Nieuws Actueel
Feyenoord Business Club telt 850 ondernemers. En ja, dat levert hen extra omzet op
Een beetje ondernemer die houdt van Feyenoord, is betrokken bij de club door een dienst of product te leveren. Maar levert zo’n suppliership nog iets op voor ondernemers? ‘Op het moment dat ik Feyenoord betrek bij een zakelijk event, is de animo veel groter.’

Tot en met de jaren zeventig konden professionele voetballers nog maar in beperkte mate leven van hun activiteiten op het veld; vaak hadden ze een eigen sigarenzaak. Echte fans kochten hun sigaretten dan alleen bij die speler want dan konden ze even lekker een half uurtje over voetbal ouwehoeren.
Coen Moulijn
Of neem een van de beste voetballers die ooit een Feyenoord-shirt heeft gedragen: Coen Moulijn runde een eigen kledingzaak. Een beetje Feyenoorder ging naar de zaak van deze hele lieve man en je kreeg gratis een paar anekdotes erbij.
Lees ook: Feyenoord-opleiding levert al meer dan 60 miljoen euro op
Sigarenzaak
Tijden zijn veranderd, voetballers verdienen meer dan voldoende, maar het mechanisme van de sigarenzaak is hetzelfde gebleven. Als je weet dat een bedrijf of een winkel betrokken is bij de club, dan stap je daar eerder naar binnen. Toch?
Feyenoord heeft honderden bedrijven die spullen leveren, maar slechts een aantal is Official Supplier, waardoor het ook commerciële rechten bij de club krijgt. Levert het extra klanten op als je de liefde voor de club deelt met je doelgroep?
Leverancier van ict-diensten
Vier seizoenen geleden werd Ormer de leverancier van ict-diensten binnen Feyenoord. De ict-consultancy is een van de vijftien ‘Official Suppliers’ en hebben dus diverse commerciële rechten bij de club. Zo zijn ze te zien op de LED-Boarding in De Kuip en in het bezit van een aantal zakelijke stoelen om gasten mee te nemen naar thuiswedstrijden.
Marketing
Aan eigenaar Jan Willem Jongebreur de vraag of het een zakelijke beslissing was om deze stap te ondernemen. ,,Dat is een gewetensvraag. Ik ben Feyenoorder en ga naar alle thuis- en uitwedstrijden. Wij zijn al jaren lid van de Feyenoord Business Club en dan vraagt de club je op een gegeven moment om wat meer te doen. En ja, van marketinginspanningen weet je nu eenmaal zelden of je daar iets aan overhoudt. Ik kan dus niet uitsluiten dat er ook iets van emotie bij kwam kijken, maar zakelijk levert het ook wel degelijk resultaat op. Bovendien, is emotie niet wat ons allen drijft?’’
Lees ook: Manchester City: Feyenoord voetbalde tegen consortium met miljarden van sjeik
Sport koppelen aan business
Jongebreur vertelt niet precies wat de deal zakelijk inhoudt, maar het komt erop neer dat je wat verdient omdat je de ict levert, maar tegelijkertijd betaal je weer voor commerciële rechten . ,,Zo doen we dat ook bij Excelsior en de Marathon van Rotterdam. Sport past goed bij ons, maar het is wel altijd gekoppeld aan business. Die bedragen die je investeert zijn wel altijd fors, hoor.’’
Op juist moment ingestapt
Zo werkt het waarschijnlijk vaker; als onderdeel van een zakelijke deal lever je producten of diensten en tegelijkertijd investeer je in de club. Grote vraag is of het de investering waard is in het geval van Feyenoord.
Hou je er zakelijke contacten aan over, schiet je bekendheid omhoog en kopen mensen zelfs meer spullen bij je? Jongebreur: ,,Sommige zaken zijn lastig te meten, andere weer veel beter. Op het moment dat ik Feyenoord bijvoorbeeld betrek bij een zakelijk event, zie je direct dat de animo groter is dan wanneer ik dit niet doe. Mijn gevoel is dan ook dat we er goed aan doen. Helemaal omdat we op het juiste moment zijn ingestapt, want sinds we erbij betrokken zijn is Feyenoord kampioen geworden en hebben ze de beker gewonnen.’’
Meerwaarde
Vraag is waarin die meerwaarde exact zit? ,,Wij werken bijvoorbeeld ook voor Europe Container Terminals, een heel groot overslagbedrijf. Daarop wordt heel anders gereageerd dan wanneer je vertelt dat je voor Feyenoord werkt. Je hebt dan de aandacht, dan komen de vragen los en je zit dan zomaar een uur over voetbal te praten.
De enorme aantrekkingskracht van de club levert als Official Supplier commerciële voordelen op. Mensen zijn trouwens altijd verbaasd als je uitlegt dat het tegenwoordig een serieus groot mkb-bedrijf is en niet alleen een club.’’
Partnership
Natuurlijk heeft een club als Feyenoord voor bijna alle producten - van kleding voor het horecapersoneel tot de leverancier van de handdoekjes op de toiletten - een leverancier. Niet altijd mogen ze officieel communiceren dat ze betrokken zijn bij de club.
Ormer mag, als een van de vijftien ‘Official Suppliers’, zelfs het logo gebruiken om dat uit te dragen (niet in grote campagnes want dat is voorbehouden aan Strategisch Partners). ,,Daar zit ook een van de zakelijke voordelen,’’ legt Partnership Manager Rob de Groot van Feyenoord uit. Want als je kan uitdragen dat je betrokken bent bij Feyenoord, dan vergroot dat je status als bedrijf.”
