Nieuws Familiebedrijf

Auping gelooft in circulair ondernemen

In Nederland worden per jaar 1,2 miljoenmatrassen verbrand. Beddenfabrikant Koninklijke Auping in Deventer beseft dat de wegwerpmaatschappij op haar retour is. Over drie jaar wil het bedrijf in al zijn geledingen circulair zijn.

Rob Wissink 29 juni 2017

Aartroos auping

Aart Roos (54) is de bevlogen ceo van het familiebedrijf dat in 1888 werd gesticht door Johannes Auping. Bij de onderneming aan de A1 werken 350 mensen. In 2016 werd een jaaromzet van 78 miljoen euro genoteerd en er zijn vestigingen in Antwerpen, Keulen en Kopenhagen.

Wereldwijde systeemverandering

Roos ziet het einde van de lineaire economie naderen. ,,We moeten de waarde van grondstoffen en materialen vasthouden en afvalstromen beperken, liefst stoppen. In drie jaar tijd 100 procent circulair zijn? Dat is ambitieus, ja. Zeker als je bedenkt dat er een gigantisch complexe systeemverandering in de hele wereld voor nodig is. Van politiek, wetenschap en opleiding tot toeleveranciers, bedrijven, eindconsumenten. Maar het momentum is daar, de transitie naar een circulaire economie is nu zo'n vijf jaar aan de gang en gaat decennia duren.''

Denktank

Roos zit soms aan tafel bij een denktank onder leiding van oud-premier Balkenende, waarin tien Nederlandse multinationals meedenken over circulair ondernemen. ,,Auping is een kleine, maar belangrijke speler. Iedereen heeft een matras en een bed. Wij trekken het thema duurzaamheid de slaapkamer in.''

Takebacksysteem

Auping werkt op alle fronten aan circulariteit. Goed voorbeeld is hun takebacksysteem. ,,Een soort urban mining. Van mensen die bij ons een bed of matras kopen, nemen we het oude matras retour. Ongeacht het merk. Op dit moment al 18.000 per jaar. Het staal gaat terug naar de staalindustrie; van het restmateriaal worden judomatten gemaakt.'' Trots is Roos ook op de wijze waarop Auping het gasverbruik in een paar jaar tijd heeft gereduceerd van 600.000 naar 60.000 kuub. ,,Tel uit je winst.''

Nieuwe generatie

Maar het allerbelangrijkste van circulair ondernemen is volgens hem een externe focus. ,,Je forceert iedereen uit het raam te kijken. Je inspireert, jaagt innovatie aan en kweekt zo een nieuwe generatie bevlogen werknemers en consumenten.''

Afvalstromen moeten we beperken en liefst stoppen

Aart Roos, CEO Auping