Stipjes, overal blauwe stipjes. Wie binnenstapt bij Flitsmeister in Veenendaal - in een pand vlak aan de snelweg uiteraard - ontkomt er niet aan om gebiologeerd naar de grote schermen te kijken die op iedere etage hangen. Kaarten zoomen in en weer uit. Mooie prikkeling voor de zintuigen, maar vooral handig voor het autorijdende Nederland en Europa buiten deze kantoormuren, schrijft het AD.
Op al die schermen is duidelijk te zien hoe appgebruikers door Europa worden geloodst. Natuurlijk liggen de pieken in Nederland, maar eigenlijk zijn op alle uitvalswegen van en naar Europese vakantiebestemmingen wel Flitsmeister-gebruikers te signaleren. Ze helpen elkaar door flitsers door te geven en maken gebruik van de uit Veenendaal aangeleverde data om op de hoogte te zijn van trajectcontroles, afgesloten rijbanen op snelwegen, file-informatie en gestrande auto's op de vluchtstroken of een ambulance die nadert.
Betrouwbare data
Flitsmeister-directeur Sjoerd Perfors (36) ziet de schermen elke dag, elk uur, heel veel minuten in een uur zelfs. Maar ze blijven fascineren, zegt hij. ,,Soms duikt er ook een puntje op midden op zee of in een uithoek van Amerika. Dan zitten onze gebruikers op een cruiseschip of toeren ze rond terwijl de app automatisch aangaat.''
Lees ook: Hoe ‘bad guy’ Flitsmeister uitgroeide tot verkeersapp met 1,2 miljoen gebruikers
Een als grap gemelde flitser midden op de Atlantische Oceaan komt niet zo maar in de overzichten terecht, verzekert Perfors' communicatiemedewerker Kim van der Wielen (21). ,,We werken met een systeem waarmee we meldingen testen op betrouwbaarheid. Onze gebruikers zijn in categorieën ingedeeld. Een melding gaat pas de app op als er meerdere van zijn en het om gebruikers gaat die we vertrouwen op basis van het verleden.''
Hulp voor forenzen of luis in de pels van politie
Flitsmeister ontstond toen Perfors en zijn compagnon in hun vorige baan dagelijks naar Apeldoorn moesten forenzen. ,,Toen bedachten we dat het goed zou zijn dat automobilisten worden gewaarschuwd als er flitsers langs de weg staan. Onze service is in de loop der jaren flink uitgebreid. Ik durf nu wel te stellen dat we de beste vriend van de automobilist zijn.''
Volgens Perfors en Van der Wielen verdient de aanname dat het bedrijf lang een luis in de pels was van de politie en de overheid, een flinke nuance. ,,Eigenlijk hebben we nooit een boze brief gehad dat we fout bezig waren. Of dat er een wetswijziging op handen was om onze dienst te verbieden omdat er dankzij ons minder boetegeld geïnd kan worden. Er zijn mensen die menen dat we hardrijden stimuleren, omdat we automobilisten op flitspalen en flitsers attenderen. Maar het tegendeel is in onze optiek waar. We willen juist de verkeersveiligheid verhogen door goede informatie te geven en zo onrust weg te nemen bij weggebruikers. Hoe we dat meten? Als autobestuurders gewaarschuwd zijn, nemen ze bewust gas terug als ze een flitser naderen. Terwijl het gevaarlijker is als ze verrast worden door een flitser en bovenop de rem trappen.''
Lees ook: Zakelijk leasen voor zzp’ers: de voor- en nadelen en de vormen
We waarschuwen bijvoorbeeld ook voor onbewaakte spoorwegovergangen, zegt Van der Wielen. ,,Van de 2500 zijn er, zegt ook Pro Rail, 300 als onoverzichtelijk te kwalificeren.''
Perfors: ,,Als je dan een nulmeting doet en later meet hoe het gedrag van gewaarschuwde automobilisten verandert, kun je concluderen dat de veiligheid toeneemt. Na een melding zie je bij snelheidsmetingen dat automobilisten meer afremmen als ze vooraf een melding krijgen. De snelheid waarmee ze een overgang passeren is aanzienlijk lager. Dat geldt ook voor de kans op ongelukken.''
Concurrent Google
Flitsmeister blijft groeien. Het is in steeds meer landen te gebruiken, terwijl de concurrentie aanzienlijk is sinds ook Google verkeersdata deelt met hun klanten. Perfors: ,,Natuurlijk is Google een geduchte concurrent, maar we houden elkaar scherp. Onze kracht is dat we over heel veel lokale data beschikken. Omdat we ook informatie krijgen van Rijkswaterstaat en andere partijen. Je ziet dat eigenlijk alle Europese landen wel hun 'local hero' hebben zoals wij dat voor Nederland zijn. Wij gaan binnenkort een grote stap maken door onze navigatieservice flink te verbeteren. Daarnaast hebben we de app uitgebreid met een parkeeroptie. Je moet voorkomen dat je een soort Zwitsers zakmes wordt dat alles kan, want de focus moet altijd blijven liggen op het zo goed mogelijk begeleiden van automobilisten tijdens hun autorit. Maar onze klanten willen liever ook alles op één app doen dan via een aantal verschillende.''
Van der Wielen vult aan: ,,Je ziet wel dat het gebruik in het buitenland groeit. Landen als Italië krijgen steeds meer stukken waar trajectcontrole is. Dan is het goed als onze gebruikers ook daar de beste info krijgen om bonnen te ontlopen. Het geld dat je bespaard hebt, kan je tenminste op een leuke manier uitgeven tijdens je vakantie!''
Groeien buiten de Benelux
Perfors: ,,Eigenlijk is trajectcontrole de eerlijkste vorm van snelheidsmetingen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, immers. Die systemen zijn ook echt niet alleen bedoeld om veel geld te cashen voor de staatskas, maar juist om de gemiddelde snelheid binnen de perken te houden en het verkeer veiliger te maken. In die zin hebben de overheid en wij dezelfde intenties.''
Zijn bedrijf timmert vanuit Veenendaal aan de weg in Europa. ,,We willen heel graag groeien buiten de Benelux. In elk land zijn andere regels en wetten. We passen ons aan, houden ons daar altijd aan.'' Dat Flitsmeister bijvoorbeeld in Frankrijk - één van de meest bereisde landen voor Nederlandse automobilisten - verboden is, blijkt een misverstand.
,,We mogen daar de precieze locatie van de flitsers niet melden, alleen de zone waar er eentje staat. Maar ook dat is handig om te weten natuurlijk. Ons doel is altijd om mensen de snelste route te geven en op hun bestemming aan te laten komen zonder boetes. Dat was de intentie toen we in 2009 begonnen en zal nooit veranderen.''