Nieuws Actueel

Fabriek van Widek zoekt nieuwe revolutie in fietsland

Naast de miljoenen fietsbellen en snelbinders die zijn bedrijf jaarlijks maakt, blijft Wim de Kwant altijd zoeken naar de nieuwe revolutie in fietsland.

Jasper Monster | Foto: Frank de Roo 11 oktober 2016

Ze komen niet uit een megafabriek in een Chinese miljoenenstad, maar gewoon uit het oer-Hollandse Krimpen aan den IJssel: een groot deel van de handvatten, fietsbellen, snelbinders en andere accessoires op Nederlandse (kinder)-fietsen.

Jaarlijks verlaten ongeveer zeven miljoen fietsaccessoires in alle soorten en maten de fabriek van Widek. Inmiddels is Wim De Kwant (als technisch directeur) samen met zijn broer Mark (de commerciële man) de derde generatie binnen het familiebedrijf.

FamiliebedrijfPrecies tachtig jaar geleden richtte de opa van De Kwant het bedrijf op. In eerste instantie alleen als fietsenwinkel, maar de overname van een failliete fietsbellenproducent in het begin van de jaren 50 betekende het begin van Widek als producent. ,,Wij zijn nog het enige bedrijf in West-Europa dat fietsbellen produceert", zegt De Kwant met enige trots. ,,In de jaren 50 waren er zo'n twintig andere producenten in Nederland, maar die zijn verdwenen. Het is ook een bewuste keuze om de productie hier in Krimpen aan den IJssel te houden en niet naar China te brengen."

ConcurrentieMaar hoe boks je als Nederlands bedrijf op tegen concurrentie uit landen waar de productie veel goedkoper is? Proberen alles in eigen huis te maken, is de visie van De Kwant. ,,De meeste bedrijven hebben één techniek in huis, waarmee ze bijvoorbeeld iets van kunststof kunnen maken. Wij hebben er als bedrijf voor gezorgd dat we meer technieken beheersen en daarom kunnen wij een fietsbel, met onderdelen van metaal en kunststof, van a tot z in onze eigen fabriek maken."

Die tactiek is een bewuste keuze geweest om de strijd aan te kunnen met de concurrentie. ,,Wij moeten flexibel zijn. Het is een concurrerende markt en we moeten snel op de vraag van klanten reageren. Als een klant honderd snelbinders in een bepaalde kleur wil, moeten wij die meteen kunnen leveren.'' Flexibiliteit is niet de enige troef waarmee De Kwant de groei van Widek wil blijven stimuleren. Innovatie is en blijft de andere belangrijke tak binnen het bedrijf. ,,Wij moeten steeds meer zelf ontwikkelen om onderscheidend te blijven. Naast het produceren voor fabrikanten als Gazelle en Sparta proberen we meer eigen producten te bedenken."

RevolutieNaast het uitbrengen van bijvoorbeeld nieuwe lijnen bellen en handvatten blijft het bedrijf ook zoeken naar dé nieuwe revolutie in fietsland. Met het alternatief voor de oude vertrouwde fietsketting hoopt De Kwant die te hebben gevonden. Een riemaandrijving (een lange, stugge kunststof band met twee tandwielen), die oorspronkelijk wordt gebruikt in auto's en motoren, moet een einde maken aan de frustratie van aflopende kettingen en bijbehorende vieze handen. ,,In het luxe segment is deze vervanger van de ketting al gebruikelijk, maar wij zijn er nu ook in geslaagd om een alternatief te produceren voor de gewone stadsfiets tussen de 500 en 1000 euro. Het mooie is dat deze vorm van aandrijving geen onderhoud nodig heeft, lichter is dan een ketting en geen geluid maakt."

Het heeft ruim twee jaar gekost om de 'ketting 2.0' te ontwikkelen. De Kwant ziet het als de start van een nieuw tijdperk voor zijn bedrijf. ,,Met alleen de verkoop van fietsbellen gaan wij het niet redden.''