Nieuws Familiebedrijf

Spierings wil uitgroeien tot wereldmerk

Familiebedrijf Spierings maakte faam met hun torenkraan op wielen. Hun succes reikt verder dan de landsgrenzen: het bedrijf is in ruim 21 landen actief. De ambitie is om uit te groeien tot een wereldmerk.

Wouter ter Haar | Foto: Jeroen Appels 27 maart 2017

Spiering wereldmerk

Wie in Zuid-Korea een bouwplaats van een beetje formaat bezoekt, maakt grote kans daar een bouwkraan uit Noord-Brabant te zien. In het Aziatische land staan ongeveer 30 mobiele kranen die zijn geproduceerd bij Spierings Mobile Cranes uit Oss. De werktuigen worden ingezet bij hijsklussen tot 10 ton en 60 meter hoogte. In de praktijk komt het erop neer dat deze mobiele kranen bij 80 procent van alle hijswerkzaamheden kunnen worden ingezet. Spierings exporteert naar 21 landen. De meeste van de bijna 900 kranen die het sinds 1987 produceerde, draaien in Groot-Brittannië, Duitsland, Scandinavië, België en Zwitserland. Maar ook - zij het spaarzaam - in IJsland, Zuid-Afrika en in Mali.

3.000 wereldwijd

Spierings zet stevige en strategische stappen om meer kranen voor het buitenland te produceren. Nu gaat ongeveer de helft van alle nieuwe Spierings-werktuigen naar kraanverhuurbedrijven of bouwbedrijven in Nederland en de rest naar de ruim 20 andere landen. Maar volgens commercieel directeur Koos Spierings moet die verhouding op de schop. ,,We willen een wereldmerk worden.'' Wereldwijd worden er ongeveer 3.000 kranen per jaar geproduceerd, waarvan zo'n 50 door Spierings. ,,We hebben daar dus nog een uitdaging om dit internationaal verder uit te rollen.'' Kansen ziet het bedrijf volop. ,,Want we hebben een uniek concept. We maken een kraan die écht luistert naar en inspeelt op de wensen van de machinist.''

Sexy

De kranen - waarvan de bouw twaalf weken vergt - worden compleet in Oss geproduceerd. Bij het bedrijf werken nu 254 mensen in vaste dienst. Volgens Spierings moet het personeelsbestand binnen een paar jaar groeien naar zo'n 350 mensen. ,,We zijn een echt maakbedrijf en produceren eigenlijk een heel sexy product. Vroeger werd er weleens geschamperd dat we alleen een bos steigerpijpen leverden, maar wat wij verkopen, is echt hightech. We hebben alle technieken hier in huis om een fraai eindproduct te maken.''

Elektromotor

Innovatie hoort nadrukkelijk bij zo'n hightechbedrijf. In de loop van dit jaar komt er een geheel in eigen huis ontwikkelde hybridekraan met een elektromotor op de markt. ,,Daar zien we ook internationaal zeker veel mogelijkheden voor.'' Maar de innovatieve aanpak van Spierings gaat ook aan afnemers in eigen land niet voorbij. Mammoet Nederland plaatste in 2016 nog een order voor vijf mobiele torenkranen van het nieuwste model, met een gieklengte van 48 meter.

Nederlands product

Plannen om de productie naar het buitenland te verplaatsen, zijn er in Oss allerminst. ,,Misschien gaan we de komende jaren wel meer toeleveranciers inschakelen, efficiënter produceren en wellicht meer automatiseren. Maar we houden vast aan een puur Nederlands maakproduct. We zijn een Nederlandse onderneming en dat blijven we.'' De kranenbouwer is marktleider in de ontwikkeling en bouw van mobiele torenkranen. Wereldwijd kent Spierings één concurrent: het Duitse concern Liebherr.

Vijver

Wel zijn er diverse wereldwijd opererende bedrijven die net als Spierings telescoopkranen op de markt brengen. ,,Zij vissen min of meer in dezelfde vijver. Maar wij kunnen ons onderscheiden door goed op de vraag van de markt en de gebruikers in te spelen. Daar zijn wij sterk in.''

Groeimarkt

De Osse kranen, die per stuk uiteindelijk circa 1 miljoen euro kosten, hebben een haakhoogte tot 65 meter en kunnen 10 ton aan maximaal gewicht tillen. Ze worden afgenomen door kraanverhuurders en vaak ingezet bij grote bouw- en renovatieprojecten of in de industrie. ,,Maar er zijn ook bouwondernemingen die een eigen kraan willen.'' Sowieso worden de kranen veel in de bouw ingezet. Het bedrijf ziet dat als een echte groeimarkt.

Revisie

Daarnaast is Spierings de laatste jaren actief op de markt voor gebruikte kranen. Die worden in Oss volledig gereviseerd. ,,In Polen draaien kranen van ons die 25, 26 jaar geleden zijn geproduceerd. Die zijn hier intern geheel onder handen genomen, gemoderniseerd en kunnen weer jaren mee.''

Keiharde confrontatie

De markt trekt inmiddels weer aardig aan, stelt de commercieel directeur vast. De orderportefeuille is tot het tweede kwartaal van 2018 gevuld. ,,De vraag is nu groter dan we aankunnen. Vandaar dat we dus de capaciteit willen verdrievoudigen.'' Dat was vijf, zes jaar geleden wel anders. Spierings werd destijds keihard geconfronteerd met de crisis in de bouw, toen er orders werden geannuleerd. De neergang leidde zelfs tot het ontslag van tientallen medewerkers. Inmiddels is het bedrijf sterk groeiende en weer nadrukkelijk op zoek naar nieuwe krachten. De onderneming slaagt er doorgaans goed in om voldoende technisch personeel te vinden. ,,Daar klagen we niet over. Dat komt ook doordat we een product maken waaraan het ontzettend leuk werken is. Want in welk bedrijf zie je nu zoiets groots uit eigen handen ontstaan en uiteindelijk de deur uit rijden?''

Tips van de exporteur

Spierings Mobile Cranes produceerde sinds 1987 zo'n 900 mobiele torenkranen die wereldwijd worden ingezet.

  1. DIRECT CONTACT: Spierings maakt een technisch en complex product. We zoeken daarom direct contact met de gebruiker en laten dit bewust niet via de dealer of importeur lopen. Zo kan optimaal worden ingespeeld op de specifieke wensen van de gebruiker.
  2. WEES BEREIKBAAR: Verkopen is één, maar het ondersteunen van je product is minstens zo belangrijk. Spierings is 24 uur per dag bereikbaar voor als er iets aan de hand is met één van onze kranen.
  3. LEG ALLES VAST: Als je de grens over gaat is het belangrijk alles vast te leggen wat te maken heeft met de leveringsvoorwaarden. Zeker als je met andere culturen te maken krijgt.
  4. AMBASSADEURS: Als je een kwalitatief hoogstaand product levert en een goede service, heb je tevreden klanten. Dat zijn de beste ambassadeurs, want die vertellen hun goede ervaringen verder.
  5. MACHINIST: Het is van belang je te onderscheiden van de concurrentie. De machinist is voor ons het uitgangspunt. Die is de schakel voor ons succes.

De vraag is nu groter dan we aankunnen.

Koos Spierings, commercieel directeur