Aangeboden door Vobra Special Petfoods
Branded Content Familiebedrijf
De hele wereld weet Vobra Special Petfoods te vinden
Op dit moment zijn de huisdiervoeders van Vobra Special Petfoods niet meer weg te denken uit de dierenspeciaalzaak. De ambitie voor de komende jaren is deze positie naar een nóg hoger niveau te tillen. ,,We willen rustig en met beleid werken naar de nummer-één-positie in hoogwaardige honden- en kattenbrokken.”

Gerard van Krieken (links) en Edwin Roelands: ,,We zijn best trots is op wat hier is opgebouwd.” Foto's: Van Assendelft
Gerard van Krieken (82) nam in 1963 het bedrijf in veevoeders over van zijn vader. Hij bouwde het uit tot wat het bedrijf nu is: een producent van kwalitatief hoogwaardige honden- en kattenbrokken. Vader Van Krieken begon in 1932 met een maalsteen, aangedreven door een dieselmotor, in een boerenschuur te Loosbroek. Bijna negentig jaar later heeft het bedrijf twee fabrieken en twee grote magazijnen in het Brabantse Veghel, waar een kleine honderd mensen werken. ,,In onze nieuwste fabriek, die we in januari 2022 officieel in gebruik gaan nemen, starten we onze derde productielijn”, vertelt een trotse directeur Edwin Roelands. ,,Vanuit onze groeivisie is de fabriek ook al berekend op een vierde productielijn.”
Internationale private labels
Die groei is in al die jaren continu en geleidelijk gegaan. De eigen merken van Vobra Special Petfoods, te weten CaroCroc, CASA-FERA, Impress Your Dog en SANIMED, vind je niet in de supermarkt, maar wel bij de betere dierenspeciaalzaak of dierenkliniek. Van Krieken: ,,Dat is een bewuste keuze. We kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit en selecteren onze distributiekanalen zorgvuldig.” Naast de vier eigen merken heeft Vobra Special Petfoods een groot arsenaal aan private labels. Van over de hele wereld weten bedrijven de producent uit Brabant te vinden. Met als gevolg dat in maar liefst vijfendertig landen de honden- en kattenbrokken uit Veghel worden verkocht; zowel onder de eigen naam als onder private labels. Van die laatste hebben ze er niet minder dan vierhonderd. Roelands: ,,Wij hebben een grote variëteit aan soorten brokken die allemaal anders van samenstelling zijn en waarvoor we over zo’n vijfhonderd verschillende recepten beschikken. Als een klant een private label wil met een eigen recept, dan garanderen wij dat dit recept echt alleen voor díe klant wordt gemaakt. Die toegevoegde waarde en flexibiliteit hebben we gewoon en dat wordt zeer gewaardeerd. Maar ze kunnen natuurlijk ook kiezen uit het bestaande assortiment.”
“We kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit en selecteren onze distributiekanalen zorgvuldig”
Het maakt Vobra Special Petfoods trouwens niet uit hoeveel een klant afneemt. ,,Ook kleinere ondernemers zijn welkom!”, zegt Van Krieken, die nog altijd twee keer per dag ‘een kop koffie komt drinken’ op het bedrijf. ,,Nee, ik doe verder niks meer, maar zo blijf ik toch op de hoogte van alles.”
Het tekent de betrokkenheid van de bescheiden oud-directeur, die ,,best een beetje trots is op wat ik hier mee heb opgebouwd”.
Groeiverdubbeling én persoonlijke benadering
De groei die Vobra Special Petfoods doormaakt is de laatste jaren in een stroomversnelling gekomen. Roelands: ,,Normaal groeiden we 5 tot 7 procent per jaar, maar de afgelopen twee jaar is dat verdubbeld. Dit heeft vorige zomer geresulteerd in een tijdelijke klantenstop; iets dat voor ons behoorlijk tegennatuurlijk is. Maar we willen onze beloftes wel waarmaken en dus is het eerlijker om dan maar even ‘nee’ te verkopen. Gelukkig hebben we alles nu weer open kunnen zetten en verwelkomen we graag nieuwe klanten. Onlangs werden we benaderd door een ondernemer in Chili. Geen idee hoe die ons heeft weten te vinden, maar het gebeurt en daar zijn we heel blij mee. We horen soms van nieuwe klanten reacties als ‘Ik krijg geen bandje als ik jullie bel, maar een persoon aan de telefoon’. Voor ons is dat vanzelfsprekend, want zelf hebben we ook een hekel aan dat soort bandjes die je ‘helpen met een keuzemenu’. Onze mensen van de R&D-afdeling schakelen rechtstreeks met de private label-klanten, zonder directe tussenkomst van de commerciële afdeling.”
Zonder chemische toevoegingen
De eigen merken van Vobra Special Petfoods zullen de komende jaren steeds bekender worden in Nederland, volgens Roelands en Van Krieken. CaroCroc, waarbij voeren naar energiebehoefte centraal staat, is binnen dit portfolio het meest populaire merk. De groei van deze merken kan met de nieuwe fabriek nu wat sneller ter hand worden genomen, zonder de Brabantse bescheidenheid uit het oog te verliezen.
“We willen rustig en met beleid toewerken naar de nummer-één-positie”
,,We willen rustig en met beleid werken naar de nummer-één-positie in hoogwaardige honden- en kattenbrokken”, aldus Roelands. ,,Al onze brokken worden geproduceerd met natuurlijke ingrediënten waar geen kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen aan worden toegevoegd. De recepturen zijn stuk voor stuk ontwikkeld door onze eigen R&D-afdeling en worden tijdens de productie voortdurend gecontroleerd op kwaliteit. Onze speciale dieetvoeders zijn, onder ons merk SANIMED, wereldwijd uitsluitend verkrijgbaar via dierenartsen. Ons merk CASA-FERA, met een variëteit aan brokken voor hond en kat in alle levensfases, zul je de komende jaren steeds vaker aantreffen in het schap van de dierenspeciaalzaak, net als het exclusief op honden gerichte Impress Your Dog.”
Jubileumfeest: 90 jaar Vobra Special Petfoods
Volgend jaar bestaat Vobra Special Petfoods negentig jaar en dat moet natuurlijk worden gevierd. Van 16 tot en met 18 september is er feest voor zowel personeel als relaties en klanten, maar ook voor mensen uit de omgeving. ,,We hebben die data gekozen, omdat 18 september de 125e geboortedag is van mijn vader. Ik zal nooit vergeten dat hij het bedrijf heeft opgebouwd en dat hij, ook in de crisisjaren, heeft volgehouden”, getuigt Van Krieken van historisch besef.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Vobra Special Petfoods. Kijk voor meer informatie op vobra.com