Nieuws Actueel

Film als sprookje uit Hollywood

Videograaf Maarten Smeenk uit Woudenberg maakt in opdracht films van bruiloften. Geen korte video's, maar complete producties van zeven minuten tot een uur. Zijn trouwfilms hebben iets van een Hollywoodsprookje. ,,Ik ben pas tevreden als ik zelf een traantje heb moeten wegpinken.''

Johan Hardeman | Foto's: Saskia Berdenis van Berlekom & Maarten Smeenk 30 juni 2016

Afbeelding met playbutton trouwfilms

Trouwen is dan ook niet zomaar een feestje, vindt Smeenk. ,,Het is het meest bijzondere dat mensen in hun leven doen. Er zijn twee mensen die miljoenen opties in het leven hadden, maar uiteindelijk elkaar hebben gevonden. Ze beloven elkaar trouw tot de dood hen scheidt. Dat is prachtig'', vertelt hij in het AD.

Lees verder na de video:%VIDEOWIDGET%

TanzaniaZijn eerste bruiloft filmde hij in 2004 in Tanzania. De oud-Amersfoorter werkte daar aan een promofilm voor een internationale school. Eén van de beveiligers vroeg hem zijn bruiloft vast te leggen. Smeenk kwam met al zijn kostbare cameraspullen in een straatarme sloppenwijk in de grootste stad van het land Dar es Salaam terecht. ,,Ik was daar nooit levend weggekomen zonder de familie van de beveiliger, die beschermde me.''

Smeenk legde de islamitische bruiloft van de beveiliger vast op beeld. ,,Ik was in een hele uitbundige, kleurrijke omgeving. De beveiliger liep rond in een soort koningsmantel. Iedereen was opgewekt.''

Een jaar later, toen hij allang weer terug in Nederland was, kreeg hij opnieuw een aanvraag uit Tanzania. Een rijke Indiase familie die daar woonde, had zijn promofilm gezien en wilde dat hij het huwelijk van hun dochter kwam vastleggen. Smeenk ging akkoord, in ruil voor twee vliegtickets. Eén voor hem en één voor zijn vrouw. De bruiloft duurde vijf dagen. Dat was opnieuw een prachtige ervaring.

Videostill van één van de films van Maarten Smeenk. Lees verder na de foto:

Bedrijfsvideo'sNiet veel later begon ook in Nederland het balletje te rollen. De filmmaker, die vooral bedrijfsvideo's en korte documentaires maakte, werd steeds vaker gevraagd om bruiloften te registreren.

Zijn stijl verschilt met die van andere filmmakers. Bij Smeenk geen Céline Dion op de achtergrond of een chronologisch verslag van de dag. Hij maakt beelden die in Hollywood niet zouden misstaan en hij zorgt voor geluid uit zo'n zeven microfoons. ,,Een kuchje op de achterste rij in de kerkbank hoor je in mijn film vanuit een microfoon die ik in de buurt heb verstopt. Anders klinkt het niet echt.'' Alles moet perfect zijn, voor minder doet hij het niet, zegt hij.

Op de dag van de bruiloft is de Woudenberger in alle staten. Hij werkt tot wel achttien uur aan één stuk door. Tijd om uit te rusten of wat te eten, gunt hij zichzelf niet. ,,Ik doe vaak alles in mijn eentje. Ik werk vaak met vier camera's en zeven microfoons. Bij de trouwambtenaar stop ik twee microfoons in zijn toga. Ik verberg geluidsrecorders in plantenbakken en onder tafels. De camera's stel ik op en zet ik aan. Met één camera loop ik rond om shots te maken en af en toe controleer ik of de anderen het nog doen.''

Zo sjouwt hij de hele dag met camera's en microfoons in het rond. Hij heeft maar één kans om het jawoord vast te leggen of het moment waarop het bruidspaar elkaar de trouwringen om de vinger schuift. Als hij midden in de nacht naar huis gaat is hij dodelijk vermoeid. ,,Dan kom ik thuis en dan ga ik naast mijn vrouw in bed liggen. Op dat moment heb ik het gevoel alsof ik net een marathon heb uitgelopen, ik ben totaal gebroken. En dan ga ik tegen mezelf zeggen dat ik geen goede shots heb gemaakt en dat ik het fout heb gedaan. Lichamelijk en geestelijk ben ik op dat moment volledig gesloopt.''

MontagetafelPas als Smeenk de volgende dag achter zijn montagetafel staat, herwint hij langzaam zijn zelfvertrouwen. ,,De beelden zijn los meestal niet zo spannend, maar als ik ze ga bewerken en er geluid onder zet, worden ze vanzelf goed.'' Hij werkt maanden aan zijn films. Soms lang achter elkaar, soms weken niet. Hij probeert van alles uit, want hij wil dat elke film moet zijn. Hij zweet en zwoegt net zolang totdat er een film ligt waar hij zelf kippenvel van krijgt of van moet huilen. Eerder is hij niet tevreden.

Smeenk hoopt dat hij met zijn films huwelijken heeft gered. ,,Elk echtpaar maakt vroeg of laat moeilijkheden mee. Maar ik hoop dat na een echtelijke ruzie één van de partners zich een scène uit mijn film herinnert, zodat diegene zich weer bedenkt waarom hij of zij ooit wilde trouwen met de ander.''

TranenAls de film na bijna een jaar klaar is, nodigt Smeenk het bruidspaar uit in zijn studio in Leusden. Daar mogen ze de film komen bekijken. Regelmatig barsten zijn gasten in tranen uit, als ze zichzelf terugzien op beelden van misschien wel de gelukkigste dag uit hun leven.

Een film van Smeenk kost tussen de tweeduizend en vijfduizend euro. Een koopje, vindt hijzelf. ,,Als je alle uren zou rekenen die ik er insteek, zou ik tienduizend euro moeten vragen.'' Hij maakt dan ook maximaal drie trouwfilms per jaar. De rest van de tijd maakt hij video's voor bedrijven en stichtingen.

PassieMaar hoe leuk andere opdrachten ook zijn, de trouwfilms blijven zijn grootste passie. Hij maakt ze meer voor zichzelf dan voor zijn klanten, zegt hij. ,,Bijna nergens worden mooiere woorden gesproken dan op bruiloften.'' De geloften die partners naar elkaar toe uitspreken, zijn prachtig, vindt Smeenk, omdat ze gaan over de liefde. En, zo besluit hij zijn verhaal: ,,Zonder liefde is het leven niets waard.''

%VIDEOWIDGET%