Nieuws Familiebedrijf

Dochter oprichter outdoormerk Nomad nieuwe CEO van het Zevenaarse familiebedrijf

Anouk Kooijmans is de nieuwe baas van Nomad, producent van slaapzakken, tenten en rugtassen. Haar motto: 'be the best possible version of you'. Dat schrijft de Gelderlander.

Karin Mulder | Foto: Jan van den Brink 25 september 2017

Nomad Breda Kooijmans familiebedrijf outdoormerk

Haar bureau is leeg. Geen papiertje te bekennen. Alleen een uitgeklapte laptop. Bij het raam, dat uitzicht biedt op de A12, een flipover.

Het eerste vel is volledig beschreven, onder meer met de opdracht een kaart aan jezelf te schrijven. De boodschap moet specifiek zijn: 'Eén ding dat ik anders ga doen om Nomad te helpen the best possible version te worden.

Ceo

Anouk Kooijmans is de nieuwe Chief Executive Officer (CEO) van de onderneming op het Zevenaarse bedrijventerrein Hengelder. Drie dagen per week leidt ze het outdoormerk, bekend van onder meer slaapzakken, tenten en rugtassen. Daarnaast is Kooijmans trainer en helpt ze andere leidinggevenden hun best version te worden. En - last but not least - ze heeft een gezin met twee kinderen van 15 en 16 jaar. ,,Die wil ik netjes afleveren.''

MH17

Kooijmans was de afgelopen jaren op afstand betrokken bij het familiebedrijf aan de Edisonstraat. Ze volgt Peter Korver op, die na 2,5 jaar besloot een ander pad te kiezen. Korver nam het roer over van Barry Kooijmans. De broer van Anouk kwam in 2014 met zijn gezin om bij de ramp met de MH17. Afgelopen december overleed haar vader, Bob. Hij legde in de jaren zestig de basis voor het outdoormerk.

Enorm ambitieus

In het verleden was ze al eens managing director van Nomad. ,,Op mijn 32ste was ik enorm ambitieus, hechtte bijzonder aan een carrière. Ik had nooit gedacht dat ik zou trouwen en kinderen zou krijgen. Tot mijn man op mijn pad kwam. Toen hij naar Singapore ging voor zijn werk, ben ik hem achterna gereisd. Twaalf jaar was ik een expatvrouw. Ik zat met vriendinnen aan het zwembad, maar ik miste de intellectuele uitdaging.''

Zevenaar

Jarenlang werden de outdoorspullen in Zevenaar gefabriceerd. In de fabriek werkten 40 mensen. Tegenwoordig heeft Nomad in Zevenaar veertien medewerkers. That's it. ,,Andere vestigingen? Die hebben we niet. Hier, in Zevenaar, worden de producten bedacht en ontworpen. We begeleiden het proces van A tot Z. We hebben agenten in Duitsland, Zweden, Engeland en België. En retailers die onze spullen verkopen. Nomad wereldberoemd? Nee. Wereldberoemd in Nederland, in Duitsland en België. Dat wel.''

Buitenland

De slaapzakken en -matten, rugtassen, tenten en outdoorkleding worden tegenwoordig in het buitenland gefabriceerd. Voornamelijk in het oostblok en het verre oosten. ,,Jammer, maar het is niet anders'', zegt Kooijmans. ,,De productie in Nederland werd te duur. Je moet reëel zijn: je moet je spullen ook kunnen verkopen. Kwaliteit mag wat kosten, maar er zit een maximum aan wat mensen willen betalen voor een rugtas.''

Gevoel

Op een metersgrote poster in het kantoor van de kersverse CEO kijken reizigers in slaapzakken gewikkeld naar een prachtig woestijnlandschap. ,,We willen een avontuurlijk gevoel oproepen'', zegt Kooijmans. ,,Hopen mensen aan te sporen uit hun normale routine te breken. Wij geloven erg in mini-adventures. Nederland is een echt tentenland. Dat biedt volop mogelijkheden om eropuit te trekken, om vaker een korte vakantie te nemen. Dat kan ook makkelijk. We hebben een nieuwe tent op de markt: een vijfpersoons tent. Niet met een gewicht van 45 kilo, maar van slechts 6 kilo. Dat is echt uniek, daar zijn we trots op.''

Groei

Zeker wil Anouk Kooijmans Nomad onder haar leiding laten groeien. ,,Maar niet ten koste van alles. We willen bij onze roots blijven. Voor je het weet lig je met ondergoed bij de Aldi. Bij wijze van spreken dan.''

Beste versie van jezelf

Waarmee ze maar wil aangeven dat Nomad als merk vooral dicht bij zichzelf wil blijven. ,,Deep down weet je wat goed voor je is'', zegt Kooijmans. ,,Daarvoor moet je jezelf echt kennen. Je moet voortdurend prioriteiten stellen. Voor een mens is het net zo belangrijk als voor een merk om de beste versie van zichzelf te worden. Als je iets wordt of doet wat je eigenlijk niet bent, houd je dat niet vol.''

We willen bij onze roots blijven. Voor je het weet lig je met ondergoed bij de Aldi

Anouk Kooijmans