Nieuws E-commerce

Hoe Konrad van den Bosch Kijkshop.nl als vanouds laat floreren

Tondeuses, spelcomputers, docking stations voor laptops, sups en zelfs zwembaden: ze vlogen afgelopen jaar de deur uit bij Kijkshop.nl. Als ceo van Automated DirectShipping Auction Marketplace (A.D.A.M.) werd Konrad van den Bosch uit Leiden in 2019 eigenaar van deze bekende merknaam. Op dat moment gaf hij al leiding aan online platforms DirectSale.nl en PlazaSale.nl, maar met de koop van Kijkshop.nl behaalt hij nu jaloersmakende omzetten.

Jeroen Kreule 1 maart 2021

Kijkshop failliet webshop Konradvanden Bosch

Konrad van den Bosch: ,,Ik hoop vurig dat de fysieke winkels weer opengaan. Voor de ondernemers zelf, maar het is ook goed voor ons: online heeft offline nodig."

Voordat we over het grote succes van Kijkshop.nl gaan praten: hoe bent u deze werkdag begonnen?

,,Zoals altijd ben ik om 7 uur opgestaan en heb ik broodjes voor mijn zoon van 10 gemaakt. Zelf ontbijt ik nooit. Ik drink een kop koffie, that’s it. Ik eet eigenlijk maar één keer per dag: ’s avonds. Tenzij ik een zakelijke lunchafspraak heb. Jarenlang heb ik in drukke winkels gestaan en vergat ik simpelweg overdag te eten. Het is er ingeslopen. Mijn vrouw heeft een eigen Bodytec studio en gaat normaal gesproken om acht uur de deur uit. Door corona is die studio dicht, daarom geeft ze nu online lessen vanuit huis."

,,Ik heb mijn zoon naar school gebracht, daarna ben ik naar ons kantoor in Leiderdorp gereden. Dan sta ik ook direct in de 'aan-modus'. Zelf ga ik vijf dagen per week naar kantoor, maar we hebben uiteraard iedereen de mogelijkheid gegeven om thuis te kunnen werken. De sfeer is raar, omdat we in een ruimte boven SportCity zitten. Ik heb vaak afspraken in de kantine, maar alles is dicht. En Frank, een maatje van me, heeft een bowlingcentrum in hetzelfde pand en is ook al maanden dicht. Ik word dus iedere dag geconfronteerd met een compleet leeg complex. Het is ergens cru. Aan de ene kant ben ik happy omdat het met Kijkshop.nl hartstikke goed gaat, terwijl Sportcity, het bowlingcentrum en de Bodytec-studio van mijn vrouw gesloten zijn."

"De gemiddelde orderwaarde groeide in no time van 30 naar 140 euro. Vrijwel direct daarna konden we een aantal mooie categorieën aan ons assortiment toevoegen"

Met Kijkshop.nl wilde u aanvankelijk aan de onderkant van de markt zitten, met veel goedkope producten. Nog geen maand na de lancering is de boel radicaal omgegooid. Wie nu de website bezoekt, ziet vooral dure tv’s, het gehele Apple-assortiment en zelfs een fles whiskey van dik honderd euro.…

,,Voordat de Kijkshop failliet ging, lag de gemiddelde kassa-aanslag op 30 euro. Samen met twee compagnons heb ik het gekocht van een Zweedse investeringsmaatschappij. Ook vanwege faillissementen van andere bedrijven waren deze investeerders Nederland een beetje zat. We konden de merknaam kopen en mijn gedachte was om ons met Kijkshop.nl wederom te richten op de onderkant van de markt, dus met scheermesjes, goedkope stofzuigers, frituurpannen en eierwekkers. In de derde week van december 2019 gingen we live."

,,In de eerste week van januari ging ik een weekje skiën met Frank van het bowlingcentrum. Na een dag op de piste zaten wij bij het zwembad waar Frank een filmpje liet zien zien van 7 Ditches TV, met de oprichter van Dekbed Discounter die koopjedeal.nl overgenomen. Ik luisterde en dacht: ik wil niet louter goedkope spullen verkopen. Je moet namelijk heel veel eierwekkers van een tientje verkopen om een beetje omzet te genereren. Veel bestellingen betekent ook heel veel pakketjes versturen en meer klantenservice. Qua winstgevendheid marge-arm."

Lees ook: CBS: 'Online meer aankopen, meer kopers en meer uitgaven'

,,Ik besloot het om te draaien: Kijkshop.nl zou zich vooral moeten richten op de verkoop van luxe artikelen, zoals grote tv’s van A-merken en MacBooks. Premium first dus. Dat kon, want via DirectSale heb ik directe toegang tot al die grote merken. Ik heb nog diezelfde dag naar kantoor gebeld en zei: jongens, we gooien de boel om. Premium first. En wie een eierwekker wil, kan nog steeds bij ons terecht."

,,Wat bleek? De gemiddelde orderwaarde groeide in no time van 30 naar 140 euro. Vrijwel direct daarna konden we een aantal mooie categorieën aan ons assortiment toevoegen, zoals exclusieve beautyproducten en outdoorspullen. En toen kwam corona. Na de eerste persconferentie van Rutte ontstond een run op alles wat met thuiswerken te maken had, denk aan webcams, monitoren en dockingstations voor laptops. Via onze kanalen konden wij direct leveren. We hebben zelf immers geen voorraad, maar via distributeurs wel toegang tot hele grote voorraden.’’

Lees ook: Een derde van consumenten is ook in de toekomst van plan minder fysiek te winkelen

Helemaal geen voorraad? Hoe ziet het businessmodel er dan uit?

