Nieuws Familiebedrijf

100 jaar Raak Metals: 'Schroot blijft gewoon goede handel'

Van Raak heet nu Raak Metals. Maar in de honderd jaar dat het Tilburgse bedrijf bestaat is er in wezen weinig veranderd: schroot blijft gewoon goeie handel. Dat schrijft het Brabants Dagblad.

Ben Ackermans | Foto: Kees Bennema 22 mei 2017

Raak Metals Maarten van Raak

Hoge bergen metaalschroot aan het Wilhelminakanaal. Ze lijken er voor de eeuwigheid te liggen, onaangeroerd.

Verdienen

'Wordt er ook wel eens wat verdiend bij jullie?', krijgt Maarten van Raak zodoende met enige regelmaat te horen. De eigenaar/directeur van Raak Metals kan geruststellend antwoorden: dat gaat best. Al honderd jaar.

Jubileum

Het Tilburgse recyclingbedrijf vierde het jubileum gisteren uitbundig in een uitgeruimde en opgepoetste opslaghal. Voor één dag kwamen ze dus aan een gesloten deur, de kleine inzamelaars uit de regio die met hun vrachtwagentjes of aanhangwagens vol schroot het bedrijf weten te vinden. Als ze gisteren al niet te gast waren op het feest.

Handel

Die klassieke scharrelaars blijven op bedrijventerrein Kraaiven met hun ingezamelde materiaal meer dan welkom. ,,Wanneer je al die kilo's die ze aanbieden optelt, is dat nog behoorlijk wat", zegt Van Raak. Ze staan bovendien in een traditie van het bedrijf dat de oude Tilburgse volksmond als 'jood Van Raak' betitelde. Op precies zo'n manier - met handkar - legde overgrootvader Toon destijds de basis van wat nu Raak Metals is. Die basis is ook nog steeds hetzelfde: handel. ,,Iedere particulier kan hier terecht, elke kilo is er een."

Geen contract

De bulk van zijn handel haalt Raak Metals in een straal van 50 kilometer rond Tilburg (en hetzelfde rondom een tweede vestiging in Best) elders. Bij metaalverwerkende bedrijven als Bosch in Tilburg en Van der Leegte in Hapert, bij de gemeentelijke milieustraten en bij sloopbedrijven. ,,Met sommige bedrijven hebben we al 40 jaar een relatie, vaak is er niet eens een contract."

Inkoopprijzenspectrum

Her en der in de regio staan 350 grote containers waarin schroot wordt voorgesorteerd, en ook nog ruim 800 minicontainers. IJzer, aluminium, lood, koper en zink, kabels en accu's komen op het terrein aan de Ledeboerstraat binnen. 'Welvaartsschroot' - verfblikken, een fiets, wasmachine, radiator - 'doet' 13 cent per kilo. Koper zit met 4 euro aan de andere kant van het inkoopprijzenspectrum. Maar let op: het zijn dagkoersen.

Guillotineschaar

Twintig man personeel zet zich in om de aanvoer (deels nog met de hand) op kwaliteit te sorteren en transportklaar te maken. Voor dat laatste dient een guillotineschaar, een imposante machine die het metaal in stukken knipt. ,,Zodat het straks zo de oven in kan", zegt Van Raak. ,,Want dat is waar ons werk om draait: oud materiaal wordt tot hetzelfde nieuwe product omgesmolten. Ten gunste van moedertje aarde, er hoeft geen erts voor gewonnen te worden."

Exportkwaliteit

'Exportkwaliteit' - dat is niet de top - vindt onder meer zijn weg naar Turkije. Ook op deze handel is de internationale politiek van invloed. ,,Als de Turkse staalmarkt de inkoop in West-Europa zou stoppen hebben we een groot probleem."

Tata Steel

Naast diverse fabrieken in België is Tata Steel in IJmuiden een grote afnemer van de betere kwaliteit schroot. ,,Op afroep, grofweg drie of vier keer per maand, laden we hier een schip met 500 ton vol", zegt Van Raak. Dus dat uitzicht vanaf de Dongense brug op die schroothopen aan de kade, dat lijkt alleen maar steeds hetzelfde.

Iedere particulier kan hier terecht, elke kilo is er een

Maarten van Raak