Nieuws Familiebedrijf

Bram Ladage: Van patatkraam tot miljoenenbedrijf

Door met de markt mee te bewegen groeide Bram Ladage in 50 jaar uit van een patatkraam tot innovatieve franchiseformule. Het Rotterdamse familiebedrijf rolt nu een eigentijds foodconcept uit. Hun ambities steken ze niet onder stoelen of banken. “De komende vijf jaar willen we 100 nieuwe locaties openen.”

Vincent Krijtenburg | Foto: Ladage 20 juli 2017

20170720 brams rocco ladage

Vandaag (20 juli 2017) gaat de eerste BRAM’S Gourmet winkel open in Nederland. In het centrum van Tilburg kan het publiek genieten van knapperige verse frites van BRAM’S Gourmet. Naast een vertrouwde porties frites heeft BRAM’S zich gespecialiseerd in verschillende stoofgerechten. Het patatje oorlog maakt plaats voor frites met een stooftopping van langzaam gegaard rundvlees, pulled pork, Aziatische gemarineerde kippendij, kalfswang óf de vegetarische variant met champignons Parmezaanse kaas en truffelmayo.

Patatkraam

Het begon voor de familie Ladage allemaal in 1967 op de Rotterdamse markt. Bram Ladage verkocht daar verse patat vanuit zijn frietkraam. “Het duurde niet heel lang tot de patatkraam een groot succes werd, dus besloot ik meerdere kramen te openen op verschillende markten in Rotterdam. De medewerkers waren zo gemotiveerd, dat ze op een gegeven moment zelf ook wel een Bram Ladage wilden runnen. En zo is bij ons franchising ontstaan”, zegt oprichter Bram Ladage. Ondertussen zijn er 33 vestigingen van Bram Ladage. De meeste zaken zijn te vinden in en rondom Rotterdam, Den Haag en Utrecht.

Rotterdams

Het concept trekt aandacht vanuit binnen- en buitenland. Volgens (mede-)directeur Rocco Ladage zijn er momenteel gesprekken gaande in Duitsland, Denemarken en Spanje. Toch schieten de nieuwe vestigingen niet als paddenstoelen uit de grond. Volgens Ladage zijn veel potentiële ondernemers terughoudend als het gaat over het investeren en starten. ”Als je geen risico’s neemt, dan zul je ook niet de winsten pakken. Onze manier is altijd op z’n Rotterdams: We zien een kans? Bam! We gaan er gewoon vol in. Die mentaliteit heeft ons ver gebracht.” Het bedrijf wil in vijf jaar tijd 100 nieuwe locaties vinden voor het Gourmet-concept in binnen- en buitenland.

Familiebedrijf

Het familiebedrijf wordt geleidt door Rocco en Wesley Ladage, respectievelijk neef en zoon van de gepensioneerde oprichter en naamgever Bram Ladage. Naast hen werken er nog zes Ladage’s in het bedrijf. Ook de franchisenemers die vaak al tientallen jaren bij het bedrijf werken, worden volgens Rocco Ladage gezien als familie. “Je hebt natuurlijk altijd met een contract te maken met de franchisenemers, maar voor de rest is de relatie gebaseerd op wederzijds vertrouwen.” Er staan 90 mensen op de loonlijst, waarvan 12 op het hoofdkantoor. Inclusief alle franchisenemers en hun personeel, werken er wel 500 medewerkers bij het bedrijf. Samen realiseren ze een jaaromzet van 25 miljoen euro.

Bubbel

De rode draad van het familiebedrijf is volgens de directeur vooruit kijken. “We kijken niet zozeer naar wat nu het beste rendement oplevert, maar we kijken naar wat we doorgeven aan de volgende generaties. Je hebt niks aan een super succesvolle bubbel die ineens na drie jaar blijkt te klappen omdat dan het hippe ervan af is. Dan maar iets minder hip. Maar we willen over tien en twintig jaar de volgende generatie nog steeds in het bedrijf hebben zitten.”

Zeecontainer

Een recente innovatie van het bedrijf is de flexibele BRAM’S vestigingen in een zeecontainer. “We zagen dat veel locaties die voor ons interessant zijn, waren ingevuld door grote internationale spelers, zoals telecomgiganten, die bereid zijn een hoge huurprijs te betalen. Daarom bedachten we twee jaar geleden om naast winkels ook zeecontainers in te zetten. Makkelijk op te pakken en te verplaatsen. We zetten er het foodtruck gevoel mee in de stad”, zegt Ladage. De containers zijn al te vinden in Rotterdam en op de woonboulevard in Spijkenisse. Sinds vorige maand staat er een vestiging tussen de aardappelvelden van leverancier Novifam in Numansdorp. Ladage ziet nog volop mogelijkheden voor de flexibele vorm van huisvesting in Nederland en daarbuiten. Blijkt een locatie toch tegen te vallen, dan verplaatst het bedrijf de zeecontainer naar een potentieel betere locatie.

Waardebepaling

Een frietje afhalen en doorlopen is er steeds minder bij merkt de ondernemer. “Mensen willen zitten op een leuke plek, om even een kwartiertje met je eten en een drankje de wereld om je heen te vergeten.” Naast aandacht voor de omgeving is er ook aandacht voor de aardappel. “We vertellen niet het verhaal wat mensen willen horen. We gebruiken bijvoorbeeld niet de biologische hype als marketingtool, omdat je 100% biologisch niet waar kunt maken. Wij vertellen wel het ware verhaal over onze verse aardappel die met de hand wordt gesneden tot patat.” Het bedrijf organiseert jaarlijks een oogstdag waarop klanten een kijkje mogen nemen bij de aardappelboer.

Jubileum

Tot slot laat het bedrijf het vijftigjarig bestaan niet onopgemerkt voorbij gaan. Klanten die op hun verjaardag naar een vestiging van Bram Ladage komen krijgen dit jaar een verse puntzak friet. Daarnaast hangen er opvallende posters in abri's, en adverteert het bedrijf met de notabele slogan: "50 jaar Bram Ladage, wat knort mijn mage!"

Dan maar iets minder hip. Maar we willen over tien en twintig jaar de volgende generatie nog steeds in het bedrijf hebben zitten

Rocco Ladage, BRAM'S Gourmet