Nieuws Actueel
Gemeenten lokken winkelketens via acquisitie
Om grote winkelketens naar Eindhoven te lokken, gaat de gemeente acquisitie plegen. Dat die aanpak kan werken, bewijst Den Haag. Die gemeente werkt al jaren succesvol met actieve acquisitie om internationale winkelketens naar de stad te trekken.

Daarvoor werd in 2006 een externe projectmanager Internationale Winkelstad aangetrokken. Deze werkt nauw samen met onder andere vastgoedeigenaren, makelaars en bestaande ondernemers, zo schrijft het Eindhovens Dagblad.
In de periode 2006-2011 werden 400 internationale en nationale winkelketens benaderd. Een aanzienlijk deel daarvan heeft inmiddels een winkel in de binnenstad geopend.
RuimteVolgens Martijn van Dam, beleidsadviseur retail van Den Haag, hebben met name internationale ketens vooral behoefte aan ruimte. "Ze vragen vaak om winkelpanden van minimaal 3.000 vierkante meter. In de Spuistraat, jarenlang de populairste winkelstraat van Den Haag, was die ruimte er simpelweg niet. Om toch aan de wensen van dit soort ketens te voldoen is daarom de Grote Marktstraat compleet herontwikkeld. De afgelopen vier jaar zijn daar 40.000 extra winkelmeters gecreëerd. Ook de loopstromen in het centrum zijn verlegd zodat de Grote Marktstraat een echte A1-locatie is geworden. Inmiddels heeft onder andere warenhuis Marks & Spencer er de deuren geopend."
Ook elders in de stad zijn volgens Van Dam mooie formules toegevoegd. "Denk aan Primark en de Apple Store."
LukraakDe wijze waarop winkelketens worden benaderd, verschilt volgens Van Dam per geval. "Lukraak gaan bellen heeft geen zin. Zo is een organisatie als Apple bijvoorbeeld heel gesloten. Uiteindelijk is het vaak een optelsom. Het netwerk van de projectmanager en de bereidheid van een gemeente om ontwikkelingen zoals nieuwe winkelgebieden mogelijk te maken bijvoorbeeld. Makelaars, projectontwikkelaars hebben weer hun eigen inbreng. Soms nodigen we vertegenwoordigers van winkelketens uit voor een rondleiding door de stad. Vaak in samenwerking met makelaars."
Van Dam wijst erop dat het van belang is dat juist zij de gemeente niet als concurrent gaan zien. "De uiteindelijke deal tussen pandeigenaar en winkelketen wordt altijd door een makelaar beklonken. Als gemeente willen we vooral kennis delen die landelijke makelaars niet altijd specifiek per stad paraat hebben. Denk aan toekomstige ontwikkelingen in de binnenstad en cijfers over passanten en omzet."
KansenWaar in de Eindhovense binnenstad de uitbreidingsmogelijkheden voor nieuwe winkelmeters vrij beperkt zijn, ziet Van Dam voor Den Haag nog volop kansen.
"Het zit hier zeker niet op slot. Waar we de afgelopen jaren vooral de focus hadden op de grote winkelketens, ligt die nu meer op zogeheten local heroes. De kleinere zelfstandige ondernemers waarmee een stad zich kan onderscheiden. Ook daar hebben we als gemeente een rol."
In Valkenswaard is al langer een acquisiteur aan de slagIn Valkenswaard is al sinds december 2013 een accountmanager economische zaken aan de slag. Belangrijkste taak van deze zogenaamde acquisiteur is het aantrekken van winkels die zich willen vestigen in het kernwinkelgebied. Hij gaat daarvoor actief de boer op, zet zijn netwerk in en fungeert als spin-in-het-web tusen vastgoedeigenaren en winkelketens. Hij zorgt ervoor dat de lijnen met de gemeente zo kort mogelijk zijn zodat geïnteresseerde partijen zo min mogelijk 'hobbels' hoeven te nemen. Hij werkt verder nauw samen met Centrummanagement. De acquisiteur is een belangrijk middel in de strijd tegen de leegstand in het kernwinkelgebied.
ToerismeNaast het aantrekken van winkels probeert hij ook partijen uit de toeristisch-recreatieve sector naar Valkenswaard te trekken. Hij zorgt er in samenspraak met bedrijven voor dat helder is wat het bedrijf wil zodat de gemeente procedureel snel kan handelen. Valkenswaard wil toeristisch-recreatieve bedrijven trekken omdat dat aansluit bij haar Toekomstvisie. Tenslotte is de accountmanager het aanspreekpunt voor het bedrijfsleven in de gemeente. Hij onderhoudt contacten in de markt om bedrijvigheid naar Valkenswaard te trekken.
Hij zorgt er ook voor dat bedrijven die zich in Valkenswaard vestigen hun weg weten te vinden in onder meer vergunning- en subsidietrajecten.