Nieuws Familiebedrijf

Schoenmakerij Dinkelberg viert 90ste verjaardag

Met Maarten (26) is onlangs de vierde generatie toegetreden tot schoenmakerij Dinkelberg, schrijft De Stentor. ,,We doen ons vak met passie en overtuiging.''

Eric Boekel 18 mei 2017

Schoenmakerij Dinkelberg

Wie schoenenmakerij Dinkelberg aan de Smedenstraat binnenloopt, ziet links (dames) en rechts (heren) zeer fraaie en modieuze schoenen van merken als Lillian, AGL, Harris en Greve. En van achter uit de zaak komt de geur van schoenenlijm en leer. Maarten (26) is bezig schoenen te verzolen, Jolinde (55) staat te praten met een klant en Peter Dinkelberg (58) neemt alle tijd om gepassioneerd over zijn zaak te vertellen.

Goede service

Terwijl de afgelopen tien jaar landelijk zo'n twee derde van de destijds 1.500 schoenmakerijen is gestopt, loopt Dinkelberg nog steeds als een trein. En niet omdat mensen sinds de crisis langer met hun schoenen doen en ze die vaker laten verzolen, meent Dinkelberg. ,,Er is een ruim aanbod aan goedkope schoenen. Wij doen het goed door de combinatie van een hoogwaardige schoenmakerij, goede service en de verkoop van kwalitatief goede schoenen uit het midden- en hoge segment. We voeren voor Deventer en soms de hele regio exclusieve merken en dat trekt zelfs klanten uit bijvoorbeeld Amsterdam.'

Degelijke ambacht

Toen Peter als derde Dinkelberg in 1992 de zaak overnam, werd die nog gedomineerd door de snelreparaties. ,,Klaar terwijl u wacht, dat werk. De dames zaten aan de balie een sigaretje te roken, terwijl ik snel een stel nieuwe hakken onder de schoenen maakte. Na de overname vroeg ik me af wat ik nou eigenlijk leuk vind. Dat is dus het ouderwetse, degelijke ambacht. Daar ben ik me op gaan toeleggen.''

Zo schafte Dinkelberg onder meer een zogeheten Goodyear-machine aan, voor een manier van stikken die veel bij luxere, klassieke schoenen wordt toegepast. ,,Goodyear is arbeidsintensief, je bent wel drie kwartier bezig om een paar schoenen te verzolen, maar het is heel degelijk en ambachtelijk werk. Daar houd ik van.''

Mooie klantenkring

Vijftien jaar geleden ging ook Peters vrouw Jolinde in de zaak werken. ,,Zij was ook schoenengek en is zich gaan toeleggen op de verkoop, aanvankelijk in een soort boetiek. We vroegen onze reparatieklanten wat voor schoenen ze graag zouden willen kopen en zijn toen merken en leveranciers gaan bezoeken. Die vonden het leuk dat we in de verkoop wilden gaan. Het uitgangspunt was goede kwaliteit, bijvoorbeeld met leren binnenzolen, goede design en modieus. Dat doen we nog steeds en we hebben hiermee een hele mooie klantenkring weten op te bouwen.''

Fabrieken

De liefde voor mooie schoenen gaat bij de Dinkelbergs heel ver. Zo bezoeken zij twee keer per jaar beurzen in Milaan, een van de walhalla's op schoenengebied, en bezoeken zelf geregeld de fabrieken van de merken die ze voeren. ,,Daar kunnen we zelf aangeven welke leersoorten we willen, welke modellen, welke kleuren. Wij zijn niet afhankelijk van inkooporganisaties en kunnen de collectie dus helemaal naar onze hand zetten. We willen echt trendsetters zijn, maar soms gaan we te snel. Dan hebben we schoenen in de zaak waar klanten nog niet aan toe zijn. Een half jaar later kunnen die dan wel, omdat ze dan in de mode zijn.''

Schoenenstad

Dinkelberg kan niet zeggen dat de Deventenaar of de Sallander erg schoenengek is. ,,We hebben in de stad ook een mooie klantenkring, maar Deventer is niet een 'schoenenstad' zoals je veel in Brabant of bijvoorbeeld Maastricht ziet. Mensen hier zijn vrij nuchter, maar iedereen is hier uiteraard welkom. Ook voor honderd euro kun je hier prima schoenen krijgen.''

Vanwege het 90-jarig bestaan staat vandaag een vertegenwoordiger van onderhoudsmerk Collonil met een Vespa voor de zaak voor demonstraties op het gebied van schoenonderhoud.