Feyenoord Business Club
Volgens De Groot telt de Feyenoord Business Club 850 bedrijven. ,,Maar er zijn daarnaast ruim 75.000 bedrijven gevestigd in de regio Groot Rotterdam, waar in veel gevallen mensen met sympathie voor Feyenoord werken. Dat levert dan niet alleen een gespreksonderwerp op, maar ook een gunfactor.
Wij hebben veel voorbeelden van cases die voor Official Suppliers rendement opleveren. Ieder bedrijf heeft andere doelstellingen; de ene wil per se leveren bij Feyenoord en ziet de commerciële rechten als bijzaak en de ander gelooft helemaal in de zakelijke toegevoegde waarde van de commerciële rechten. Ook company pride bij medewerkers is een reden voor bedrijven om een samenwerking met Feyenoord aan te gaan.”
Goede sportieve resultaten helpen
Helpt het mee dat Feyenoord het sportief goed de laatste jaren? ,,We hebben als organisatie de afgelopen jaren enorme stappen gemaakt, waardoor bedrijven de zakelijke toegevoegde waarde zien. Dat is de belangrijkste reden van de commerciële groei, maar goede sportieve resultaten helpen natuurlijk altijd, we blijven immers een voetbalclub waar alles gericht is op het resultaat op het veld. Het succes blijkt wel uit het feit dat de zakelijke stoelen in De Kuip volledig uitverkocht zijn.’’
Zijn het vooral Feyenoordfans die zakelijk participeren? ,,Natuurlijk zijn er ook ondernemers die alleen voor de wedstrijden komen en bij de club willen horen, maar Jan Willem Jongebreur is een goed voorbeeld van een ondernemer met liefde voor de club die ook gebruik maakt van de zakelijke meerwaarde van Feyenoord.’’
Iets extra’s voor de medewerkers
Terug naar Jongebreur. Een ander element dat je kan scharen onder de noemer return on investment is natuurlijk het effect van werken voor Feyenoord voor de medewerkers van zijn bedrijf. ,,Wij werken altijd op de achtergrond en hopen via onze ict-oplossingen altijd een kleine bijdrage te leveren aan het succes van bedrijven en bij Feyenoord is die bijdrage iets tastbaarder. We lopen daar toch veel op wedstrijddagen rond, zijn doordeweeks ook vaak bij de club en dus is eventueel succes wat tastbaarder. Iedereen komt er graag en dat geeft iets extra’s voor de mensen.’’
Charme van de businessclub
Denkt Jongebreur dat er nog stappen te maken zijn door de club om het de kleine en grote ondernemers nog beter naar de zin te laten hebben, bijvoorbeeld in een nieuw stadion dat er toch eens gaat komen? ,,Dat is lastig, die Business Club loopt met 850 leden echt heel goed en mensen zijn daar heel enthousiast. De eerste keer dat ik meeging met een buitenlandse trip waren we met dertig man, maar naar Manchester City gaan er echt honderden mee.
Het probleem is dat je segmentering krijgt als het groter wordt en dan gaat er toch iets van de charme weg. Dan krijg je bijvoorbeeld een havenbusinessclub terwijl nu kleine zzp’ers en grote ondernemers allemaal door elkaar lopen. Weet je wat het bijzondere is aan zo’n businessclub? Dat het zakendoen even tussendoor gebeurt. Dus het zal de uitdaging zijn om die charme vast te houden, maar tegelijkertijd ook te groeien.’’
Familie Van der Valk & Feyenoord
De relatie tussen Van der Valk Hotel Ridderkerk en Feyenoord dateert van een jaar of tien geleden. General manager Freek van der Valk zegt er niet te veel over, maar het waren destijds iets ander tijden voor de club dan nu. Feyenoord stond er niet al te best voor en aan de familie Van der Valk werd gevraagd of ze misschien kon helpen. Dat resulteerde in een suppliership, vandaag de dag overnacht de selectie en technische leiding er zeer regelmatig en verzamelen er vaak voor thuis- en uitwedstrijden.
,,We zijn Rotterdammers, houden van de club en daarom doen we dat natuurlijk graag. Daarbij hoop je natuurlijk op een positief effect onder je gasten - dat mensen zeggen: als Feyenoord daar altijd slaapt, dan moeten wij er misschien ook voor kiezen.’’
Liefde voor de club delen
Het werkt twee kanten op volgens Van der Valk. ,,Bezoekers vinden het mooi dat ze de liefde voor de club met het hotel delen en ze denken ook: Feyenoord kiest ervoor, dus het zal wel een fijne partner zijn.’’
Dat is het idee natuurlijk, de theorie, maar nu de stap naar de praktijk: komen er daadwerkelijk meer mensen? ,,Het werkt heel goed en vooral op wedstrijddagen is het extra druk omdat wij toch een beetje bij de club horen. Dan is het tegenwoordig zelfs zó druk dat de selectie moet uitwijken naar een rustige plek.’’
Oprechte samenwerking
Kan hij uitleggen waaróm het werkt. Draagt het hotel-restaurant de relatie met Feyenoord ook uit? ,,Nee, we schreeuwen het niet van de daken, maar de goede band is ontstaan in tien jaar en dat zijn vaak de beste relaties. Je zou het ook commerciëler kunnen insteken, maar er zit geen strategie achter. Wij doen het omdat we gevoel hebben bij de club. Uiteindelijk is zo’n samenwerking ook veel echter als het op deze manier gaat in plaats van dat je een pot geld hebt en je van alles gaat proberen.’’
Weet je wat bijzonder is aan zo’n businessclub? Dat zakendoen even tussendoor gebeurt