Nieuws Familiebedrijf

Onderzoek: kwart familiebedrijven is succesvoller als niet-familiebedrijf

Maar liefst 24 procent van de medewerkers van een familiebedrijf stelt dat hun organisatie succesvoller is als niet-familiebedrijf. Dit blijkt uit onderzoek van businessbuilder Strike onder 370 Nederlanders werkzaam bij familiebedrijven. PanelInzicht voerde het onderzoek uit en ontdekte dat een kwart van de respondenten zelfs denkt dat hun organisatie over vijf jaar niet meer bestaat als er niets verandert.

Van onze redactie 28 juli 2020

Familiebedrijf samenwerking ondernemen

Dit is een archieffoto, de personen hierop hebben geen directe relatie met het artikel.

Vooral werknemers jonger dan veertig jaar zijn sceptisch. Zo denkt maar liefst 46 procent dat hun organisatie succesvoller is als het geen familiebedrijf was en verwacht 39 procent over vijf jaar niet meer te bestaan. Onder de veertigplussers bedragen deze percentages slechts dertien en vijftien procent.

Niet aanwezig tijdens opbouw en groei familiebedrijf

,,Het lijkt erop dat jonge werknemers in mindere mate de toegevoegde waarde van het familieaspect ervaren”, zegt Harald Dols, partner bij Strike. ,,Dit komt mogelijk doordat zij later zijn aangesloten bij de organisatie en dus niet aanwezig waren tijdens de opbouw en groei van het familiebedrijf. De jongere generatie zit boordevol goede ideeën, maar dat betekent niet dat je de waarde van de ervaren krachten moet onderschatten. Samen met de oprichtersfamilie zijn zij tenslotte de reden van het succes tot nu toe.”

Visual1 succes als niet familiebedrijf

Hoewel ‘de familie’ grotendeels verantwoordelijk is voor de behaalde successen, zegt een derde van de respondenten dat juist zíj noodzakelijke ontwikkelingen tegenhouden. Ook hier geven werknemers jonger dan veertig jaar dit aanzienlijk vaker (51 procent) aan dan hun oudere collega’s (23 procent). Volgens een kwart van de medewerkers leidt deze belemmering tot onvoldoende innovatie, wat ook blijkt uit het feit dat er volgens 33 procent de afgelopen vijf jaar te weinig is veranderd.

'Adequaat reageren op omgeving vergroot overlevingskansen'

Dols: ,,Hoe adequater je kunt reageren op je omgeving, hoe groter je overlevingskansen. Hiervoor moet je een open mindset aanhouden en je vizier gericht hebben op de toekomst. Want hoewel ik de bedrijfshistorie en -tradities erg hoog heb zitten, mogen deze in geen geval innovatie afremmen. Sterker nog, de juiste inzet ervan levert juist een positieve bijdrage aan het succes van familiebedrijven.”

Visual5 Beslissingsprocessen

Uit het onderzoek blijkt verder dat niet enkel ‘de familie’ ten grondslag ligt aan beperkte innovatie, ook zegt maar liefst 29 procent dat het binnen hun familiebedrijf ontbreekt aan een duidelijk beslissingsproces. Zo worden belangrijke besluiten volgens 45 procent nog steeds voornamelijk ‘achter gesloten deuren’ genomen en spelen hiërarchie (38 procent) en familiebelangen (36 procent) een te grote rol.

Meer betrokkenheid creëren en talent erkennen

,,Bij familiebedrijven lopen naast ervaren krachten over het algemeen ook veel jonge talenten rond. Het is zonde om niet van beide gebruik te maken. Door iedereen mee te nemen in het beslissingsproces creëer je niet alleen meer betrokkenheid, maar heb je ook de mogelijkheid betere keuzes te maken. Hiervoor is het wel noodzakelijk een transparant beslissingsproces in te richten”, aldus Dols.

Visual3 innovatiekracht

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.