Podcast

Elske Doets over familiebedrijf: ‘Als tweede generatie durf je vaak groter te denken’

Dat Elske Doets ondernemer wilde worden, wist ze al op 8-jarige leeftijd. Geïnspireerd door het reisbedrijf van haar vader schreef ze als kind reisbrochures in fonetisch schrift. Niet veel later, nog tijdens haar studietijd, nam ze haar vaders onderneming over. Inmiddels is het reisbedrijf enorm gegroeid, heeft het meerdere crisissen overleefd en is Elske Doets een inspiratie voor vele vrouwelijke ondernemers. Doets vertelt erover in onze podcast.

Elske doets reizen de ondernemer familiebedrijf tweede generatie succes

Luister hier de podcast met Elske Doets terug:

Dat de ondernemer met de gouden lepel in de mond geboren zou zijn, daartegen verzet Doets zich in onze podcast. Ze heeft dan misschien als 28-jarige het reisbedrijf van haar vader over kunnen nemen, maar dat kwam met een grote verantwoordelijkheid. ,,Hij verkocht meteen 100 procent van de aandelen aan mij en vroeg daar ook een eerlijke prijs voor. Het betekende dat ik meteen met een miljoenenschuld kwam te zitten,'' vertelt Doets.

Daar kwam ook nog bij dat de timing riskant was. Doets Reizen was misschien een gezond bedrijf, maar niet lang nadat Elske Doets het overnam vonden de aanslagen van 11 september plaats. Die hadden natuurlijk zijn effect op de reisbranche. ,,Een bankier zei tegen me: het feest is ten einde voor de familie Doets.'' Toch wist de ondernemer zich er doorheen te slaan en ook de economische crisis die later volgde, kwam het bedrijf te boven. Sterker nog, Doets Reizen groeide en breidde uit met meer internationale, vier sterren-reizen.

Familiebedrijf

,,Ik ben de tweede generatie in het familiebedrijf, wat betekent dat ik minder emotie bij het bedrijf heb. Dat klinkt negatief, maar dat betekent ook dat ik groter en sneller kan denken. Ik kon het bedrijf naar de volgende fase brengen,'' geeft Doets als een van haar verklaringen voor het succes. Ze zette in op modernisering, technologische ontwikkelingen en maakte van Doets Reizen een bedrijf dat veel millennials trekt.

Qua personeelsbeleid is de communicatie zoveel mogelijk horizontaal gemaakt en vergaderingen zijn zelfs helemaal afgeschaft. Met een zogenaamde 'huddle' houdt Doets personeel op de hoogte en geeft ze hen de kans zich uit te spreken.

Elske Doets

Eigenaar Doets Reizen en oprichter Young Lady Business Academy

Elske Doets is genomineerd voor de MIO-verkiezing: de Meest Inspirerende Ondernemer. Dit is een verkiezing voor die bekende ondernemer die collega-ondernemers het meest inspireert, bijvoorbeeld op het gebied van marketing, personeelsbeleid en technologie. Hier lees je er meer over.

Stimuleren vrouwelijk ondernemerschap

In 2017 werd Doets Zakenvrouw van het Jaar, wat haar inspireerde om een initiatief op zetten voor vrouwelijk ondernemerschap. Dat werd de Young Lady Business Academy, een opleidingsinstituut voor vrouwen die de ambitie hebben hoog op de carrièreladder te klimmen. Twee jaar later zijn er 130 alumni van vrouwen tussen de 15 en 24 jaar oud. Wat de studenten op de academie precies leren en waarom sport daarbij een belangrijke rol inneemt, vertelt Doets in de podcast.

Doets is van plan om de opleiding nog meer uit te breiden en het talent van de studenten in te zetten. Op het moment is ze bezig aan haar tweede boek, 'Bloei', waarin de studenten van de opleiding zich zullen buigen over maatschappelijke problemen die nu op ons afkomen, problemen als klimaatopwarming. Ondertussen groeit Doets' reisbedrijf ook door met reizen naar onder meer China en Japan. De voorspelling van de bankier in 2001 is dus bepaald niet uitgekomen. ,,Zijn bank is ten onder, maar Doets bestaat nog steeds.''

Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details
Sleutel tot Succes

A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen de vrolijke kleding over de hele wereld het dragen

In de tien jaar dat A Fish Named Fred bestaat werd het van een kledinglijn - kleurrijk, vrolijk, onderscheidend - een internationale lifestyle brand. Verkrijgbaar in meer dan dertig landen, te zien in populaire Amerikaanse tv-series, omarmd door tal van bekende mensen, wereldwijd nu gedragen door veel, héél veel mannen. Hoe hebben Rob Schalker en zijn team dit imperium op weten te bouwen, wat is dus dé Sleutel tot Succes?

Details
De Ondernemer

Eén ondernemer, drie branches: hoe keek dus Ed Bindels naar de persconferentie?

Horeca, retail en clubevents. Ondernemer Ed Bindels is actief in deze drie branches, met Food District Liemès, Amac en Club Basis: hoe keek hij naar de eerste persconferentie Rutte-Kuipers?

Details
De Ondernemer

Dirk Beljaarts (KHN): 'Horeca dicht is weer een politieke beslissing, geen wetenschappelijke'

'Het is een politieke keuze om onze sector gesloten te houden, het is slepen met RIVM-modellen. Het is niet een wetenschappelijke keuze. Dan moet je als kabinet erkennen dat je ons tijdelijk opoffert om de rest van Nederland aan de gang te krijgen." KHN-directeur Dirk Beljaarts spreekt zich uit, in de nieuwe podcast 'Na Rutte en Kuipers'.

Details
Sleutel tot Succes

Sieradentweeling Vedder & Vedder: 'Duizend keer tegen elkaar gezegd: we kappen ermee'

Waar het begon met workshops sieraden maken op vrijgezellenfeesten, moeder-dochter-dagen en in studentenhuizen, staat er zes jaar later een online sieradenimperium. En dat met meer dan 70 werknemers, een eigen atelier, tv-serie en internationale marketingcampagnes. Sieradentweeling Anne en Esther Vedder over hun 'Sleutel tot Succes'.

Details
Aandachtstrekkers

Snelle, mooie en betrouwbare website? Zorg voor een optimaal halo-effect

Ook in dit nieuwe jaar werpen Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels regelmatig hun licht op alles dat met (neuro-)marketing te maken heeft. In 2022 gaat het duo gestaag door met hun uiterst informatieve en amusante podcastserie. In deze aflevering: hoe maak je jouw website als ondernemer zo betrouwbaar mogelijk en laat je de consument steeds weer met een goed gevoel op de site terugkomen?

Details