Nieuws E-commerce

Webwinkels maken zich schuldig aan klanten lokken met niet-leverbare artikelen

Webwinkels lokken soms klanten met populaire producten die helemaal niet meer leverbaar zijn. Daarover klaagt de Consumentenbond, die aanhoudend klachten hierover binnenkrijgt en daarom zelf ook weer een peiling heeft gedaan.

ANP 27 oktober 2021

Webwinkels niet leverbare artikelen consumentenbond thuiswinkel waarborg

De Consumentenbond spreekt van pure misleiding. Foto: Shutterstock

Mensen van de bond bestelden bij zeven webwinkels tweeëntwintig apparaten waarvan ze het vermoeden hadden dat ze niet leverbaar zouden zijn omdat de producten erg gewild waren. Van de artikelen bleken er uiteindelijk slechts twee leverbaar. Vaak leverden de winkels een ander model, soms zelfs zonder bericht.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg reageert laconiek

‘Pure misleiding’, vindt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar. Ze wijst erop dat ook keurmerk Thuiswinkel Waarborg, waarbij een aantal van de overtreders is aangesloten, niet vrijuit gaat. ,,We hebben het keurmerk geïnformeerd, maar dat reageert laconiek. Terwijl het de winkels zou moeten aanspreken en zorgen dat ze zich aan de regels houden. Dat gebeurt niet.”

Lees ook: Elke Nederlander gaf in eerste kwartaal bijna 600 euro uit bij webshops

'Niet per se een klachtwaardige situatie'

De organisatie Thuiswinkel.org, die achter het keurmerk zit, geeft aan nog geen klachten over de kwestie te hebben ontvangen via haar klachtenloket. Directeur Marlene ten Ham van de webwinkelbrancheorganisatie wijst erop dat het ook niet per se een klachtwaardige situatie is als mensen bijvoorbeeld een nieuwer model krijgen dan ze eigenlijk hadden besteld. Maar ze erkent dat het wel misleidend is als webwinkels onjuiste informatie verstrekken over hun voorraad. Thuiswinkel.org zal daar volgens haar achteraan gaan. Ten Ham geeft ook aan dat consumenten het recht hebben om de koopovereenkomst te ontbinden als een besteld product niet meer leverbaar is.

De Consumentenbond klaagde onlangs ook al dat webwinkels consumenten bij het retourneren van producten vaak te laat of te weinig geld terugbetalen. Daar hadden mensen van de bond eveneens zelf onderzoek naar gedaan.

Lees ook: Webshops volgens Consumentenbond vaak te laat met terugbetalen

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcard t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws