De eerste keer dat Saïdi naar Azië ging, was voor een thaiboks-trainingskamp. De Hagenaar was zo onder de indruk van Thailand, dat hij het trainingskamp verliet en samen met een vriend door het land ging reizen. ,,Dat was mijn eerste ervaring met verre reizen’’, vertelt hij in het AD. De ondernemer keerde daarna nog tientallen keren terug in Azië, dat hij inmiddels als zijn broekzak kent.
Lees ook: Zo vergaat het Charlie’s Travels na Charles Witlox' fatale kitesurf-ongeluk
Van consultant naar eigenaar reisbureau
Voordat hij zijn reisbureau H-Travelz startte, hielp hij ook al familieleden en vrienden die naar landen als Indonesië, Maleisië en Thailand op vakantie wilden. Op dat moment had de student fiscaal recht geen idee dat hij daar later zijn geld mee zou verdienen. Na zijn studie werkte hij eerst nog enkele jaren bij het bekende consultancybureau Ernst & Young.
,,Ik heb een paar jaar als internationaal consultant gewerkt. Dat was in het begin heel leuk en het verdiende goed. Maar op een gegeven moment dacht ik: ‘Wil ik dit voor de rest van mijn leven doen?’ Ik zag dat ik heel hard werkte, maar dat ik daar niet echt gelukkig van werd.’’
Deze goed verdienende urban moslims willen graag reizen en van het leven genieten, maar hebben ook een islamitisch waardekompas
Maar wat dan wel, was de volgende vraag. ,,Het moest in ieder geval iets zijn wat ik leuk vond.’’ Al heel snel kwam hij tot de conclusie dat hij iets moest doen met reizen. ,,Ik hielp al zoveel mensen, dus kennelijk was er veel vraag naar en werd deze doelgroep niet goed bediend door de markt. Deze goed verdienende urban moslims willen graag reizen en van het leven genieten, maar hebben ook een islamitisch waardekompas. Ze hebben bijvoorbeeld geen behoefte aan vakanties met alcohol of dansfeesten.’’
Daar wordt niet echt rekening mee gehouden in het huidige aanbod. Op dit moment zijn er twee soort reisorganisaties, legt hij uit. Aan de ene kant heb je de grote jongens, zoals TUI en Corendon die vooral gericht zijn op de grote massa. Die halen reizigers op op het vliegveld, brengen ze naar het resort en bieden tussendoor een excursie aan. ,,Het concept is meestal overal hetzelfde. Of je nou naar Turkije, Thailand of Curacao gaat’’, vertelt compagnon Nacer Akkabi.
H-Travelz biedt maatwerkreizen
,,Wij zitten eigenlijk tussen bedrijven als Corendon en maatwerkspecialisten in’’, legt Akkabi uit. Want bij H-Travelz krijg je ook maatwerk. ,,Alleen weet je vooraf ook meteen wat het gaat kosten, zodat je weet waar je aan toe bent.’’ En omdat zij ook tot de doelgroep behoren, weten de ondernemers precies waar hun klanten behoefte aan hebben. Zo krijgt iedereen standaard allerlei tips mee, bijvoorbeeld over waar je halal kan eten.
,,Veel jonge Nederlandse moslims zijn van huis uit niet gewend om dit soort verre reizen naar Azië te maken. Sommigen vinden het nog steeds eng omdat ze op jonge leeftijd niet naar dit soort bestemmingen gingen. Omdat wij alle plekken zelf hebben gezien, maken we een uitgebreide reisgids voor ze. Daarin staat alles wat ze nodig hebben. Niet alleen bijvoorbeeld waar ze de eerste avond kunnen eten, maar ook hoe je daar een simkaart moet regelen en wat de richtprijzen zijn’’, zegt Saïdi.
Wij bieden combinaties aan die nergens anders worden aangeboden. We bieden plekken aan waar veel grote reisaanbieders niet komen
Alle reizigers worden bovendien gekoppeld aan een persoonlijke reisadviseur, die ze bij aankomst een berichtje stuurt om te vragen of ze veilig zijn aangekomen. Deze reisadviseur kunnen ze ook gedurende hun reis vragen stellen. Die persoonlijke aanpak wordt erg gewaardeerd, merken de twee ondernemers. ,,Je hoort vaak: wat is nou eigenlijk jullie toegevoegde waarde? Maar daarna zien we dat ze blijven terugkomen én hun familieleden en vrienden sturen. En daar zitten ook niet-moslims bij.’’
Want H-Travelz richt zich inmiddels niet meer alleen op islamitische reizigers, benadrukken de Haagse ondernemers. Die groep niet-moslims wordt, merken zij aan de cijfers, steeds groter. ,,Het zijn ook gewoon prachtige reizen. Wij bieden namelijk combinaties aan die nergens anders worden aangeboden. We bieden plekken aan waar veel grote reisaanbieders niet komen.’’
Lees ook: Moonback en Time to Momo bundelen krachten tegen Booking.com
Veel gastarbeiders gingen altijd naar het land van herkomst met hun kinderen. De laatste jaren zag je ook steeds meer moslimgezinnen naar Turkije gaan voor een all-inclusive vakantie in resorts. Saïdi en Akkabi zien dat veel mensen binnen die gemeenschap echter uitgekeken beginnen te raken op dat concept. Ook al omdat de prijzen de afgelopen jaren enorm zijn gestegen. Vooral als je langer gaat dan twaalf dagen, is Azië voordeliger. ,,De tickets zijn wel duurder, maar het verblijf daar is heel goedkoop.’’
En hoewel de meeste reizen online worden geboekt heeft H-Travelz sinds vier jaar ook een eigen reiswinkel in het centrum van Den Haag. ,,We hebben deze winkel geopend tijdens corona’’, vertelt hij, terwijl hij om zich heen wijst. ,,Iedereen verklaarde ons toen voor gek, maar de cijfers lieten zien dat het zware potentie had. De investeerders wilden ook graag verder, dus dat heeft ons ook over de streep getrokken.’’ De ondernemers hebben geen spijt. Het aantal klanten groeit alleen maar. Niet alleen in Nederland, maar ook in België.
Groepsreizen voor vrouwen
De zaken gaan zo goed dat er nu ook onder de naam May’s Travels ladies-only groepsreizen worden aangeboden. ,,We merkten dat sommige vrouwen graag groepsreizen wilden maken, maar dat ze dat niet gemengd willen doen. Sommigen vanuit islamitische motieven, maar er zijn ook niet-moslim vrouwen die gewoon voor de bestemming gaan en geen zin hebben in mannelijk gezelschap. Een derde van de deelnemers is nu niet-moslim. We bieden deze reizen elke twee maanden aan. De bestemmingen verschillen heel erg, van een weekje New York tot aan verre reizen naar Indonesië en Dubai.’’
De komende jaren wil Saïdi verder groeien. ,,In het begin waren we best bescheiden, maar door corona beseffen we nu dat we zo groot moeten worden dat als er weer een pandemie uitbreekt, we die makkelijk kunnen overleven.’’
Lees ook: Jos werd verliefd op Kirgizië, nu organiseert hij er spectaculaire roadtrips