Nieuws Actueel

Grolsch gaat toch geen Asahi brouwen

In de Grolsch-brouwerij wordt voorlopig geen Asahi Super Dry gebrouwen. De nieuwe Japanse eigenaar van Grolsch geeft de voorkeur aan de brouwerij van Peroni, in Italië, die gelijk met Grolsch gekocht werd. Wel gaat Grolsch het Japanse biermerk begin volgend jaar introduceren op de Nederlandse markt.

Angelique Kunst (AD) | Foto: Rikkert Harink 18 juli 2017

ANP 32557036

Eind vorig jaar kondigde de topman van Asahi op een persconferentie in Japan aan dat vanaf 2018 ook in de Grolsch-brouwerij Asahi Super Dry zou worden gebrouwen. Grolsch werd nogal overvallen door dat nieuws, maar meldde destijds dat er genoeg capaciteit is. Waarom nu toch voor de brouwerij in Rome is gekozen is bij Grolsch niet bekend.

Succesvol merk

Volgens woordvoerder Koert van 't Hof van Grolsch wordt het Super Dry volgend jaar ook in Nederland geïntroduceerd. Dat zal niet groots en massaal gebeuren. Volgens Van 't Hof wordt de komende maanden bekeken op welke manier en bij welke doelgroepen het merk onder de aandacht gebracht gaat worden. Het lichte Super Dry-bier is het meest succesvolle merk van Asahi in Azië. Het bier wordt momenteel in zo'n 70 landen verkocht.

Cruyff Arena

Overigens wordt er vanaf volgende maand geen Grolsch meer geschonken in de Amsterdamse Johan Cruyff Arena. Het contract liep na 20 jaar af en is niet verlengd. Voortaan wordt er Heineken geschonken in het Amsterdamse stadion. Volgens woordvoerder Koert van 't Hof wilde Grolsch het contract wel verlengen, maar liepen de onderhandelingen vooral stuk op de verschillende merken die Grolsch wilde schenken. "Toen we 20 jaar geleden begonnen in de Arena wilden we vooral ons hoofdmerk Grolsch meer zichtbaar maken. Maar we hebben nu een hele reeks aan speciaalbieren, Kornuit, en binnenkort introduceren we Asahi Super Dry. We wilden ruimte voor al die merken, maar de mogelijkheden daarvoor bleken onvoldoende."

Alleenrecht

In de Arena worden jaarlijks zeker 1,5 miljoen biertjes verkocht. Het alleenrecht om die te mogen tappen kost veel geld. Van 't Hof wil niet zeggen of de opbrengsten voor Grolsch groter waren dan de kosten. "Maar de verkoop in de Arena heeft ons de afgelopen jaren in elk geval qua zichtbaarheid veel gebracht. Dat is nu niet in één keer weg, want we zitten nog op veel andere mooie locaties."