Nieuws Familiebedrijf

Waarom deze ondernemer het familiebedrijf juist niet overnam

Ondernemen zit Michael Bouwens in het bloed. Zijn opa richtte in 1927 een uitvaartonderneming op, het bedrijf ging over op diens zonen, onder wie Michaels vader. De familie-filosofie ‘altijd klaarstaan voor een ander’ loopt als een rode draad door zijn twee eigen ondernemingen: Bouwens Chauffeursdiensten en bouwens&, aanbieder van hospitality services, receptiediensten en beveiligingsdiensten.

Sofie Smulders 29 juni 2018

Bouwens

Als klein jongetje kreeg Michael Bouwens aan de eettafel de ervaringen van zijn vader mee. “Zijn werk als begrafenisondernemer deed hij met de grootst mogelijke zorg en aandacht. Dat kan natuurlijk ook niet anders in dat vak. Je hebt nauw contact met zeer kwetsbare mensen. Mijn vader stond dag en nacht voor hen klaar. Soms ging hij er wel eens vier nachten achter elkaar uit.”

Bouwens Uitvaarten

Bouwens zag dat als de keerzijde van het beroep en als de grote reden om niet in het uitvaartbedrijf te stappen. “Het had zoveel impact op het gezin. Mijn vader was weinig thuis, omdat het vak van begrafenisondernemer nou eenmaal 24 uur per dag doorgaat. Ik neem het hem niet kwalijk, maar ikzelf wil meer tijd met mijn gezin doorbrengen. Mijn neef runt nu het familiebedrijf.” Bovendien zat Bouwens boordevol eigen ideeën.

Zuidas

Bouwens ging naar school in Amsterdam-Zuid in de jaren ‘90, ten tijde van de opkomst van de Zuidas. “Ik zag die kantoren daar gebouwd worden, waar bedrijven als ABN AMRO en het WTC hun intrek namen. Hoe geweldig zou het zijn als ik ooit dat soort namen aan me kan binden, dacht ik toen. Dat we nu daadwerkelijk teams leveren aan bedrijven op de Zuidas is een droom die uitkomt.”

bouwens& naar New York

Die droom is dus verwezenlijkt en heeft inmiddels plaats gemaakt voor een nieuwe droom. “Op dit moment is mijn stip op de horizon om met bouwens& te gaan ondernemen in New York. Niet alleen is de markt daar groter, ik denk ook dat onze filosofie beter strookt met de Amerikaanse cultuur dan met de Nederlandse ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’ mentaliteit. Ik heb weleens gezegd dat 2020 een heel mooi jaar zou zijn om daar de eerste stappen te zetten, maar dat moeten we eerst heel goed overdenken en voorbereiden.”

Bouwens Chauffeursdiensten

Vanuit zijn studentenkamer begon Bouwens in 2003 met Bouwens Chauffeursdiensten, waarmee hij directiechauffeurs aan executives en ondernemers met een druk bestaan levert. In 2008 breidde Bouwens zijn diensten uit en richtte hij bouwens& op. Met deze hospitality-onderneming bemant hij recepties en verzorgt de beveiliging van bedrijven.

Corporate identity

“Wij regelen niet alleen de mensen, maar ook de trainingen, de kleding - afgestemd op de wensen en de corporate identity van de opdrachtgever -, de roosters en de planning. Bovendien zorgen wij voor de gastvrijheidsbeleving, de zogeheten guest journey.” Met het verkopen van deze totaalpakketten aan grote namen als NautaDutilh en Nutricia Research realiseert bouwens& een jaaromzet van 7 miljoen euro.

Geen doorsnee uitzendbureau

Vergelijk bouwens& vooral niet met een doorsnee uitzendbureau; het zijn juist de zorg en aandacht die het bedrijf onderscheiden van de rest. Twee typische Bouwens-eigenschappen. “Onze mensen staan bijvoorbeeld voor een desk, in plaats van erachter. Zij zorgen voor een prettige ontvangst en goede begeleiding van de afspraak. Net even die vriendelijke glimlach bij vertrek en ‘bedankt voor uw bezoek, een fijne dag nog’. Die persoonlijke vorm van dienstverlening willen we heel goed doen en niet half.”

Selectief

Dat perfectionisme werkt beide kanten op. “We zijn ook selectief in onze opdrachtgevers. Dat betekent niet dat we alleen samenwerken met de top van de markt, maar ook met kleinere klanten. Na een kennismaking moet er een klik zijn, dus kan het net zo goed zijn dat wij de opdrachtgever afwijzen.”

Ambitie

Bouwens houdt stevig vast aan kwaliteit en plukt met een uitgebreide selectie aan de poort en een aantal zorgvuldig opgestelde sollicitatierondes de juiste mensen eruit. Het is niet zijn ambitie om de grootste in zijn vakgebied te worden, maar om het goed te blijven doen. Heel goed. “Dat staat voor ons met stip op een. Komen we op een punt dat we vanwege de omvang de kwaliteit niet meer kunnen garanderen, dan zou ik bij wijze van spreken de naam van het bedrijf veranderen. Dat is weer die hang naar perfectie. Ik wil niet met een ongemakkelijk gevoel tegenover de opdrachtgever zitten.”