Actueel

Fleur (28) en Koen (32) nemen als 14de(!) generatie het oudste familiehotel van Nederland over

 
Van links naar rechts Mark Bergmans, Fleur Zandhuis-Bergmans, Koen Zandhuis en Annemarie Bergmans-Wesseling Van links naar rechts Mark Bergmans, Fleur Zandhuis-Bergmans, Koen Zandhuis en Annemarie Bergmans-Wesseling Foto: eigen beeld
Van links naar rechts Mark Bergmans, Fleur Zandhuis-Bergmans, Koen Zandhuis en Annemarie Bergmans-Wesseling Foto: eigen beeld
 
Geschreven door:
Leestijd 6 minuten

Vanaf april runnen Fleur en Koen Zandhuis officieel het eeuwenoude (sinds 1662) familiebedrijf hotel-restaurant Wesseling in het Drentse Dwingeloo. Na verschillende omzwervingen is het nu tijd verder te bouwen aan de rijke familiehistorie. „Onze coach heeft me erg goed geholpen.”

Lees verder onder de advertentie

Annemarie Bergmans-Wesseling, samen met man Mark Bergmans de dertiende generatie van hotel-restaurant Wesseling, herinnert het zich nog levendig. Baby Fleur, liggend in haar wipstoeltje bij de bar. „Ik gaf haar af en toe een slinger en ging vervolgens verder met biertjes tappen en koffie maken.” Lachend: „Als het echt uit de hand liep, brachten we haar naar een hotelkamer. Dan mocht ze verder brullen in de box die we daar hadden staan. Af en toe gaven wij of een van onze medewerkers een speentje. Dertig jaar geleden kon dat nog gewoon.”

En nu neemt Fleur samen met haar man Koen Zandhuis het familiebedrijf over van haar ouders, die begin 2024 al stopten met de dagelijks leiding en inmiddels een paar meter verderop een delicatessenzaak met daghoreca runnen. De onderneming die zij overdoen is er niet zomaar één. Hotel-restaurant Wesseling is het oudste familiehotel van Nederland dat op nummer vijf staat van oudste familiebedrijven van het land. Ook het tegenovergelegen Grand Café De Brink – eveneens middenin de kern van het toeristische Drentse Dwingeloo – behoort tot het overnamepakket. Het gemoedelijke, monumentale hotel telt 33 kamers en de twee ondernemingen zijn samen goed voor bijna zestig medewerkers. Aardig grote schoenen om te vullen dus.

Hotel Wesseling De geschiedenis van het Drentse Hotel Wesseling gaat terug tot 1662. Foto: eigen beeld
De geschiedenis van het Drentse Hotel Wesseling gaat terug tot 1662. Foto: eigen beeld
Lees verder onder de advertentie

Voortbestaan Hotel Wesseling geen doel op zich

Uiteraard zijn ouders Annemarie en Mark trots. „Ze doen het hartstikke goed, we zitten met een gerust gevoel thuis”, vertelt Mark. Annemarie vult aan: „Het is mooi te zien hoe ze zich steeds meer senang voelen in hun rol. Ze groeien in ervaring, hoe ze zich steeds vrijer opstellen naar medewerkers, gasten, de buitenwereld. Dat proces heeft tijd nodig, maar nu, na de afgelopen jaren, zeg ik: het is goed zo.”

Als je geen kinderen hebt die de onderneming willen overnemen, houdt het simpelweg op

Mark Bergmans

‘Mazzel hebben’ is volgens Mark de belangrijkste factor in het voortbestaan van een familiebedrijf. „Als je geen kinderen hebt die de onderneming willen overnemen, houdt het simpelweg op.” Hoe trots de familie ook is op de lange geschiedenis van het hotel, het was geen doel op zich om het bedrijf binnen de familie te houden. Annemarie: „Dat was niet aan de orde toen Mark en ik het overnamen en ook niet binnen ons gezin. Wij hebben heel bewust voor dit vak en dit familiebedrijf gekozen. Op onze beurt hebben we onze drie kinderen altijd de ruimte gegeven om zelf keuzes te maken en hun pad te bepalen.”

Lees ook: 131 jaar, 4 generaties, 1 familiebedrijf: hoe Wijnkoperij Platenburg succesvol blijft

Lees verder onder de advertentie

Eerst vleugels uitslaan

Toch legden ze Fleur en haar zusjes twee keer de vraag voor of ze interesse hadden in het familiehotel. „Ik had al vroeg affiniteit met horeca en heb altijd gezegd dat ik niet wilde dat de onderneming werd verkocht zonder mijn medeweten”, zegt Fleur. Maar eerst sloeg ze liever haar vleugels uit om de wereld buiten haar dorp te verkennen. „Ik ben in Dwingeloo opgegroeid, heb hier altijd gewerkt en wilde vooral weg van hier.” Tijdens haar studie International Hospitality Management in Leeuwarden kreeg ze regelmatig de vraag uit haar omgeving of ze het bedrijf wilde overnemen. „Hoe meer mensen dat aan mij vroegen, hoe harder ik ontkende. Nee, nee, dat ga ik niet doen.”

