Aangeboden door Caspar de Haan

Branded Content Familiebedrijf

Caspar de Haan wordt al negen generaties lang door mensen gedreven

Wijken verduurzamen voor de generaties die volgen en buurtbewoners met elkaar in verbinding brengen, zo luidt de missie van het Brabantse familiebedrijf Caspar de Haan onderhoud & renovatie. Onder leiding van de 43-jarige Cas de Haan bouwt het bedrijf - al negen generaties lang - dagelijks aan vooruitgang. Letterlijk. Het oudste, nog bestaande bedrijf in Eindhoven heeft grote ambities op het gebied van duurzaamheid door in te zetten op CO2 negatief en biobased bouwen.

Jeroen Kreule 6 juli 2021

Mooi werk voor ’t leven, dat is waar Caspar de Haan anno 2021 voor staat. Foto Caspar de Haan

Ook zoekt Caspar de Haan mensen die willen meebouwen. Het is hard werken, resultaat is belangrijk en brede inzetbaarheid is een must. Maar werkplezier, vrijheid en kansen om je continu verder te ontwikkelen zijn minstens zo belangrijk.

Mooi werk voor ’t leven, dat is waar Caspar de Haan anno 2021 voor staat, aldus De Haan. ,,Het ís mooi werk en we maken mooi werk. Voor het leven dus, ook voor de generaties die komen. Mijn drijfveer is om de omgeving netjes achter te laten voor onze kinderen en kleinkinderen. Als bedrijf willen we dat ook aantoonbaar maken. We willen weten waar de materialen die we gebruiken vandaan komen, we willen zo circulair mogelijk bouwen. Bij een renovatie hoef je niet alle dakpannen weg te gooien: de goede kun je hergebruiken.’’

CO2-vriendelijk

Caspar de Haan is een onderhouds- en renovatiebedrijf dat voornamelijk in opdracht van woningcorporaties, zorginstellingen en het rijk werkt. Bij de planontwikkeling van een project wordt al nagedacht over verduurzamen, aldus De Haan. ,,Welke materialen gaan we afvoeren? Welke gaan we toevoegen? Wat is de CO2-uitsoot? Hoe is de bouwlogistiek georganiseerd? We willen woningen niet alleen maar CO2-vriendelijk maken, maar willen binnen elk project bijdragen aan zaken als biodiversiteit en sociale verbinding. Samen met onder meer corporaties stimuleren we mensen om energiezuinig te leven. Om een klein voorbeeld te noemen: we maken ons hard voor meer groen en minder terrastegels.’’

Duurzame relaties

Bij het familiebedrijf werken op dit moment 405 mensen, verspreid over zes vestigingen in Brabant en Limburg. Resultaat is belangrijk, maar het bedrijf is niet omzetgedreven, aldus De Haan. ,,We groeien autonoom. Continuïteit voor de organisatie is het belangrijkste. We willen strategische relaties uitbreiden en verdiepen. Samen met onze partners willen we een bijdrage leveren aan de verduurzaming van de bestaande bouw. We zoeken ook duurzaamheid in het aangaan van langdurige relaties met opdrachtgevers en ketenpartners.’’

''Bij Caspar de Haan staan mensen centraal, zij zijn het kapitaal en de succesfactor''

Mensen zijn het kapitaal

Door de gestage groei is Caspar de Haan vrijwel continu op zoek naar nieuwe mensen: van tegelzetters, bouwkundige timmermannen en werkvoorbereiders tot een bouwkundig calculator en projectleiders. Op dit moment zijn er 13 vacatures. Het credo ‘Door mensen gedreven’ wordt al sinds de oprichting in 1749 gebruikt. Bij Caspar de Haan staan mensen centraal, zij zijn het kapitaal en de succesfactor. Wie bij het bedrijf aan de slag gaat, ontdekt snel dat kernwaarden als vrijheid, plezier, samenwerking en de toekomst echt leven bij de medewerkers.

