Actueel

'Engeland, daar kom ik nooit meer'

beeld deondernemer
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Jeffrey Dekkers thuis in Dongen na een verblijf in een Engelse gevangenis. Foto: Johan Wouters/het fotoburoHeroïneEen reconstructie. Dekkers meldt zijn vracht in november 2012 aan in de havenstad Calais. Tijdens de douanecontrole aan de Engelse grens wordt in de cabine onder zijn bed veertien kilo heroïne aangetroffen. De truck die Dekkers reed werd een dag voor zijn vertrek omgewisseld omdat de andere wagen zuiniger zou rijden. Hij vermoedt opzet. "Deze vrachtwagen had aan de zijkant een deurtje waar je van buitenaf gemakkelijk bij de buit kan", zegt Dekkers. Na verhoor en een nachtje in de cel wordt hij, zonder wagen, naar huis gestuurd met het bericht dat hij zich in mei moet melden. "Ik heb verklaard onschuldig te zijn en dacht dat daarmee de kous af was." Maar terug in Nederland volgt meteen ontslag. "Mijn voormalige werkgever gaf aan geen vertrouwen meer in mij te hebben en hield mij verantwoordelijk." Vanaf dat moment krijgt de chauffeur het moeilijk. Hij blijft internationale ritten maken, maar het nieuws achtervolgt hem. "Overal waar ik ging werken moest ik na een paar weken weer vertrekken."Twee jaar later krijgt hij tijdens een verkeerscontrole te horen dat er een internationaal uitleveringsbevel tegen hem loopt. Vermoedelijk omdat Dekkers zich niet heeft gemeld zoals hem opgedragen was. Hij wordt overgebracht naar de gevangenis in Zwaag. Na betaling van een borgsom wacht hij thuis zes weken op de zitting over zijn uitlevering aan Engeland.De rechter besluit hem uit te leveren. Binnen enkele dagen zit de Dongenaar in de gevangenis van Elmley, Engeland. Volgens Dekkers' advocaat Edzo Stevens is dit heel gebruikelijk. "Wanneer een land binnen de EU om uitlevering vraagt, dan toetst de rechter de zaak niet inhoudelijk maar kijkt alleen of het verzoek redelijk is."Juridisch heeft een chauffeur geen poot om op te staan, zegt Stevens. "Er is geen enkele wet die de chauffeur beschermt." Ook Elmer De Bruijn, teamcoördinator van de branche vereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) erkent dat er geen specifieke regels zijn die de chauffeur beschermt wanneer hij wordt aangehouden aan de grens. "De chauffeur is in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor de lading. Ze weten ook precies hoe en op welke plekken ze een wagen moeten controleren."Dat drugstransport onder vrachtwagenchauffeurs niet veel voorkomt, komt volgens De Bruijn door het grote risico. "Vrachtwagens worden onderweg zo vaak gecontroleerd dat het veel te risicovol is."ToevalDekkers raadt andere chauffeurs aan niets aan het toeval over te laten: "Doe een dubbelcheck bij vertrek maar ook onderweg en zorg altijd dat de lading is verzegeld." Daarnaast kun je met een zuurstofmeting verstekelingen traceren. Toch denkt de Dongenaar dat het moeilijk is om alles honderd procent gecheckt te hebben. "Als het goed verstopt is, dan vind ook jij het niet. Een vrachtwagenchauffeur die gepakt wordt, wordt niet anders behandeld dan een autochauffeur of vliegtuigpassagier die met drugs de grens over wil."In de gevangenis wordt Dekkers in een afdeling gezet voor buitenlanders. Daar ontmoet hij meer chauffeurs met soortgelijke verhalen. "Vooral vrachtwagenchauffeurs die bij Calais zijn opgepakt wegens mensensmokkel."Na enkele maanden komt zijn Engelse advocaat met goed nieuws. "Er was DNA gevonden van twee personen." Die mensen blijken geen enkele link te hebben met Dekkers. Wanneer hij een half jaar later onschuldig wordt verklaard door de Engelse jury, denkt de Dongenaar vrij te zijn. Maar de immigratiedienst wil er zelf op toezien dat hij wordt uitgezet. Pas twee maanden later, afgelopen november, komt hij vrij. "Ik ga met mijn advocaat kijken of ik mijn recht kan halen."Advocaat Stevens heeft echter weinig hoop. "In Nederland kennen we een vergoeding voor elke dag dat iemand onschuldig heeft vastgezeten, maar in Engeland krijg je niks", zegt Stevens.Dekkers probeert zijn leven op te pakken. Hij wil zo snel mogelijk aan het werk. Het liefst als internationaal chauffeur. "Maar Engeland, daar kom ik nooit meer."