Nieuws Actueel
KLM haalt laatste Fokker 70's uit de vloot
Het was een symbolisch weekend voor de Nederlandse luchtvaart. Precies 20 jaar nadat Fokker failliet ging, begint KLM met het uitluiden van haar laatste 'Nederlandse' toestellen. Ze worden vervangen door Braziliaanse Embraers.

Het begon met de Fokker F.II, in 1920. En het eindigt, net geen 100 jaar later, met de Fokker 70. Nog even en de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij vliegt zijn passagiers de wereld over in een vloot zonder één enkel toestel van Fokker. Dat is in de historie van de KLM niet eerder voorgekomen. ,,Het is het einde van een tijdperk,'' zegt Boet Kreiken, directeur van KLM Cityhopper, de blauwe tak die de zestien laatste Fokker 70's nu nog onder zijn hoede heeft. ,,Maar aan alle goede dingen komt een eind.''
Zondag landde de eerste Embrear 175+ op Schiphol. Dit Braziliaanse toestel, waarvan er tot de zomer van 2018 nog zestien volgen, is de vervanger van de Fokker 70. De Fokker 70's zijn al 20 jaar oud, ze behoren tot de laatste toestellen die in de ooit vermaarde Nederlandse vliegtuigfabriek van de band rolden.
Volledig BraziliaansDe Fokker wordt nog één keer geëerd, zegt Krieken, met de plaatsing van een vliegtuigstaart ergens in de buurt van het hoofdkantoor van Cityhopper, op Schiphol-Oost. Maar dan gaat het boek echt dicht. De Embraers verbruiken 18 procent minder brandstof, hebben iets meer zitplaatsen - 88 in plaats van 80 - én zorgen ervoor dat de Cityhoppervloot voortaan volledig Braziliaans is.
Cityhopper, dat met haar relatief kleine passagierstoestellen een groot deel van het Europese KLM-netwerk verzorgt, heeft namelijk al dertig andere toestellen van Embraer rondvliegen, van het 190-type. ,,Dat is een groot voordeel. Personeel dat al op dat toestel vliegt, kan ook op de nieuwe Embrears werken.''
DuurderHoe sterk de band tussen KLM en de Fokkers ook mag zijn: voor de vervanging van de F70 wordt niet meer tijd uitgetrokken dan strikt noodzakelijk. ,,Hoe minder het er worden, hoe duurder het is om een onderhoudsploeg overeind te houden," zegt Kreiken.
De Fokker 70's worden overgedaan aan vliegtuigmaatschappijen in onder meer Curaçao en Suriname. En dus is een vloot die ooit helemaal rood-wit-blauw was, hard op weg om volledig geel-groen te worden. Door de aankoop van de nieuwe toestellen, voor een bedrag van honderden miljoenen euro's, heeft Cityhopper de grootste Embraer-vloot van Europa.