Nieuws Actueel

Frank ten Bokum (Bcause): ondernemer in rally-events van de buitencategorie

Frank ten Bokum organiseert met Bcause onvergetelijke evenementen als de Miles of Mystery-rally. Hoe krijgt deze Twentenaar de handen op elkaar van zijn uiterst kritische doelgroep van zeer succesvolle ondernemers?

Toine Damo 5 augustus 2019

Miles Mystery Groot Brittanni Bcause rally

Een nuchtere Tukker die zelfs miljonairs in vervoering brengt. Tegenstrijdig? Kennelijk niet. Ga maar na: gemiddeld acht op de tien deelnemers keert terug voor nog een rally van Bcause. Wat is zijn geheim?

,,Het onderscheidend vermogen zit aan creatieve zijde. Samen met m’n compagnon, eigenaar van het reclamebureau More, zijn we in staat telkens weer verrassende haakjes te verzinnen. Het begint altijd met een goed idee. De uitvoering ervan moet vervolgens op Champions League-niveau. Daar gaat een ongelooflijk nauwkeurige voorbereiding aan vooraf. Elk detail moet kloppen. Op locatie checken we vooraf alles, zoals de routes, hotels en restaurants. We laten niks aan het toeval over. Iets bedenken en organiseren is niet zo ingewikkeld, maar ik ga voor de echt bijzondere ingeving en die perfect uitvoeren. Pas dan maak je het verschil. De eerste 80 procent kan iedereen, maar het gaat ons om de resterende 20 procent. Daar willen wij in uitblinken.’’

Miles of Mystery: bestemming onbekend

Bcause heeft inmiddels zo’n zeven succesvolle rallyconcepten draaiende. Ten Bokum maakte naam in de rallywereld met Miles of Mystery. Sinds de oprichting van Bcause steelt deze rally de show. De deelnemers horen bij vertrek op het vliegveld pas waar ze heengaan.

,,Onze doelgroep is gewend aan de touwtjes in handen te hebben en wordt in die zin, naar alle tevredenheid overigens, op de proef gesteld. Terwijl zij zich afvragen hoe de komende dagen ingevuld worden, staan de auto’s al op locatie.’’

Vorig jaar reden 50 bijzondere auto’s dwars door Groot-Brittannië. Een mooi aantal, maar dat is niet altijd zo geweest. ,,Nee, we zijn twaalf jaar geleden van start gegaan toen de bankencrisis begon. Het eerste jaar deden slechts vijftien auto’s mee aan de Miles of Mystery. Het was een moeilijke tijd om deelnemers te overtuigen. Een periode waarin ondernemers zich bijvoorbeeld afvroegen ‘of ze dat wil konden maken’. Tegen de stroom in, hebben we ons concept toch neergezet. Nu is het makkelijker. De mensen weten inmiddels wat we kunnen.’’

Lees ook: Zo kunnen events als onbetaalbare merkversterkers werken

Maatschappelijk bewust

Bcause vermaakt niet alleen zijn deelnemers, maar zet zich ook maatschappelijk in. ,,Met de door ons opgerichte sMiles Foundation helpen wij kinderen voor wie geluk of gezondheid niet vanzelfsprekend is. Een welvarende ondernemer heeft over het algemeen een groot hart en wil best wat doen.’’

Ten Bokum komt over als een no-nonsense ondernemer, een manier van doen die door de vermogende deelnemers wordt gewaardeerd. ,,We doen wat we zeggen, zo zijn we. Onze doelgroep weet heel goed wat die wil. We trekken het slag ondernemer aan dat zich respectvol opstelt. We willen bewust geen snelheidsrally organiseren. Daar zitten we kort op. Er is weleens een ongeluk gebeurd, maar nooit met letsel.''

,,We zijn allergisch voor zo’n asociaal feestje met flessen champagne die niet aan te slepen zijn. Mensen die hiernaar op zoek zijn, voelen zich bij ons niet thuis. Bij onze evenementen draait het om verbinding. Honderden mensen zijn de afgelopen twaalf jaar met elkaar in contact gebracht met vele ‘onbetaalbare’ zakelijke relaties en zelfs vriendschappen tot gevolg. Dat geeft een kick!’’

Groeiende tak: bedrijfsevenementen

Door de goede mond-tot-mondreclame zit er niemand op acquisitie bij Bcause. Het bedrijf is uitgegroeid tot de Nederlands grootste op gebied van rally-evenementen. Wat nu, is er iets nieuws gaande binnen de organisatie? ,,Jazeker! We richten ons meer dan voorheen op de organisatie van bedrijfsevenementen. Die vraag ontstond door de ondernemers die meededen aan onze rally’s. Ze zagen waartoe we in staat waren.’’

,,En zo organiseren we nu ook niet doorsnee jubilea en personeelsfeesten. Het belangrijkste is wederom: het begint met een onderscheidend idee. De verdeling is nu 75 procent rally’s en 25 procent bedrijfsevenementen: dat mag 60-40 worden. Daar hebben we onlangs een extra kracht voor aangenomen die zich specifiek op deze markt richt. Maar om heel eerlijk te zijn: het bedrijf is nooit af. Ik heb het hele jaar door ideeën, waar ik ook ben. En ik ben vaak weg. Het laat je nooit los. Dat hoort bij ondernemerschap. Als iemand reageert met: ‘ik weet niet of dat idee wel kan?’, dan heb je me. Now we’re talking!’’

Ik heb het hele jaar door ideeën, waar ik ook ben

Frank ten Bokum, Bcause