Nieuws Actueel

Fabrikant Glasbest zoekt niches in de supermarkt

Mayonaise met stukjes bacon, of met truffel: levensmiddelenfabrikant Glasbest zoekt de niches in de supermarkt. Meer smaak, meer kleur, en betaalbaar.

Lennaert Rooijakkers 17 november 2016

Hooguit 2 bij 3 meter is het keukenblok voorin het pand van Glasbest in Udenhout, schrijft het AD. Piepklein dus, maar van enorm belang voor de Brabantse fabrikant van levensmiddelen in glas. Want praktisch elk product dat Glasbest op de markt brengt (sauzen, soepen, dressings, mayonaise en sinds kort ook ijsthee) wordt in dat eenvoudige keukentje ontwikkeld en getest.

Eredivisie Met een klein clubje goede mensen (vijf 'aan de voorkant', tien in de fabriek) en een klein budget toch eredivisie te spelen, dat is wat Glasbest volgens directeur Robin Heetkamp doet. Ondanks recente successen is het devies in Udenhout dan ook om niet te hard van stapel te lopen. Heetkamp wil eerst zien of iets echt werkt en dan pas investeren.

,,We hebben altijd veel projecten tegelijk lopen, dus is enige voorzichtigheid geboden. Toen we begonnen met het maken van mayonaise, hebben we bijna een miljoen potjes in een kleine machine gemaakt. Pas toen we zeker wisten dat het goed liep, hebben we een grotere machine aangeschaft."

Innovatieve productenHeetkamp, sinds 2011 directeur van Glasbest, heeft een achtergrond in de retailwereld en zag in die hoedanigheid dat grote bedrijven nalieten allerlei niches aan te boren. ,,Daardoor ontstond de ambitie om een fabriekje over te nemen en innovatieve producten op de markt te brengen."

Binnen de muren van de Glasbest-fabriek wordt dan ook alles gedaan: producten en merken bedenken, ontwikkelen, produceren, afvullen, houdbaar maken en etiketteren. ,,Zodra we een leuk idee hebben, gaan we ermee aan de slag. En als we overtuigd zijn, kunnen we snel opschalen en het product heel snel in de markt zetten. We kiezen vooral voor kleine producten en willen niet te afhankelijk zijn van één merk of productgroep. Een mooie soepenlijn bijvoorbeeld, bleek ooit toch iets te duur voor de consument. Jammer, maar dat kunnen we ons gelukkig permitteren. Buiten onze eigen producten maken we hier veel huismerken voor de grote supermarktketens. Ook besteden grote collegafabrikanten werk aan ons uit."

Grote supermarktenDe naam Glasbest zal bij menigeen niet snel een belletje doen rinkelen, maar veel producten zijn terug te vinden in de schappen van de grote supermarkten. De bekendste merken zijn de verse dressings van Amelander ('een kleine productgroep die nog vrijwel niet te vinden was in het koelvak') en de verschillende soorten Jean Bâton-mayonaise, vernoemd naar de vader van Heetkamps compagnon Bart Stok ('bâton' is Frans voor stok) die in de jaren 60 als chef op de Holland-Amerikalijn sauzen bereidde.

Heetkamp: ,,In tegenstelling tot soep is mayonaise zo'n niche waar wat te halen valt, want in het schap stonden alleen maar grote merken die nagenoeg hetzelfde boden. Wij wilden daarin meer smaak en kleur aanbrengen met een betaalbaar product waar een verhaal aan verbonden is. Bart reist veel en zodra hij ergens een trend oppikt, kijken wij of we er iets mee kunnen. Zo hebben we recent Baconnaise (mayonaise met stukjes bacon erin, red.) op de markt gebracht. Onze truffel- mayonaise loopt veruit het beste. We zijn daardoor inmiddels een van de grootste truffelinkopers van Nederland."

OmzetWant als Heetkamp iets niet wil, is het onnodige toevoegingen en smaakversterkers in zijn producten stoppen. Mede daarom wordt alles wat ze in Udenhout maken in glas verpakt, omdat producten zo door verhitting lang houdbaar kunnen worden gemaakt. Mede door het succes van de Jean Bâton-mayonaise is de omzet van Glasbest de laatste jaren behoorlijk gestegen. Maar volgens Heetkamp zit het bedrijf binnen de huidige fabriek nog lang niet aan zijn taks. ,,We zijn van een omzet van 1 miljoen euro gegroeid naar zo'n 4 à 5 miljoen. Met de recente investeringen kunnen we doorgroeien naar 10 miljoen. Daarbij staat behoud van snelheid en flexibiliteit wel voorop. Zelfs als we dat gerealiseerd hebben, zijn we nog steeds een kleine speler in deze wereld."