Ze zag voor zich hoe haar ouders hun bedrijven runden: het was hard werken en een enorme verantwoordelijkheid. „Drie weken op vakantie zit er in de zomer niet in. Op dat moment dacht ik, dat ga ik voorlopig niet doen.” Na stages en werkperiodes in Brugge, Zuid-Afrika en Oostenrijk – als skileraar, waar ze man Koen leerde kennen – en een afstudeerperiode in het fameuze Okura Hotel Amsterdam, kantelden haar gevoelens. Op Curaçao, tijdens een klus voor Avila Beach Hotel, sprak ze aan moeder Annemarie uit dat ze voor zichzelf wilde beginnen. En Hotel Wesseling vormde een serieuze optie.

Hotel Wesseling kreeg hulp van een coach

„Doorslaggevend was het sterke gevoel dat ons familiebedrijf oprecht mooi en bijzonder is. Kleinschalig maar heel professioneel, met een ontzettend leuk en hecht team en veel contact met medewerkers en gasten. Precies wat mij trekt in dit vak. Mijn ouders hebben in dertig jaar een familiehotelletje gebracht naar een solide, goed gerenoveerd hotel, met de beste systemen en werkwijzen, waar op hetzelfde hoge niveau wordt gewerkt als het Amstel Hotel. Koen en ik hebben er zin in dit verder te ontwikkelen.”

Lees verder onder de advertentie

Je moet dit niet onderschatten. Een familiaire overname kan gevolgen hebben voor de rest van ieders leven

Annemarie Bergmans-Wesseling

Vader Mark was goed voorbereid en had direct een ervaren coach, gespecialiseerd in de overname van familiebedrijven, voor ogen die het intensieve overnametraject kon begeleiden. Mark: „Het is altijd mijn angst geweest om met het bedrijf te blijven zitten. Ik heb altijd geprobeerd vooruit te denken en daardoor konden we nu snel schakelen.” Zeker anderhalf jaar spendeerde de familie aan ‘de softe kant’ van de bedrijfsovername.

Lees ook: Opvolging De Librije is ‘kwetsbaar en slim’ van ‘perfectionisten’ Jonnie en Thérèse

Geen vier kapiteins op het schip

Er komt veel bij kijken, zeker op emotioneel vlak, vertelt de familie. „Een overname vereist bepaalde gedragingen en gedachten die je moet kanaliseren”, schetst Mark. Kort gezegd: de neuzen moeten dezelfde kanten op verschillende gevoelens moeten een plekje krijgen. Annemarie: „Je moet dit niet onderschatten. Een familiaire overname kan gevolgen hebben voor de rest van ieders leven. Het was onze grootste zorg om dit met een gerust hart tot een goed einde te brengen.” Dat er geen vier kapiteins op één schip zouden komen werd snel duidelijk. Fleur: „Dat past niet bij ons en dat kan ook heel tricky zijn.” Mark vult aan: „Wij zijn alleen nog op de achtergrond actief om eventueel te adviseren. Als ze hun vinger opsteken, dan zijn we er.”

Lees verder onder de advertentie

Fleur en Koen draaiden eerst anderhalf jaar mee om aan het bedrijf te proeven. Koen vertelt over een opvallend onderdeel van het proces: „We mochten 100 dagen nergens iets van vinden. Al werden de koffiekopjes op z’n kop naar een tafel gebracht. Dat is echt heel erg lastig, want we hebben inmiddels zoveel ervaringen bij andere horecabedrijven opgedaan. Maar hierdoor zagen we in dat Annemarie en Mark dertig jaar over bepaalde zaken hebben nagedacht en waarom ze dingen deden. Een heel leerzaam proces.”

Hotel Wesseling Fleur heeft zat ideeën voor Hotel Wesseling Foto: eigen beeld
Fleur heeft zat ideeën voor Hotel Wesseling Foto: eigen beeld

Hotel Wesseling moet hele jaar door solide omzet realiseren

Fleur kende diverse persoonlijke worstelingen. Haar rol en de daarbij behorende verwachtingen als ‘dochter van’ vond ze aardig ingewikkeld. De onzekerheid of man Koen een overname even leuk zou vinden. „En de druk om het goed te willen doen voor iedereen, Koen, papa, mama en mijn zusjes. Ik voelde me erg verantwoordelijk. Ik vond ook overal iets van, maar wilde tegelijkertijd me bescheiden op stellen. Die balans vond ik heel moeilijk. Over al die zaken heb ik veel nagedacht, maar onze coach heeft me daar erg goed mee geholpen.”

Lees verder onder de advertentie

Hoe nu verder? „Als je dit twee jaar geleden had gevraagd, had ik geantwoord dat ik het hier al drie keer ging verbouwen”, lacht Fleur. „Grenzeloos veel ideeën, dat ben ik. Maar de afgelopen periode ben ik bedachtzamer geworden.” Een van de prioriteiten van de nieuwe eigenaren is om met het seizoensbedrijf – het hoogseizoen loopt van april tot en met oktober - het hele jaar door een solide omzet te realiseren. Zo krijgen de kamers die momenteel gerenoveerd worden een warmere, ‘hotel chic’ uitstraling. Verder hebben we bij Grand Café De Brink een zaal waarmee we ons meer willen richten op zakelijke evenementen, bruiloften en feesten. We hebben zelfs een foodtruck voor op locatie, dus we kunnen genoeg groeien en leuke dingen gaan doen.”

Ook sterrenzaak De Librije wordt overgedragen aan de volgende generatie. Familiebedrijvenexpert Esther Reinders keek de documentaireserie erover en vroeg zich af: ‘Willen ze dit echt zelf?’.

Lees verder onder de advertentie