Nieuws Actueel
Ondernemers Deventer ontstemd over hardrijdersaanpak
Bedrijven zien in de maatregelen van de gemeente Deventer tegen gevaarlijk weggedrag alleen maar een verzwaring van de problemen, schrijft De Stentor. ,,Ik vrees het ergste."

Schaf de geregelde voorrangssituatie af en geef verkeer van rechts voorrang. Die oplossing van de gemeente in de strijd tegen hardrijders die soms met 90 kilometer per uur over de kruising Dordrechtweg/Duurstedeweg rijden, verbaast ondernemers. ,,Dat is helemaal vragen om problemen'', zegt Maarten Streppel, voorzitter van de ondernemersvereniging op de bedrijventerreinen.
Hij was een van de ondernemers die zaterdag in De Stentor aan de bel trok over de snelheidsmaniakken op de bedrijventerreinen. Videobeelden van bewakingscamera's legden de problemen haarfijn vast.
VerhogingDe gemeente denkt aan lichte verhogingen als middengeleider op de kruising om verkeer meer te scheiden. Over die bolvormige markeringspunten kun je echter nog moeiteloos heen rijden.
Streppel pleit voor middengeleiders in de vorm van een vluchtheuvel, waar je niet overheen kunt. En de kruising minder open inrichten. Een vluchtheuvel is ook een veiliger plek om over te steken voor voetgangers en fietsers. Dat voorstel is wel duurder.
Gevaarlijke situatieStreppel: ,,De voorrangssituatie opheffen is een heel slecht idee. Dan vrees ik het ergste. Nu staan er tenminste nog borden en haaientanden, maar slecht zichtbaar.'' In de huidige situatie vrezen ondernemers al ernstige ongelukken, nadat het telkens maar net goed is gegaan, met louter blikschade. De bedrijven hebben een lijst van ruim twintig gevaarlijke verkeerssituaties opgesteld en er zijn zorgen over het ontbreken van duidelijke fietsstroken.
VoorstelOver de kruising in de Duur- stedeweg zegt gemeentewoordvoerder Maarten-Jan Stuurman: ,,We zijn daarover in overleg. Er ligt een voorstel, met akkoord van politie, hulpdiensten en fietsersbond. Het is teruggekoppeld naar de bedrijvenvereniging maar men was nog niet enthousiast.''
Over de fietsers: ,,We kunnen niet alles tegelijkertijd aanpakken. Bij onderhoud bekijken we de veiligheid van de fietser goed.'' Hij noemt als voorbeeld de Gotlandstraat, waar nu rood asfalt op het wegdek de fietser scheidt van het autoverkeer.