Adaptief en vernieuwend

Dat het familiebedrijf zich al eeuwenlang staande houdt, heeft volgens De Haan te maken met het feit dat alle Hanen in staat zijn geweest om zich te blijven ontwikkelen. ,,We konden en kunnen ons aanpassen aan de veranderende omstandigheden en daarin vernieuwend zijn. Onze geschiedenis, en de geschiedenis van Eindhoven, kent ook een paar donkere bladzijden. Eindhoven stond in het verleden bekend om de industrie. Het faillissement van DAF en het vertrek van Philips uit Eindhoven heeft ook voor ons grote gevolgen gehad. Nu staat Eindhoven bekend om design en technologie, iets om trots op te zijn. We maken als bedrijf soms fouten, maar zijn altijd adaptief en vernieuwend gebleven, al 272 jaar.’’

''Caspar de Haan gaat experimenteren met een exoskelet, een soort pak dat ervoor zorgt dat de fysieke belasting van bepaalde werkzaamheden minder wordt''

Brede inzetbaarheid

Ontwikkelingen in de markt vragen veel aanpassingsvermogen van vaklieden, vervolgt De Haan. Brede inzetbaarheid van eigen mensen is een must. ,,Het is handig dat iemand die keukens stelt, ook een leiding kan verleggen of elektra kan verplaatsen. Want dan hoef je geen loodgieter of elektricien te laten komen. Het scheelt tijd en geld.’’

Het mes snijdt aan twee kanten: een werknemer met meerdere competenties heeft immers werk dat uitdagend blijft, bovendien zijn alleskunners duurzaam inzetbaar. Mede daarom is in 2017 de Caspar de Haan Academy opgericht. Een ‘vakuniversiteit’ waar medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen. De Haan: ,,We bieden competentiegerichte opleidingen en maken gebruik van interne en externe professionals. Wil je leren kitten? Ga maar een kilometer kitten. Ga twintig keer onder begeleiding een keuken stellen en je kunt een keuken stellen. Festool heeft een kraampje met allerlei schuurmachines. Wie wil, kan een schuurtraining volgen. Of kan zich bekwamen in dakisolatie, houtreparatie of het verleggen van een stopcontact. Het zijn allemaal competenties die iemand breed inzetbaar maken.’’

Innovatie

Caspar de Haan investeert niet alleen flink in de ontwikkeling van eigen mensen, maar zet ook fors in op slimmer organiseren, design & build, meer efficiency en de toepassing van nieuwe technieken. De Haan: ,,Veel mensen zijn tijdens de vorige crisis uit de bouw vertrokken terwijl het volumewerk is toegenomen. Anders gezegd: we moeten met minder mensen meer werk realiseren. We hebben dus meer allround vaklieden nodig, maar we experimenteren ook graag met nieuwe concepten en systemen.’’

Als voorbeeld noemt hij het versneld vervangen van een badkamer. ,,Een dergelijke klus nam tot voor kort een dag of tien in beslag, vooral omdat er zes verschillende partijen bij betrokken zijn. We zijn nu bezig met een concept om het in twee dagen te doen, met name doorhet werk slimmer te organiseren.’’

Ook gaat Caspar de Haan experimenteren met een exoskelet, een soort pak dat ervoor zorgt dat de fysieke belasting van bepaalde werkzaamheden minder wordt. De Haan: ,,Met name oudere werknemers krijgen te maken met versleten knieën en minder belastbare schouders en rug. We gaan met zo’n Robocop-achtig pak experimenteren in onze academy. Dit soort ontwikkelingen staat in de kinderschoenen, maar we zijn wel zeer geïnteresseerd in het gebruik van dergelijke pakken op de bouwplaats.’’

Tiende generatie?

Op de vraag of de tiende generatie De Haan al in de startblokken staat om het familiebedrijf op termijn over te nemen, moet Cas de Haan glimlachen. ,,We hebben twee jongens, Cas en Bob. Dus ja, er is een tiende generatie. Maar ze krijgen alle vrijheid om hun eigen talenten en voorkeuren te ontdekken. Ik wil ze absoluut niet in het bedrijf praten: ze mogen er zelf over nadenken en moeten uiteindelijk iets gaan doen waar ze energie van krijgen.’’

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws