Nieuws E-commerce

'Webwinkels en bezorgdiensten staat enorme klus te wachten'

De e-commerceketen staat een enorme klus te wachten nu niet-essentiële winkels waarschijnlijk al in de nacht van maandag op dinsdag dicht moeten wegens het grote aantal coronabesmettingen. Webwinkels zullen waarschijnlijk komende week op maximale capaciteit gaan draaien.

De Ondernemer / ANP 14 december 2020

Webwinkels en bezorgdienst ANP 366570995

Pakjes worden voor verzending gesorteerd in het distributiecentrum. Foto: ANP

,,Webwinkels zullen alles op alles moeten gaan stellen om te zorgen dat consumenten hun pakketjes op tijd krijgen." Dat zegt directeur Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org, dat circa 80 procent van de markt vertegenwoordigt. Jongen verwacht dat de online bestedingen enorm zullen aanzwengelen. ,,Vooral de aankopen van spullen om thuis te overleven en te kunnen werken komen bovenop de enorme drukte die we nu al ervaren rond de feestdagen."

De directeur verwacht dat het merendeel van de pakketjes alsnog op tijd wordt afgeleverd, omdat de meeste mensen thuis zullen zijn en bezorgers minder last zullen hebben van het verkeer. Toch moet de consument er rekening mee houden dat een significant deel van de bestellingen later aankomt. ,,Hoe groot dat deel is, hangt er vanaf of de afhaalpakketpunten in winkels mogen openblijven. Tegelijkertijd vragen we webwinkels om consumenten, daar waar dat past, langer de tijd te geven om hun pakketje te retourneren, zodat daar geen onnodige drukte ontstaat."

Bol.com zag het aantal bestellingen maandagochtend al groeien. Omdat de nieuwe coronamaatregelen nog niet officieel bevestigd zijn, wil de webwinkel nog niet vooruitlopen op verdere gevolgen en verwachtingen voor het bedrijf. ,,Natuurlijk kijken we naar wat de impact kan zijn van het sluiten van niet-essentiële winkels op bol.com, onder meer wat betreft de verkopen en de logistiek. Hierover zijn we ook in gesprek met onder meer de bezorgdiensten en de logistieke bedrijven waarmee we samenwerken", zegt een woordvoerder.

''Wij kunnen tienduizend bestellingen per dag kwijt, maar schalen net zo makkelijk op naar honderdduizend. We zijn op de mogelijk komende drukte voorbereid''

Konrad van den Bosch, directeur Kijkshop.nl

Tienduizend bestellingen per dag

Kijkshop.nl-directeur Konrad van den Bosch wist op de valreep een overeenkomst te sluiten met een grote speelgoeddistributeur en hoopt vanavond nog live te gaan. ,,Er komen 16.000 speelgoedartikelen op de site.” Voor Van den Bosch breken spannende dagen aan. ,,Wij kunnen tienduizend bestellingen per dag kwijt, maar schalen net zo makkelijk op naar honderdduizend. We zijn op de mogelijk komende drukte voorbereid. Op Kijkshop, het is een platform, zijn dertig grote magazijnen aangesloten met voor 300 miljoen euro aan voorraad.

,,Onze beschikbare eigen voorraad is dus enorm. Zo konden wij bij de eerste lockdown met gemak tussen de vijf- en zeshonderd tondeuses per dag uitleveren. Mochten de bouwmarkten ook dicht moeten dan hebben we gelukkig net het Gereedschapcentrum aan ons platform verbonden.”

Post NL

Pakketbezorgers bereiden zich voor op extra drukte

PostNL kijkt of de capaciteit van het bedrijf kan worden vergroot, nu het vanaf dinsdag wellicht nog drukker gaat worden voor pakketbezorgers door een verschuiving van de winkelstraten naar online. ,,We bereiden ons voor op verschillende scenario's, dat doen we al sinds het begin van de coronacrisis", reageert een woordvoerster van PostNL. ,,We kijken daarbij als eerste hoe we veilig kunnen doorwerken. Op al onze locaties dragen we mondkapjes en houden we anderhalve meter afstand. Aan die coronamaatregelen kunnen we geen concessies doen."

Het bedrijf vergrootte zijn capaciteit sinds het begin van de coronacrisis al met 70 procent. ,,We kijken elke keer of en waar we onze capaciteit kunnen vergroten", aldus de zegsvrouw. ,,Maar uiteraard zijn er ook beperkingen. We werken al met veel meer nieuwe mensen, elke dag gaan er nu 5.500 mensen op pad om pakketten te bezorgen."

Afgelopen weken werd al duidelijk dat PostNL kampt met topdrukte en dat het bedrijf tegen de grenzen van zijn capaciteit aanloopt. De pakketbezorger leverde een recordaantal aan pakketten af, en moest ook een deel van de klanten en webwinkels teleurstellen. Alles bij elkaar wordt gemiddeld zo'n 95 procent van de pakketten op tijd bezorgd.

Op de exacte gevolgen van het sluiten van winkels voor de pakket- en postbezorging wilde de woordvoerster van PostNL nog niet vooruit lopen, omdat de nieuwe coronamaatregelen nog niet officieel bekend zijn gemaakt.

DHL schaalt op

Bij pakketbezorger DHL wordt de verwerking opgeschaald naar het hoogste niveau. ,,Dat is het niveau van de week van Black Friday", zegt een woordvoerder. ,,Toen lukte het ons ook om zonder noemenswaardige vertragingen pakketjes te bezorgen." Of dat de aankomende tijd weer gaat lukken, hangt er deels van af of de afhaalpunten in winkels open mogen blijven. ,,Die zijn een cruciale schakel in ons hele systeem, en voor kleinere ondernemers en particulieren de toegang tot ons netwerk."

Bezorgdienst Trunkrs kent momenteel geen issues. ,,Wij zijn specialist in same day en next day delivery, ons bedrijfssysteem is erop gericht om flexibel op te schalen", aldus een woordvoerster. Over eventuele uitbreiding van capaciteit na de te verwachten maatregelen kon zij niets zeggen. De pakketbezorger wil eerst de toespraak afwachten van premier Rutte.

Pakketbezorger DPD zegt tot nu toe goed door de piekperiode heen te komen. Door de opening van een nieuw sorteercentrum in Amsterdam en een depot in Limburg wist de bezorger de capaciteit voor aanvang van de piek uit te breiden. ,,In de drukke perioden kan het zijn dat pakketten er langer over doen, dus wij raden iedereen aan om op tijd te bestellen", aldus een woordvoerder. Volgens het bedrijf wordt 98 procent van de pakketten nog steeds binnen een uur van de afgesproken tijd bezorgd.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.