Deze volgers en likes zijn daardoor big business. Tientallen websites bieden ze aan, de een nog goedkoper dan de ander. Op deze manier lijken merken, artiesten en zelfs privéaccounts erg populair. Bekende Instagrammers ontvangen vaak een vergoeding van bedrijven om bepaalde producten aan te prijzen, maar deze bedrijven hebben niet altijd door dat het om nepvolgers gaat.
Wesley Glasmacher, influencer (@wesinthewild) en schrijver van het boek Het Leven van een Succesvol Instagram Influencer, vertelt er meer over: ,,Je herkent de nepaccounts zo. Mensen in de community kennen elkaar, en weten ook wie er organisch gegroeid is en wie niet. Veel mensen vertelden me dat ze volgers gekocht hadden, en hier vervolgens geld mee verdiend hadden.''
Lees ook: Waarom het inzetten van een influencer een geweldig marketingplan is
Sneller volgers dan normaal
Kirsten Jassies heeft op Instagram bijna 7000 volgers en schreef het boek Instaproof. Ooit kocht ze volgers, om te kijken wat er gebeurde. ,,Vijftien euro en 24 uur later had ik opeens 1500 nieuwe volgers.'' Over het resultaat was ze zeker niet negatief. ,,Het kopen van de volgers hielp mijn imago. Na het kopen kreeg ik sneller volgers dan normaal.''
Instagram kent het fenomeen, maar onderneemt nog niet veel actie. Het herkent het systeem dat een profiel door veel nepaccounts gevolgd wordt, en zorgt dan dat de foto's minder zichtbaar worden voor anderen. Uiteindelijk wint de koper er vaak dus niet veel populariteit mee.
Comment pods
Naast de gekochte volgers gebruiken wannabe-influencers soms de zogenoemde comment pods. Jassies: ,,Het algoritme van Instagram bepaalt dat foto's die snel veel likes en comments krijgen, vaker te zien zijn. Via de pods spreken mensen af om veel op elkaar te reageren zodra iemand post. Dat zorgt voor betere zichtbaarheid.''
Onderneemt Instagram dan geen actie tegen deze sluwe manieren om populariteit te verwerven? Jassies: ,,Een tijd terug deden Instagram en Facebook dit wel. Dat is nu al jaren niet gebeurd. Misschien willen ze dit niet meer doen, omdat het aantal accounts dan sterk afneemt, wat voor het bedrijf natuurlijk niet goed is.'' Zelf werd haar account ook geraakt door de opruimactie. ,,Instagram verwijderde mijn 1500 nepvolgers, en dat deden ze ook bij veel anderen. Veel van hen hebben wel nog veel volgers, omdat hun account groeide nadat ze hun eerste volgers gekocht hadden.''
Het kopen van de volgers hielp mijn imago en kreeg ik daarna sneller volgers dan normaal
Kirsten Jassies, Instagram-expert