Nieuws E-commerce

Moederbedrijf Thuisbezorgd.nl noemt 2021 'piekjaar in verliezen', bezorging boodschappen nieuwe optie

Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway verwacht dat zijn verliezen na dit jaar verminderen. Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl bestempelt 2021 als het 'piekjaar van verliezen'. In een update aan beleggers over de strategie zei topman Jitse Groen verder te willen inzetten op voor het bedrijf belangrijke markten, waaronder de Amerikaanse.

Van onze redactie 21 oktober 2021

Thuisbezorgd verliezen groei internationaal jitse groen

Bezorger op archiefbeeld. Foto: ANP

Door overnames van het Britse Just Eat en het Amerikaanse Grubhub kwam het verlies over de eerste helft van dit jaar uit op 486 miljoen euro, maakte het concern in augustus bekend. De omzet van de van oorsprong Nederlandse onderneming steeg in dezelfde periode wel hard, met twee derde tot 1,7 miljard euro. Bovendien kan het bedrijf steeds meer profiteren van schaalgrootte door de overnames, waardoor de kosten zullen dalen.

Nederlanders zijn overigens 'grootverbruiker' van de service. We bestelden afgelopen kwartaal 14,5 miljoen maaltijden bij Thuisbezorgd.nl. Dat zijn er 2 miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit cijfers die moederbedrijf Just Eat Takeaway eerder publiceerde. Ondanks de heropening van de horeca en de versoepeling van andere coronamaatregelen werd er meer besteld dan een jaar eerder.

Lees ook: Thuisbezorgd blijft groeien ondanks einde van de lockdown

Groeikansen Just Eat Takeaway en bezorging van boodschappen

In de Verenigde Staten heeft Just Eat Takeaway het met zijn merk Grubhub nog lastig. Verschillende Amerikaanse steden en staten legden bezorgbedrijven een maximumpercentage op dat ze in rekening mochten brengen bij restaurants om die te beschermen tijdens de coronacrisis. Ook is de concurrentie van Uber Eats en DoorDash daar hevig.

Tijdens de beleggersdag donderdag gaat Just Eat Takeaway verder in op de groeikansen, waarbij het onder meer ook de bezorging van boodschappen gaat bespreken. Groen zei in april nog die optie te willen onderzoeken. Het was volgens de oprichter nog maar de vraag of de bezorging van boodschappen voor zijn bedrijf levensvatbaar is, aangezien er veel spelers zijn die deze markt willen betreden. "We doen wat tests, maar je moet niet verwachten dat we in deze sector tot het uiterste gaan, want het is niet onze sector", zei hij toen.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcard t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws