Nieuws Familiebedrijf

Wat je kunt leren van de boeren uit Yvon Jaspers' successhow Onze Boerderij

Te veel romantiek en een onrealistisch beeld van de werkelijkheid, was de veelgehoorde kritiek op televisiehit Boer Zoekt Vrouw. Een eenzijdig beeld, vond ook presentatrice Yvon Jaspers, maar er was geen ruimte voor die nuance. In Onze Boerderij is die ruimte er wel en BZV-kijkers zaten massaal aan de buis gekluisterd. De eerste aflevering trok 1,5 miljoen kijkers. De tweede 1,7 miljoen. Dit kun je van de boeren leren.

Anna Neeltje de Boer | Foto: ANP 26 juni 2018

Yvon Jaspers Onze Boerderij Boer zoekt vrouw kijkcijferkanon televisiehit ondernemer

Hoe is het nou echt om in deze turbulente tijd een boerderij te runnen? Met die vraag gaan Yvon Jaspers voor het programma Onze Boerderij op bezoek bij oud BZV-deelnemers. Agnes was de eerste boerin die meedeed aan BZV. In de eerste aflevering gaat Jaspers bij haar op bezoek. Gelukkig is Agnes niet. Vanwege de nieuwe klimaatwet moest ze het aantal koeien dat ze had beperken. De fosfaatproblematiek: de meeste boeren lopen er tegenaan. Er wordt meer mest geproduceerd dan we kunnen gebruiken. En te veel mest is slecht voor het milieu. Agnes kan de 180 koeien, waarop haar bedrijf is ingericht, niet melken. “Als het blijft zoals het is, kan ik dit bedrijf aan het einde van het jaar wel opdoeken”, zegt ze. En de kans dat dat gebeurt is volgens haar 80 procent. Zes dagen van zeven tot half tien werken en zoeken naar overlevingsmogelijkheden. Ondernemerschap is geen luxe als boer, het is een pure vereiste.

Spreid je kansen

Zo weten ook schapenboer Jan en zijn Rianne. Het noodlot, de zwoegerziekte, sloeg toe. Hun schapen moesten geruimd worden. “We hadden drie opties”, vertelt Jan aan de presentatrice. “Stoppen, een nieuwe veestapel aanschaffen of een nieuwe veestapel fokken uit de dieren die we al hadden.” Ze deden het laatste. Het kostte drie jaar voordat ze daar goed en wel in geslaagd waren. Ondertussen zagen ze in dat het tijd was om hun horizon te verbreden met een winkel in schapenproducten.

Maak gebruik van je locatie

Ook Agnes en haar Albert oriënteren zich op alternatieve mogelijkheden met hun boerderij. Zo neemt het kinderdagverblijf op de boerderij in populariteit toe. Niet alleen op het platteland, ook in de stad. En daarbij heeft Agnes het lumineuze idee opgevat op kinderfeestje op haar erf te organiseren.

Ga back to basic

Jelle, de oud-cameraman van Jaspers, is ook gaan boeren en doet al het werk met de hand. Daarover zegt hij: “Ik doe hetzelfde werk, maar niet geautomatiseerd. Dat betekent veel lichamelijk werk, maar ook lagere productiekosten.”

Verkoop niet alleen melk, maar ook hamburgers

Het was altijd al zijn roeping om boer te worden. Maar na een carrière in de televisiewereld, besloot hij dan toch zijn hart te volgen en – stapje voor stapje – een eigen boerderij te beginnen. Zelf denkt hij dat het gemakkelijker is om zelf een boerderij te starten, dan een omvangrijk bedrijf over te nemen van familieleden. Toch is dat hoe 99 procent van de jonge agrariërs het aanpakt. “Dit is mijn jeugddroom. Iets creëren met levend vee, dat met veel liefde en respect voor het dier doen en er ook nog een businessmodelletje aan hangen dat werkt. Ik ben begonnen uit idealisme. De boeren om mij heen hadden er niet veel vertrouwen in. Maar nu ze zien hoe ik werk en dat het kan, krijg ik steeds meer begrip. Sinds kort verkoopt ook eetcafé CP aan de Oude Markt mijn hamburgers. Ze zijn duurder, het restaurant verdient er niet veel aan, maar ze worden veel geserveerd. Dat ik dat allemaal voor elkaar krijg, dat ben ik stiekem heel trots op”, aldus de boer in het AD.

https://www.youtube.com/watch?v=7NWQmuT0kfY

Sinds kort verkoopt ook eetcafé CP aan de Oude Markt mijn hamburgers

Jelle Hidma, boer