Nieuws Actueel
Enschedese cadeauartikelen naar 60 landen
Het begon ooit in de boerenschuur van het ouderlijk huis bij Deurningen. Nu bestieren de broers Arend en Gerard Mosterd een internationaal bedrijf in cadeauartikelen voor tuin en woning, met vestigingen in Enschede, China en de Verenigde Staten. En met een collectie van 1.800 zelf ontworpen items.

Esschert Design startte in 1993 op een gunstig moment, constateert Gerard achteraf. De markt stond aan de vooravond van een grote verandering. ,,Onze artikelen werden aanvankelijk vooral in cadeauwinkels en boetieks verkocht. Al snel pakten grote ketens het op: bouwmarkten, grootwinkelbedrijven en tuincentra. Ze zagen in dat cadeauartikelen echte impulsartikelen zijn. Dat is in ons voordeel geweest."
OntwerpafdelingVanaf het begin hebben de broers zich gericht op productontwikkeling, met ontwerpen geïnspireerd op de natuur. Arend: "We onderscheiden ons daarmee van andere partijen, die vaak bestaande collecties in de markt zetten. Je kunt ons vergelijken met een fashionlabel. Wij kijken naar trends en maken met onze ontwerpafdeling eigen collecties. Daarbij zoeken we dan een producent. We hebben altijd de niches opgezocht, zoals vogelvoerartikelen en deurmatten. Spullen die destijds nieuw en anders waren. Vernieuwing is onze kracht. Nog elk jaar vervangen we een kwart van ons assortiment."
Aziatische marktDe eerste collectie werd nog gemaakt door een lokale timmerman en een pottenbakker uit de Betuwe. Nu vindt de productie volledig in het buitenland plaats; in China en Oost-Europa. In China is inmiddels een zusterbedrijf geopend: Esschert Design Far East Ltd. Het bedient vooral de Aziatische markt en is goed voor 30 procent van de totale omzet. De artikelen vinden hun weg naar 60 landen over de hele wereld. Die internationale oriëntatie was er vanaf het begin. "Noodgedwongen. Omdat we nicheproducten verkopen, waren de aantallen klein. We hadden het buitenland nodig om een zogenaamde kritische omvang te creëren." Van de crisis heeft het bedrijf nagenoeg niets gemerkt. "Dat komt vooral doordat onze activiteiten geografisch goed verspreid zijn. Een tegenvaller in het ene land, wordt vaak gecompenseerd in een ander land.''
ExportDe groei zal in de toekomst vooral uit de export moeten komen, want in Nederland valt niet veel meer te winnen. Ze hebben daarom het verkoopapparaat een flinke boost gegeven met nieuwe accountmanagers in Frankrijk, Duitsland, België en Zwitserland. "Eigen mensen in plaats van agenten of distributeurs. De markt wordt steeds doorzichtiger, dus moeten we er bovenop zitten."