Nieuws Actueel

Handwerkboetiek in Hengelo organiseert creatief festival

Handwerken wordt vaak nog geassocieerd met oma die in de stoel voor het raam zit met een breiwerkje. Maar dat beeld is allang achterhaald. "Mijn grootste doelgroep is tussen de 20 en 40 jaar oud", vertelt Kim van der Ende van Trendykim. "Jongeren gebruiken de oude technieken, maar ze maken er iets totaal anders van."

Anita Dunnewijk | Foto: Lars Smook 7 juni 2016

Trendykim handwerkboetiek hengelo lars smook

Kasten vol knotten wol en garens in alle kleuren van de regenboog, breipennen, haaknaalden en boeken om ideeën op te doen: haar winkel staat er vol mee. Vanuit de Hengelose Es verovert Kim van der Ende de regio met haar speciaalzaak in handwerk- en hobbymaterialen. Klanten kunnen in de winkel terecht voor uiteenlopende materialen en informatie over de laatste trends op het gebied van handwerken. Daarnaast runt Van der Ende de webshop trendykim.nl. Hoewel haar winkel wordt bezocht door klanten van alle leeftijden, richt ze zich met name op jongeren.

Drie jaarBijna drie jaar geleden begon de nu 25-jarige Hengelose met de handwerkboetiek. De liefde voor handwerken werd haar bij wijze van spreken met de paplepel ingegoten. Haar moeder was altijd aan het haken en breien. "Ik zag dat en wilde dat ook, want het zag er zo leuk uit. Ik ben zo lang ik me herinner al creatief bezig. Elk jaar een stapje verder door een andere techniek te leren."

Eigen winkelAls kind vond ze het al leuk om haar zelfgemaakte werkjes te verkopen. Ze volgde een opleiding laboratoriumtechniek, maar toen ze geen baan kon vinden in haar vakgebied, besloot ze haar hart te volgen en iets met haar passie voor handwerken te gaan doen. Ze merkte dat er in Hengelo behoefte was aan een moderne handwerk- en hobbywinkel met een gevarieerd aanbod aan materialen en aandacht voor trends. De keuze om een eigen winkel te beginnen was toen gauw gemaakt.

Zoals veel andere zaken is ook het handwerken onderhevig aan mode. De meeste trends ontstaan in het buitenland en waaien na verloop van tijd over naar ons land. "In Nederland lopen we vaak achter, maar we pakken een trend wel heel snel op en ontwikkelen die dan verder."

JapansVooral op het gebied van haken signaleert Van der Ende nieuwe trends: "Amigurumi is nu heel erg in en ook het haken van Mochila-tassen is populair." Amigurumi is een Japanse manier van haken of breien, waarmee schattige knuffelbeesten worden gemaakt. Mochila is een haaktechniek, afkomstig van de Wayuu- indianen in Colombia. In het haakwerk worden meerdere draden met verschillende kleuren meegenomen, zodat je allerlei figuren kunt haken op basis van een patroon. De techniek wordt vooral gebruikt voor het maken van kleurrijke tassen.

Behalve deze haaktechnieken is de Japanse vlechttechniek Kumihimo sterk in opkomst, voor het maken armbandjes en kettingen. "Het ziet er ingewikkeld uit, maar het is eigenlijk vrij simpel om te doen. Dat is wat mensen trekt. Ik denk dat dit een heel grote trend gaat worden dit jaar."

FestivalKim van der Ende probeert de jonge doelgroep op verschillende manieren te bereiken en te betrekken bij haar winkel. Ze is actief op Facebook en houdt in augustus een creatief festival op het grasveld voor haar winkel aan de Lindenweg. Basis daarvan is een markt waar creatieve mensen hun handgemaakte spullen kunnen verkopen. Er worden demonstraties gegeven en er komen foodtrucks.

Bezoekers aan het festival kunnen er inspiratie opdoen om zelf creatief aan de slag te gaan. "Ik organiseer het festival omdat ik iets terug wil doen voor de mensen die in mijn winkel komen", legt Van der Ende uit. "Maar natuurlijk is iedereen welkom. Het is een soort feestje, vermomd als creatieve markt."

Ze is van plan om het creatief festival jaarlijks terug te laten keren en steeds verder uit te breiden. Vorig jaar hield ze het festival voor de eerste keer. Ondanks de buien kwamen er toch een paar honderd mensen opaf. Dit jaar verwacht ze nog meer bezoekers, zeker als de zon zich laat zien op 21 augustus.