Advertorial van Groeimasters

Nieuws Actueel

De groeilessen van Helloprint-CEO Hans Scheffer

Ultieme aandacht voor cultuur is volgens Hans Scheffer de belangrijkste voorwaarde voor bedrijven om te groeien. Hij kan het weten. Na vijf jaar maakt zijn bedrijf Helloprint 50 miljoen omzet.

Vincent Krijtenburg | Foto: Helloprint 6 juni 2018

Hans Scheffer Helloprint CEO 2018

De bedrijfscultuur staat hoog in het vaandel bij de baas van het internationale online print platform. “We trachten een omgeving te bieden waarin onze team-members maximaal worden uitgedaagd om het maximale uit zichzelf te halen”, zo omschrijft hij de high-performance bedrijfscultuur. Scheffer laat de 185 team-members zelfstandig nadenken over wat het beste voor het bedrijf is, en wat daarvoor nodig is. ”We zijn geen bedrijf voor mensen die een makkelijke uitdaging zoeken, voor die mensen zijn er veel betere bedrijven. Van de duizend mensen die hier willen werken blijven er misschien vijf over”, zegt Scheffer.

Schaalbaar

In 2016 ondervond Scheffer in zijn eigen bedrijf dat personeel aannemen zonder oog op de bedrijfscultuur een bottleneck is voor groei. In het begin van dat jaar werkten er 40 mensen bij Helloprint. Door onstuimige groei van het bedrijf waren dit er aan het eind van het jaar 140 geworden. “We waren daar op dat moment helemaal niet klaar voor”, geeft hij toe. Hij trapte op de rem gaf de organisatie opnieuw vorm. “Dat heeft geleid tot het team dat we nu hebben. Een intrinsiek gemotiveerd team met een gedeelde cultuur waardoor het bedrijf schaalbaar is.” Als ondernemer wil Scheffer omzet, tevreden klanten én tevreden personeel. “We willen de beste werkgever van de wereld worden. Je kunt alles in een business kopiëren, behalve het dna. De mensen maken het verschil, en daarom is extreme focus op medewerkertevredenheid essentieel.”

Algoritme

Het Helloprint platform biedt geprinte producten in de breedste zin van het woord aan, zonder zelf over een productie faciliteiten te beschikken. Het e-commerce bedrijf zet met name in op de ervaring en tevredenheid van de online klanten. Waar de producten worden gemaakt en hoe ze worden verzonden, wordt bepaald met behulp van slimme, zelf ontwikkelde, algoritmes.

Internationaal

Ondertussen heeft het bedrijf 185 medewerkers die werken in Rotterdam en in het Spaanse Valencia. Helloprint is actief in Nederland, België, Frankrijk, Engeland, Ierland, Spanje, Italië en Duitsland. Op dit moment is er een plan in de maak om uit te breiden naar Amerika. De klanten zijn met name kleine zakelijke klanten die marketing- en promotiemateriaal bestellen bij Helloprint. De ambitie is om de laatste jaaromzet van 50 miljoen euro verdubbeld te hebben in 2020.

Financiering

Een groeibedrijf heeft altijd additionele financiering nodig om snel op te schalen. Scheffer kan rekenen op een groep trouwe aandeelhouders. Vorig jaar werden er nog miljoenen euro's in het bedrijf gepompt door het Duitse investeringsfonds Bregal Unternehmerkapital (van C&A-familie Brenninkmeijer) en het eveneens Duitse Project A. “Geld kun je overal vinden, maar je moet kijken waar je bedrijf behoefte aan heeft in welke fase”, adviseert Scheffer. Naast geld kunnen investeerders kennis of een sterke netwerkpositie bieden.

Navigatie

Focus op in de financiële gezondheid van het groeibedrijf is essentieel. “We hebben elke moment van de dag realtime inzicht in de data en de financiële performance”, zegt de ondernemer die niet spreekt van een boekhoud- of administratieafdeling, maar van business navigation office.

Groeimasters

De enthousiaste Helloprint CEO Hans Scheffer is op 11 juni 2018 te gast in de live-uitzending van Groeimasters masterclass. Hij gaat onder meer in gesprek over een sterke financiële huishouding die van levensbelang is voor groeibedrijven, net als slim cashflowmanagement.

Geld kun je overal vinden, maar je moet kijken waar je bedrijf behoefte aan heeft in welke fase

Hans Scheffer, Helloprint