Nieuws Actueel
'Gewonnen' winkel Hoentjen Creatie opent de deuren in Hengelo
De ladder staat nog in de zaak. Eén van de weinige voorwerpen niet van hout in de ‘gewonnen’ winkel van Sander Hoentjen. Op woensdag 20 juli opent Hoentjen Creatie – Dutch Wood Design in Hengelo officieel zijn deuren.

Sander Hoentjen runt al een aantal jaar een succesvolle webshop waarin hij allerlei eigen ontworpen en gemaakte houten producten verkoopt. Door de actie: ‘Win je Winkel’ krijgt hij de kans er een fysieke winkel aan toe te voegen. De ondernemer was in november 2015 één van de winnaars.
De competitie is opgezet om de leegstand in de binnenstad van Hengelo tegen te gaan. Er zitten nog meer voordelen aan: de komst van leuke zaakjes die iets toevoegen aan de binnenstad, ondernemers die hun droom in vervulling zien gaan en pandeigenaren die na een half jaar weer huurpenningen binnen krijgen. Want het uitgangspunt is dat de beginnende ondernemers zo succesvol zijn dat ze na de goedkope eerste periode verder kunnen.
Lees verder onder de afbeelding
WedstrijdNa het horen van een reclamespotje op de radio over de winactie dacht Hoentjen: ‘Hé, dat is interessant’ en maakte indruk op de jury door het sturen van een houten brief. Na een succesvolle pitch, mocht de webshopeigenaar meedoen met een zogenaamde ‘koopdag’. Deze dag stonden de deelnemers van de wedstrijd allemaal tegelijk in een winkel met hun eigen producten en ideeën. Het publiek mocht aangeven of het aangeboden koopwaar interessant genoeg was of niet. De bijzondere meubelstukken, brillen, telefoonhoesjes, vlinderdasjes en andere houten producten vielen in de smaak.
Lees verder onder de afbeelding
Hout
Na een verbouwing kan de winkel bijna geopend worden. Hoentjen legt nog de laatste hand aan de inrichting. De ladder, die hij gebruikt voor het ophangen van een eigengemaakte lamp, wordt nog even opgeruimd. De ondernemer vertelt vervolgens over zijn passie voor hout: “Als kind was ik altijd al aan het figuurzagen. Ik vond het fascinerend.”
Met een diploma voor grafische vormgeving op zak, ging hij naar de kunstacademie. Na zijn studie begon hij met een webshop die nu, na ongeveer vier jaar, uit zijn jasje is gegroeid: “Houten producten verschillen altijd van elkaar. Elk stuk hout is immers anders. Mensen willen graag kunnen voelen & zien wat ze kopen. Brillen, bijvoorbeeld, willen ze graag opzetten en bekijken hoe het hen staat. Eerder nodigde ik de klanten uit bij mijn kantoor aan huis, maar dat was niet ideaal. Deze winkel is de perfecte oplossing.”
Lees verder onder de afbeelding
Winnaars 2015
De competitie ‘Win je Winkel’ is in mei 2016 opnieuw van start gegaan voor andere toekomstige ondernemers. Andere winnaars van 2015 waren Rob Aarninkhof (deavond.nl), Marco van Maren (Bed & Baby), Herbert Leusenkamp (Lifestyle en Eat), Nienke Versluis (Nienke’s Cupcakes) en Kirsten van Leeuwen en Sabine Keizer (Bloemenbar de Gezelligheid).
Gerelateerde artikelen: