strateeg bij zijn bedrijf Marketing Communication & More. Hij heeft voor mediabureaus en digitale bureaus gewerkt waaronder Universal Media, Havas Media, Starcom, Artefact, phd en MediaMonks. Ook was Thijs als mediamanager aan klantzijde actief bij G-Star Raw en Hunkemöller.
Op dit moment is hij ook werkzaam als docent Sport Marketing op de HvA, en is hij een van de stemmen van de populaire media-podcast Bakkie Media. Thijs is columnist/blogger bij De Ondernemer en lid van de Raad van Advies.