Nieuws Actueel

Een terabyte online parkeerruimte voor niks

Peter van Ammelrooy | Foto: Raymond Rutting 21 januari 2016

Transip

Welk bedrijf lijkt niet in dit rijtje thuis te horen? Amazon.com, Google, IBM, Hewlett Packard Enterprise, Microsoft en TransIP. De eerste vijf zijn techreuzen zo Amerikaans als hotdogs en hebben een omzet van gemiddeld 70 miljard dollar (64 miljard euro). TransIP is duizenden malen kleiner, zo Hollands als klompen en noteert in een jaar zo’n 20 miljoen euro aan inkomsten. Toch heeft de lilliputter uit Leiden iets gemeen met de vijf Gullivers. Het stunt met bergruimte online, met opslag in de cloud. TransIP geeft aan ieder die zich aanmeldt gratis een terabyte onlineparkeerruimte voor documenten, muziek, foto’s en video’s. Een terabyte is naar alle standaarden een forse hoeveelheid. De gemiddelde pc is uitgerust met een harde schijf waarop zo’n 250 tot 350 gigabyte aan data past – een kwart tot eenderde van wat een gebruiker bij TransIP kwijt kan. Bekende techbedrijven geven ook cloudopslag weg, maar veel minder. Google biedt 15 gigabyte, Apple en Microsoft 5 Gb en een opslagspecialist als Dropbox zelfs maar 2 Gb. De terabyte opslag die ze in Leiden gratis weggeven kost bij deze aanbieders 9,99 euro. Per maand. Marketingmanager Bernd Hoeksma is zo transparant als glas over de beweegredenen achter het royale gebaar: loyale klanten kweken. "We zijn nu bekend bij een kleine groep techies, klanten met een achtergrond in de ict", vertelt hij in de Volkskrant. "De gewone consument kent ons amper. Dat willen we veranderen. En we hopen dat als mensen eenmaal hun digitale spullen bij ons stallen ze ook andere diensten afnemen." TransIP begon in 2003 als bemiddelaar bij de handel in domeinnamen. "In die tijd moest je een domeinnaam met .nl-extensie nog registreren door je aanvraag te faxen", legt directeur Jeroen Hüpscher uit. "Bij ons kon je digitaal een handtekening zetten." In de jaren daarop breidde het bedrijf zijn activiteiten uit en richtte het datacentra in waar klanten hun servers op internet konden aansluiten en laten beheren. Domeinregistratie blijft een belangrijke activiteit. Het bedrijf zegt in dertien jaar tijd 580 duizend .nl-adressen te hebben geregistreerd. Vorig jaar waren er ruim 5,6 miljoen Nederlandse domeinnamen vastgelegd, aldus de Stichting Internet Domeinregistratie (SIDN) in Arnhem. Het doel heiligt de middelen, vindt TransIP. "Een conventionele reclamecampagnemet advertenties in de krant en spotjes op televisie kost meer", zegt Hoeksma. "Het is ook het gebaande pad. Met ons aanbod vragen we geen aandacht, we schenken aandacht."Lees het het hele artikel via de site van de Volkskrant.