Aangeboden door Online Department
Branded Content Actueel
Gebruikerservaring (UX) software kan vaak beter
De nachtmerrie van elke software-maker: je slimme product wordt niet gebruikt of alleen met tegenzin. Grote kans dat de gebruikerservaring niet goed is. Deze 'User Experience' (UX) moet intuïtief werken en mag niet teveel handelingen vergen.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Online Department. Meer informatie: onlinedepartment.nl
Het gemak waarmee de gebruiker met de software overweg kan, bepaalt het succes ervan. Grote consumentenmerken, zoals AirBnB, ANWB en Picnic begrijpen dat. Zij investeren volop in de gebruikerservaring. Softwaremakers in business-to-business blijven achter. Terwijl juist daar grote verbeteringen zijn te behalen, bijvoorbeeld in de zorg. De Rotterdamse UX-specialist Online Department weet er alles van.
UX in de zorg
,,Als artsen of andere zorgprofessionals veel handelingen moeten uitvoeren voor zoiets eenvoudigs als een afspraak maken of een behandeling invoeren, raken ze gefrustreerd. Het kan makkelijker en prettiger waardoor veel tijd gewonnen wordt en de productiviteit toeneemt.' Dat zegt Machiel Oskam, partner bij Online Department. Zijn bureau, met 25 medewerkers, is sinds 2011 uitgegroeid tot de toonaangevende UX-dienstverlener in het land, met klanten als ANWB, Lely en Rabobank.
,,UX is veel meer dan een marketing dingetje om online sales te verhogen. Het raakt de kern van de organisatie. Met goede UX maak je het verschil in de markt. Het begint met onderzoek naar de 'usability' van de software." Zorginnovatie is een belangrijke groeimarkt. Onder meer MediPoint, BENU Apotheken, Ksyos en BeterDichtbij maken gebruik van de UX-expertise van Online Department. ,,De digitalisering van de zorg kan en moet menselijker en gebruiksvriendelijker," zegt Tamara Waakop Reijers, verantwoordelijk voor het zorgportfolio.
Software as a service
Veel softwareleveranciers vernieuwen hun software om deze als Software-as-a-Service aan te bieden. Dat is dan vaak de aanleiding om hun UX te verbeteren. Of ze beginnen met de ontwikkeling van compleet nieuwe software in de cloud. Maar het komt ook voor dat ze met de rug tegen de muur staan. Oskam: ,,Zo werken we voor meerdere softwarehuizen die marktaandeel verloren aan concurrenten met een product dat gebruiksvriendelijker is en er moderner uitziet. Dat hebben we wetenom te draaien."
Om softwareleverancierste helpen met UX business-voordelen te behalen, heeft Online Department een specifieke methode ontwikkeld met een handige toolkit ter ondersteuning. Eerst diepgaand onderzoek doen naar wat speelt 'in hoofd en hart van de gebruiker of patiënt', dan op basis van deze data de optimale UX ontwerpen, prototypes ontwikkelen en testen, en tenslotte de teams bij de klant opleiden. 'Als wij klaar zijn, staat de klant op eigen benen,' verzekert Oskam.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Online Department. Meer informatie: onlinedepartment.nl