,,Nee, we hebben geen magazijn, dus geen voorraad. Daarin zit onze kracht: de bestelde artikelen gaan van de officiële importeur of distributeur direct naar de klant. Dat heet dropshipping. Wij hoeven niks in te pakken, we verzorgen ook niet de levering, maar de klant ziet wel onze pakbon. Bij ons ontbreken dus verschillende tussenlagen. Het is een vorm van ketenefficiëntie. Het scheelt personeelskosten, zo kunnen we de prijzen laag houden.’’

Wat zijn voorbeelden van producten die juist door de pandemie extreem goed zijn verkocht?

,,Toen bekend werd dat de kappers dichtgingen, verkochten we 600 tondeuses op een dag. Doordat we werden aangespoord om vakantie in eigen land te vieren, schoot de verkoop van outdoorspullen omhoog. Toen het zo mooi weer werd, hebben we tientallen zwembaden tussen de 3.000 en 10.000 euro verkocht. Op het moment dat de kinderen niet meer naar school mochten, schoot de verkoop van chromebooks omhoog. Toen de winkels als ICI Paris en Douglas dicht gingen, verkochten wij ineens veel meer geurtjes en dure shampoos. Door het cancelen van het EK voetbal en de Olympische Spelen dachten we aanvankelijk: dit wordt het slechtste tv-jaar ooit. Mis. Er is meer dan ooit verkocht. Op een gegeven moment was er geen Nintendo Switch meer te krijgen. Blijkbaar hebben mensen grote aankopen naar voren getrokken, omdat ze hun geld niet konden besteden aan dure vliegvakanties.’’

"We gaan in zee met Nice to Meat, dat topvlees verkoopt. Ook gaan we binnenkort vis verkopen. Verder willen we producten van lokale ondernemers via ons platform aanbieden"

Wat kunt u zeggen over de recente omzetcijfers en uw ambities?

,,In 2018 was de omzet van A.D.A.M. 5,4 miljoen euro, een jaar later was dat 10,9 miljoen. In 2020 schoot het omhoog naar 27,5 miljoen. Die enorme stijging komt vooral door het succes van Kijkshop.nl. En de eerste twee maanden van dit jaar laten weer een verdubbeling van de omzet zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar."

,,Bij ons werken op dit moment eenentwintig mensen en we gaan extra mensen aannemen. Maar we gaan vooral investeren in automatisering. De hele backoffice wordt opnieuw ingericht, we gaan het retourproces verbeteren en ik blijf steeds zoeken naar nieuwe productcategorieën.’’

Sinds kort drank, maar ook bloemboeketten en delicatessen. Zit daar een bepaalde strategie of filosofie achter?

,,Drank is een lastig product, onder meer op het gebied van wet- en regelgeving. Grote e-commerce bedrijven als bol.com, Coolblue en Amazon verkopen het niet. Wij dus wel. We hebben meer dan 3.000 flessen in ons assortiment, ook hele bijzondere. Zoals een fles cognac van 5.400 euro. We houden ons keurig aan de regels."

,,Ik heb niet de ambitie om groter te worden dan eerdergenoemde bedrijven, maar ik pak wel de kansen waar anderen ze laten liggen. Ik pak ze direct. Op die manier probeer ik me met Kijkshop.nl te onderscheiden. Nieuwe pareltjes ontdekken en wegblijven van de concurrentie. We gaan in zee met Nice to Meat, dat topvlees verkoopt. Ook gaan we binnenkort vis verkopen. Verder willen we producten van lokale ondernemers via ons platform aanbieden.’’

Lees ook: Kijkshop.nl start verkoop boeketten en versproducten

In hoeverre heeft het online platform te maken met de negatieve kanten van de pandemie? Hoe kijkt u tegen heropening van winkels aan?

,,Vooropgesteld: persoonlijk vind ik de pandemie verschrikkelijk. Ik hoop dat we er snel van af zijn. Ik heb drie medewerkers die het virus hebben opgelopen en er behoorlijk ziek van zijn geweest. De studio van mijn vrouw is dicht, net als het bowlingcentrum van mijn maatje Frank. Ik hoop ook vurig dat de fysieke winkels weer opengaan. Voor de ondernemers zelf, maar het is ook goed voor ons: online heeft offline nodig om succesvol te zijn en te blijven. Mensen hebben impulsen nodig om iets te kopen, bijvoorbeeld door advertenties in de krant of omdat ze in het weekeinde aan het shoppen zijn. Stel, ze hebben op zaterdag een mooie televisie gezien, dan kijken ze maandag tijdens werk via Google waar ze die tv het beste kunnen kopen.’’

Al enig idee hoe deze werkdag gaat eindigen?

,,Als het werk op kantoor gedaan is, klets ik meestal nog even na met collega’s. Ik ga straks eten halen bij Olive Garden, een Italiaans restaurant in Leiden. Onze favoriet. Drie keer per week haal ik daar voor het hele gezin. Tijdens het wachten mag ik daar stiekem een wijntje aan de bar drinken. Op de andere dagen van de week kook ik meestal. We proberen dus iedere avond met z’n drieën te eten. Zo rond een uur of 8 gaat mijn zoon naar bed en kruip ik tot 11 uur achter de laptop waarna ik weer klaar ben voor een volgende dag.’’

NASCHRIFT REDACTIE

Het blijkt momenteel niet mogelijk om artikelen te bestellen bij webshops Kijkshop.nl, Directsale.nl en Plazasale.nl. Daarnaast klagen honderden klanten over het niet bezorgen van bestelde en betaalde producten, meldt het AD. Zie hier het volledige artikel.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.