Nieuws Actueel
'Elke boeking voelt als een overwinning'
Ze bestaan amper een jaar, en kunnen niet tippen aan de budgetten van de grote jongens. Toch had debutant FLUOR kortgeleden met het congres van de Vereniging van Nederlandse Poppodia en Festivals toch maar mooi alle directeuren uit het popcircuit over de vloer. Het regende complimenten over de entourage en over de vindingrijkheid. Want een podiumstichting die zelf naar de bank stapt voor een lening, dat kenden ze nog niet, schrijft het AD.

Een beperkt budget maakt creatief, zegt FLUOR-directeur Carola Aafjes. De stichting peuterde vorig jaar 650.000 euro los bij de bank voor het verbouwen van de helft van het gewezen Prodentmagazijn tot een popzaal voor 500 bezoekers plus een podiumcafé met een capaciteit van 175.
Rampjaar 2014De overstap van De Kelder naar FLUOR wás begroot op twee miljoen euro. ,,Dat geld kwam er dus niet. We hadden na het rampjaar 2014, waarin zo'n beetje alles mislukte in De Kelder, bijna geen spaarcent meer over. Bij de gemeente Amersfoort hoefden we ook niet aan te kloppen. Lenen met gemeentegarantie was de enige mogelijkheid, maar bij 6,5 ton was de grens wel bereikt.''
Met het onderkomen in De Nieuwe Stad heeft Amersfoort volgens Aafjes weer een levensvatbaar poppodium. De capaciteit past bij de stad en bij de huidige markt, vult programmeur Robert Koole aan. ,,Misschien was het Eemhuis met een zaal voor 1000 bezoekers gelet op de huidige ontwikkelingen in de muziekindustrie toch te veel van het goede geweest. Het aanbod aan artiesten die zo'n zaal kunnen vullen, is klein en ze kiezen dan eerder voor TivoliVredenburg in Utrecht dan voor Amersfoort.''
Dat de stad uiteindelijk niet meeging in de schaalvergroting, kan achteraf weleens een zegen blijken, denkt Koole. ,,In vergelijkbare steden moest het almaar groter. Die zitten straks mogelijk met zalen waar onvoldoende programma voor is. FLUOR heeft dat probleem niet. Wij kunnen nu een solide plek verwerven.''
WapenfeitDe nieuwe naam was eind 2014 het eerste wapenfeit van Aafjes, die niet stuk was van de werktitel Hal 6, zoals de loods in de Prodenttijd heette. ,,Er is lang nagedacht en uiteindelijk kwam iemand op de proppen met FLUOR. Het is een speelse verwijzing naar het verleden van de plek, het klinkt fris en je kunt er leuke dingen mee doen in de presentatie. Het logo is ook geweldig. Daar zijn we trots op'', vertelt de directeur.
Met eenderde van het gedroomde budget werd de voorste helft van de Prodentloods in het voorjaar en de zomer van 2015 getransformeerd in een poppodium zonder tierelantijnen. Het geld ging op aan de bouw van de grote zaal, aan de akoestiek, artiestenruimte, twee bars en een toiletgroep. Voor de inrichting van het cafégedeelte was geen budget meer, wat resulteerde in een bijeengeraapt, maar sfeervol allegaartje aan meubels en attributen. ,,En ons kantoor boven wil je niet zien'', grijnst Koole. ,,Allemaal oude kantoorinventaris die we gratis hebben opgehaald, maar voor ons werkt het prima.''
Tekst loopt door onder foto
De reacties van de bands, dj's en andere artiesten die sinds september speelden in de oude tandpastahal, waren zonder uitzondering positief, zegt dance-programmeur Anne Marijn Meyer.
,,We horen vaak dat het lekker spelen is hier, en dat de sfeer er snel in zit. Het geluid en lichtsysteem zijn van zeer hoog niveau. De grote zaal voelt ook goed, als ze maar halfvol is. Het is ook mooi dat we tegelijk kunnen programmeren in de zaal en in het café. Die dynamiek van grote naast kleine acts, van bekend naar opkomend, is een meerwaarde van FLUOR.''
Het optreden van de Nederlandse rapper Fresku was voor Meyer het voorlopige hoogtepunt. ,,Het dak ging eraf, figuurlijk dan. Het was echt supertof en we hadden de jeugd weer eens binnen. Het is een misverstand dat een poppodium vooral jongeren trekt. De gemiddelde leeftijd is soms 30 of hoger. Waar wij naartoe willen, is een programmering die meerdere generaties bereikt. Iedereen die houdt van muziek en uitgaan, moet naar FLUOR willen en kunnen komen.''
Tekst loopt door onder foto
Stijf uitverkochtKoole: ,,Zo speelt dit najaar dus ook Douwe Bob in FLUOR. Die is echt doorgebroken natuurlijk en we hebben hem als kleinste locatie in de tour kunnen strikken. Dat was ons in De Kelder niet gelukt. Het concert is trouwens al stijf uitverkocht.''
,,Persoonlijk ben ik superblij met het contracteren van Bombino, een bluesrockband uit Niger in Afrika, die op de grote festivals als Lowlands en Best Kept Secret speelt. Als nieuw podium onder de rook van de Randstad is het hard werken voor een goede affiche. We moeten er continu achteraanzitten, maar dat went en maakt je alleen maar fanatieker en creatiever. Elke boeking voelt als een overwinning'', aldus Koole.
De optredens en danceavonden in FLUOR trokken het eerste jaar meer publiek dan waarop was gehoopt, al viel de belangstelling voor live-electronicafestival IAMTHECITY bitter tegen. Koole en Meyer broeden voor de toekomst op nieuwe plannen voor een meerdaagse happening.
Aafjes: ,,We zitten sinds oktober op 35.000 bezoekers. In de eerste drie maanden hadden we al meer mensen over de vloer dan De Kelder in heel 2014. Dat moet ook wel om van dit podium een succes te maken. We hebben sinds kort een mooi terras en we zijn bezig met een lening voor een keuken, zodat we straks een volwaardig dagcafé kunnen draaien. Het team barst van de ambities. De Kelder stond negen jaar in de wachtstand. Geen enkel plan vond doorgang. Nu kunnen we het eindelijk waarmaken. Dat alleen al voelt zó goed.''