Normal verkoopt voornamelijk cosmetica en huishoudelijke artikelen van A-merken, naar eigen zeggen voor prijzen die tientallen procenten lager zijn dan in andere winkels.
Succes
Als de winkel in Utrecht een succes is, wil Normal snel uitbreiden in Nederland. Directeur en mede-oprichter Torben Mouritsen laat weten dat de keten dit jaar 'zeker' nog meer winkels in Nederland zal openen, waarschijnlijk in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. De Normal-vestiging in Utrecht wordt ongeveer 400 vierkante meter groot.
Hoe ziet de business van de Action-killer eruit?
-
Het assortiment van Normal omvat producten op het gebied van persoonlijke verzorging en cosmetica, het huishouden (zoals was- en schoonmaakmiddelen) en voeding voor mens en huisdier. De discounter zegt meer dan 2.500 producten te verkopen, onder andere van de A-merken Gillette, Colgate en L'Oréal.
-
Een deel van het aanbod wisselt wekelijks.
-
Normal claimt de merkartikelen 'vaak 30 tot 50 procent onder de marktprijs' te kunnen verkopen door rechtstreeks te importeren van distributeurs in verschillende Europese landen
-
Een webwinkel komt er voorlopig niet, omdat de verzendkosten van goedkope artikelen relatief hoog zijn. Discounter Action, die met meer dan 350 Nederlandse vestigingen misschien wel de grootste concurrent van Normal is, heeft evenmin een webwinkel.
En wat is dan het verschil met Action?
-
Hoewel Normal dezelfde lage prijzenstrategie als Action hanteert, zijn de ketens niet helemaal vergelijkbaar. Action verkoopt relatief meer snuisterijen en woningdecoratie; het assortiment van Normal lijkt meer op dat van een drogisterij.
Mouritsen ziet het succes van Action niet als een hinderpaal voor Normal: 'Action verkoopt grotendeels andere producten en zit vaak buiten het stadscentrum, terwijl wij ons op de binnensteden richten.' Voor een discounter is dat ongewoon, omdat een lage prijzenformule meestal niet kan op een locatie waar de winkelhuren hoog zijn. Normal moet het echter hebben van veel aanloop en hoge omzetten en die is alleen in drukke winkelstraten te behalen, aldus Mouritsen.
Koopjes
Normal werd pas vijf jaar geleden opgericht, maar telt nu al meer dan honderd vestigingen in Denemarken, Noorwegen en Zweden. Nederland werd gekozen als eerste vestigingsland buiten Scandinavië, nadat consumentenonderzoek had uitgewezen dat Nederlanders bijzonder positief op de Deense winkelformule reageren. Het cliché dat Nederlanders extra gevoelig zijn voor koopjes is daarmee weer bevestigd.
Action verkoopt grotendeels andere producten en zit vaak buiten het stadscentrum, terwijl wij ons op de binnensteden richten
Torben Mouritsen, directeur en mede-oprichter Normal