De eierhandel van Hesselink is kleinschalig, gericht op de lokale markt: horeca, detaillisten en hij staat dus 's woensdags en 's zaterdags op de markt in Hengelo. "Onze eieren komen niet in de grote supermarktketens, wel bij buurtsupers, kaasboeren en slagers. En in de horeca. Van zo'n 200 tot maximaal 1.000 eieren per klant."
Pluimveebedrijf
Zo gaan er een paar miljoen eieren per jaar van de hand. Hesselink: "En wij weten precies van welk pluimveebedrijf. Dat is bij bijvoorbeeld een Albert Heijn best lastig. Die hebben eieren van wel 70 tot 80 pluimveeboeren. Dat is ons voordeel: wij weten waar het ei vandaan komt en kunnen dat de klant vertellen. Dat is het verhaal dat je bij je ei hebt."
Lees ook: Kansen voor multifunctionele landbouwbedrijven in Gelderland
Twentse nuchterheid
Hesselink is blij met de 'Twentse nuchterheid' waarmee Tukkers de status van het ei relativeren. Al is die nuchterheid ook betrekkelijk. "Er zijn best oudere mensen die zeggen dat ze een of twee weken even geen eitje eten."
Horeca
Ook ziet hij dat de reactie in de horeca toch anders is dan in de winkel. "Voor menigeen is een uitsmijtertje er momenteel even niet bij. Tja, als consument krijgt je alleen de binnenkant van het ei op je bord. Daar zit geen eicode op, die je even kan controleren."
Handel
Zelf is hij goed in staat om te gaan met de opwinding. Hij is opgeleid tot klinisch chemisch analist, maar nam in 1987 de zaak van zijn vader over. "We hadden toen zelf nog wat kippen, maar besloten daarna alleen met de handel in eieren verder te gaan." Uit zijn chemiestudie haalt hij tijdens deze fipronilaffaire naar eigen zeggen weinig voordeel. "Dat is al weer zo lang geleden. Je praat wel iets makkelijker over de gevolgen en de risico's. Kunt het makkelijker inschatten. Zoals dat je eerder een leverbeschadiging oploopt door drankgebruik, dan door de in eieren aangetroffen hoeveelheden fipronil."
Mensen willen een ei met een verhaal
Willy Hesselink