Nieuws Familiebedrijf

Jumbo kiest als eerste landelijke super voor laseretiket om plasticberg te verkleinen

Jumbo wil het gebruik van plastic verpakkingen voor groente sterk terugdringen. De supermarktketen gaat deze zomer de etiketten met een laser op de groenten branden. Dat schrijft het AD.

David Bremmer | Foto: ANP Sander Koning 7 juni 2018

Frits van eerd jumbo 2

De nieuwe natuurlijke etiketten worden in eerste instantie op gember, courgette en flespompoen gelaserd. Bedoeling is dat daarna ook andere groenten volgen. Volgens Jumbo gaat het laseren niet ten koste van de smaak, geur of de houdbaarheid van groente.

Trots

Met de nieuwe methode wordt plastic verpakkingsmateriaal overbodig, stelt Jumbo. ,,We zijn trots op de stappen die we zetten in het aanbieden van duurzame groente en fruitproducten", zegt Klaas de Boer, directeur inkoop en verkoop Vers. ,,Klanten letten steeds meer op milieu en gezondheid bij de keuze van producten."

Jumbo is de eerste landelijke supermarktketen die laseretiketten invoert, maar niet de eerste super. Regionale keten Hoogvliet, hoofdkwartier Alphen aan den Rijn, begon er vorig jaar al mee en gebruikt de techniek onder meer bij de meloenen.

Groenten jumbo

Duurzame initiatieven

Overbodige verpakkingsmaterialen in supermarkten liggen al enige tijd onder vuur. Zo worden in verschillende landen zogeheten 'plastic attacks' gehouden bij supermarkten waarbij klanten na het doen van hun boodschappen alle overbodige verpakkingen achterlaten.

Jumbo neemt nog meer duurzame initiatieven, liet het weten. Zo verwacht de super dat het aandeel Nederlandse aardappelen, groente en fruit in het schap met een PlanetProof certificering voor het einde van het jaar is gestegen tot bijna 80 procent.