Nieuws Familiebedrijf
Zo wil Hessel (26) met Roosenstein Wolke voorbeeld zijn voor kledingindustrie
Hessel van der Laan stapte een halfjaar geleden als vijfde generatie in het familiebedrijf Roosenstein Wolke. Samen met zijn moeder, Lieseth Roosenstein, runt hij het 133 jaar oude Friese bedrijf in nautische kleding.

Moeder Lieseth en zoon Hessel, de vierde en vijfde generatie van het Friese familiebedrijf Roosenstein Wolke.
Ooit begon betovergrootvader Roosenstein in Sneek met het fabriceren van schipperspetten. Generaties na hem breidden de collectie uit met schipperstruien en aanverwanten en moeder Lieseth maakte er een volwaardig kledingmerk van met twee collecties per jaar.
Hessel wil weer helemaal back to the roots. ,,Mijn belangrijkste drijfveer hierbij is dat ik niet langer wil meewerken aan overproductie in de textielindustrie en dat we eerlijke producten van hoge kwaliteit willen blijven maken”.
Moeder Lieseth kan zich daar helemaal in vinden: ,,We gaan niet meer mee in de ratrace die in de kledingindustrie heerst. Dat wil niet zeggen dat we geen wisselende collecties meer maken, maar lopen niet ‘in de pas’ met de rest en gaan bij onze leveranciers en klanten langs op de rustige momenten in het jaar. Daar moeten ze nog wel even aan wennen, maar dat komt vanzelf.”
"Mijn belangrijkste drijfveer is dat ik niet langer wil meewerken aan overproductie in de textielindustrie"
Vrijheid voor nieuwe generatie
Hessel is afgestudeerd aan TMO Fashion Business School op het gebied van duurzaamheid in de kledingindustrie. Lieseth is erg blij dat haar 26-jarige zoon nu al in het bedrijf meewerkt en er managing director is.
,,Zelf ben ik op mijn 30e bij mijn ouders in het bedrijf gekomen. Zij gaven mij toen alle vrijheid om mijn eigen ideeën vorm te geven en die vrijheid geef ik Hessel nu ook. Hoewel ik soms, net als mijn ouders toen, weleens denk van ‘oef, wat doe je nu?!’ Maar ik weet zeker dat het goedkomt. Dat Hessel nu door wil zonder de seizoenscollectie snap ik dan ook helemaal.”
Hessel en Lieseth laten alles in de Europese Unie produceren en kiezen voor een NOOS (Never Out Of Stock) concept.
,,Op dit moment kunnen we nog niet garanderen dat alles 100% duurzaam en zonder één misstand wordt geproduceerd, maar met de nieuwe koers zetten wij samen met onze leveranciers alles op alles op deze doelen te bereiken.”
Lees ook: Zowel online als in de winkel duurzaam: ondernemen is continu innoveren
Koninklijke petten
De jongste generatie beweert zelfs dat hun bedrijf weleens een voorbeeld kan worden voor de gehele kledingindustrie.
,,We hebben een relatief kleine supply chain en streven naar een langdurige samenwerking met klanten en leveranciers. Zo werken we al heel lang samen met een Frans familiebedrijf waarvan we de jassen in onze collectie hebben. Ook leveren we van oudsher de petten voor het Statenjacht de ‘Friso’, waar de koninklijke familie, bestuurders en belangrijke personen uit het bedrijfsleven uitgenodigd worden. Daar zijn mijn overgrootouders al mee begonnen.”
Toekomstplannen
Hessel heeft een duidelijke toekomstvisie. ,,Naast de nautische kleding gaan we regelmatig ‘specials’ ontwikkelen. Ook producten die niet-kleding gerelateerd zijn. We leveren natuurlijk aan watersportzaken, maar ook steeds meer aan conceptwinkels die mooie producten verkopen.”
Binnen vijf jaar wil Hessel met de showroom verhuisd zijn naar het centrum van Sneek. Verder gaat hij de verkoop internationaal uitbreiden naar Duitsland, Scandinavië en Zwitserland.
Lees ook: Pas 19 en nu al een eigen modemerk
Alles heeft een verhaal
Naast het leveren van kwaliteit, vinden moeder en zoon het belangrijk dat hun kleding wordt verkocht met het verhaal erbij. Lieseth: ,,De winkels die onze producten verkopen, staan achter ons verhaal over duurzaamheid. De eindgebruiker weet dan precies waar hij voor betaalt. Onlangs kregen we een mail van een meneer die vroeg of er nog garantie zat op de schipperstrui die hij twaalf jaar geleden had gekocht; die begon nu aan de boorden wat te slijten… We hebben hem een kortingsbon gegeven.”