Nieuws Actueel

Even niet storen graag: zo maak je van jouw werkdag een productieve topdag

Deadlines, een spoedklus tussen de andere belangrijke opdrachten door of die klus die al veel te lang ligt te wachten. Soms heeft een werkdag simpelweg te weinig uren. Onderstaande eenvoudige tips helpen je de dag een stuk productiever in te vullen.

HLN/De Ondernemer 11 juni 2019

Werk productie tips niet storen

1. Vermijd onderbrekingen

Onderbrekingen zijn een onvermijdelijk deel van de dag, schrijft HLN, maar door simpelweg alle meldingen op de smartphone uit te schakelen, zal je je ongetwijfeld veel makkelijker kunnen focussen op de taak die je moét uitvoeren. Ook handig: lees mails alleen op enkele tijdstippen die je vooraf bepaalt, zo kun je je concentreren op belangrijker werk dat eerst uitgevoerd moet worden.

2. Breng anderen op de hoogte

Laat werknemers en collega’s weten dat je hoogstwaarschijnlijk niet meteen op hun bericht of e-mail zult antwoorden. Hierdoor verwachten ze niet meteen een reply, maar haal je er bij jezelf ook de druk af om constant bereikbaar te moeten zijn.

3. Gebruik de ‘niet storen’-functie

Wanneer je een ‘ping’ op de telefoon hoort weet je niet wie het is en waarvoor die persoon je nodig heeft. Daardoor wordt de concentratie keer op keer danig verstoord. Je bent niet verplicht om elke notificatie die binnenkomt te checken. Gebruik de niet-storenfunctie, waarbij enkel de meest belangrijke personen toegelaten worden voor contact.

4. Ga ergens anders werken

Een belangrijke deadline, maar kun je op kantoor niet in een stuk doorwerken zonder gestoord te worden door collega’s of werknemers? Verwijder jezelf dan uit de situatie en ga op een andere plek werken. Dat kan thuis zijn, maar evengoed een koffiebar of een co-workinglocatie.

5. Zet een koptelefoon op

Moét je aanwezig zijn op kantoor? Zet dan een koptelefoon op. Kun je niet werken met muziek? Dan vormt de hoofdtelefoon op zich al een kleine barrière voor andere om je aan te spreken. Door wel muziek op te zetten zorg je ervoor dat stemmen en gesprekken van andere personen weggefilterd worden, waardoor het meteen een stuk makkelijker is om je te focussen op je werk.