Nieuws Actueel

Groei zet streep door verhuizing transportbedrijf G. Snel

Vertrekken en plaats maken voor woningbouw leek jarenlang een kwestie van tijd voor Transportbedrijf G. Snel. Nu is vertrekken vanaf de huidige locatie in Woerden wel het laatste wat directeur Peter de Vries wil. Dat schrijft het AD.

Marco Gerling | Foto: Rianne den Balvert 6 februari 2017

Het is tekenend voor de staat van Snel: twaalf nieuwe vrachtwagens zijn afgelopen weekeinde in gebruik genomen en tientallen nieuwe chauffeurs zijn afgelopen maanden in dienst gekomen. Waar andere transporteurs het zwaar hebben of zelfs omvallen, klinken bij Snel verhalen over groei en uitbreiding.

Die groei is beoogd op de huidige locatie langs het spoor bij station Woerden. Want Woerden is de ideale uitvalsbasis gebleken om de hele Benelux en een deel van Duitsland en Frankrijk te bedienen.

Kansen

Directeur De Vries geeft toe dat een meer vierkant en compacter terrein in plaats van het huidige langwerpige perceel op bedrijventerrein Middelland ideaal zou zijn geweest.

Kansen op een nieuw vierkant onderkomen heeft het bedrijf volop gehad afgelopen jaren: langs de A12 bij Harmelen, langs de A2 bij Utrecht (Lage Weide), in Nieuwegein of Bleiswijk en ook aan de Woerdense Wulverhorstbaan. Allemaal zijn ze de revue gepasseerd als mogelijke vestigingsplek, omdat Woerden woningbouw wilde op de plek van Snel.

Uitbreiding

Maar van dat alles is geen sprake meer. De Vries breidt zijn wagenpark uit, neemt personeel van failliete ondernemingen over (V&D en Speksnijder transport) en investeert volop in het huidige onderkomen. De buitenkant is sinds lange tijd schoongemaakt, led- verlichting wordt aangebracht en zonnepanelen op 45.000 vierkante meter dak is in beeld.

Tel daarbij de naamsverandering op die de nieuwe auto's sinds eind vorig jaar sieren (Snel in plaats van het meer familiaire G. Snel) en de toevoeging 'shared logistics' ('collega's vragen zich af waarom zij die naam niet hebben vastgelegd') en het is duidelijk dat Snel transport in beweging is. "Er zit groei in, ieder jaar worden we wat groter.''

Trots

Inmiddels zijn er 270 medewerkers in dienst en rijden er 180 vrachtwagens rond. Wie een uur bij de entree van het terrein zit, kan niet ontkennen dat het een continu komen en gaan van auto's is. Niet zonder trots legt De Vries uit hoe het zover gekomen is, dat een Harderwijker in Woerden met volle overgave een bedrijf runt.

Dat begon tien jaar geleden, toen hij als bankenman in contact kwam met een ontevreden klant van Snel. "Terwijl het zo'n mooi bedrijf is. Ik dacht: dat mag niet.'' Hij waagde de stap om uit zijn adviseursrol in de bankenwereld te stappen en directeur te worden van een toen nog door Engelsen bestierd bedrijf.

Melkbussentransport

Vier jaar later kocht hij het bedrijf en werd zelfs eigenaar. Het was een kantelpunt in de historie van het van oorsprong ruim 125-jarige familiebedrijf, dat ooit begon met een trekschuit en transport voor een klooster in Hekendorp en via melkbussentransport naar een pand in Bodegraven verhuisde.

In Bodegraven veranderde het transport en gingen onder meer grote merken als Coca Cola en Heineken met de vrachtauto naar Italië, Griekenland en zelfs Teheran (Iran). Om op de terugweg tuinstoelen voor Blokker mee te nemen. Toen dit niet meer bij de transportmarkt paste en Snel moeite had om zich aan die markt aan te passen, kwam De Vries in beeld.

Hij gooide het stuur om en koos voor de Benelux als werkterrein. Nu verzamelt het bedrijf in het distributiecentrum spullen van diverse leveranciers, om deze te verdelen over vrachtauto's en als gepaste bestelling af te leveren aan bijvoorbeeld de Technische Unie of de Makro. En ondertussen worden vanuit Woerden ook nog vestigingen bestierd in Venlo, Strijen en Alphen.

De Vries steekt een hand op naar een passerende chauffeur en zegt: "Dit is een warm bedrijf. Het is geen familiebedrijf meer maar het voelt wel zo. Met onze nieuwjaarsrecepetie in de Zegveldse Milandhof als jaarlijks hoogtepunt en volop mensen die op de fiets naar hun werk komen.''

Ruimte

"Nee, een locatie buiten Woerden is geen optie voor ons'', herhaalt de directeur daarom. "Wanneer we verder in opslag groeien vinden we wel ruimte in de omgeving in Woerden, De Meern of Montfoort."

Ondertussen voldoet iedere truck die wordt gekocht aan de strengste milieu-eisen en rijden enkele auto's in binnensteden zelfs op aardgas. "Dat is een bewuste keuze, want we willen uitstralen dat we daar mee bezig zijn. Dat vragen ook steeds meer klanten van ons. Alle energie die wij als bedrijf gebruiken in dit distributiecentrum is ook afkomstig van windmolens. Maatschappelijk verantwoord ondernemen past bij deze tijd.''

De Vries vertelt het met een grote glimlach. De oer-Harderwijker moet er ook persoonlijk niet aan denken om te vertrekken uit Woerden. "Daarvoor vind ik het hier veel te leuk. We hebben volop jongeren die hier stage lopen en een interne opleiding tot chauffeur krijgen. Maar ook hebben we onlangs nog iemand van 69 jaar aangenomen die nog op onze lijn Holland-Teheran heeft gereden. Hij is niet eens de oudste medewerker. Die wordt deze maand 79. Prachtig toch?''